۳۰۰ هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی

به گزارش ایسنا، علیرضا شهیدی با اعلام اینکه این اهداف با مشارکت بخش خصوصی و منابع عمومی دولت محقق خواهد شد، اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال با توجه به کندی‌ها و کاستی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تمامی تلاش ما بر این بود تا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و سلامت کارشناسان متخصص، خللی به ماموریت‌های فنی در حوزه کشف ذخایر معدنی و مطالعات زمین‌شناسی وارد نشود. بنابراین با تلاش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این مرحله سخت را پشت سر گذاشتیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اعلام کرد: طراحی و اجرای سازوکار جدید اکتشافات ژئوفیزیک هوایی با تأمین منابع مالی از سوی بخش خصوصی در قالب تفاهم‌نامه‌های چندجانبه در استان‌های پرپتانسیل از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تا پیش از پایان دولت یازدهم خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با وجود اینکه هزینه‌های تمام شده در روش ژئوفیزیک هوایی بالاست، اما از مزیت‌های این روش می‌توان به اینکه ما را به سمت ذخایر پنهان و عمیق که امکان شناسایی و پی‌جویی آن‌ها با روش‌های اکتشاف سطحی مقدور نبوده، هدایت می‌کند، نام برد. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و تجربه بومی‌سازی شده، تحول فزاینده‌ای را به لحاظ نرخ اکتشاف و شناسایی ذخایر جدید معدنی و رسیدن به رکورد جدید پیش‌بینی کرده است.

شهیدی با اعلام خبر اجرای پروژه‌های نوسازی و تجهیز آزمایشگاه‌های علوم زمین کشور به‌عنوان یکی از زیربناهای مهم در سرعت بخشی به پروژه‌های اکتشافی، گفت: از جمله نکات قابل ذکر، افزایش بازدهی در حوزه آنالیز مواد معدنی و آزمایشگاه‌های علوم‌زمین است که با نوسازی و تجهیز این آزمایشگاه‌ها از ابتدای سال تاکنون، آنالیز مواد معدنی با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده که این تحول، سرعت اکتشاف را در مرحله شناسایی و پی‌جویی تا حد قابل قبولی بالا برده است.

حباب سکه به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسید
هم اکنون بخوانید

طبق اعلام وزارت صمت، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ابراز امیدواری کرد که روند اجرای پروژه‌های اکتشافی و ژئوفیزیک هوایی کشور با مشارکت بخش خصوصی و تخصیص به هنگام منابع بودجه‌ای سازمان تا قبل از پایان دولت یازدهم تحول آمیز بوده و رکورد جدیدی را در کشف ذخایر معدنی کشور ثبت کند.

آغاز اکتشافات سیستماتیک در پنج لایه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با فعالیت دیگری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، برای به‌روزرسانی اطلاعات پایه تولید شده در سال‌های گذشته با تغییر رویکرد، آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم و همچنین آغاز اکتشافات سیستماتیک درپنج لایه ژئوشیمی، فلزی، غیر فلزی، عناصر نادر خاکی و فلزات استراتژیک و سنگ های قیمیتی را در اعتماد نو به نقل از برنامه کاری خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در تهیه اطلاعات فوق از اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای استفاده شده و تمامی اطلاعات در بستر GIS منتشر و از طریق وب سایت پایگاه ملی داده های علوم زمین در اختیار سازمان های و شرکت های دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا