تعداد شرکت‌های دانش‌‌بنیان کشور طی ۷ سال گذشته صد برابر شده‌ است/ رونمایی از ۴ واکسن انسانی دیگر تا پایان دولت یازدهم


تعداد شرکت‌های دانش‌‌بنیان کشور طی ۷ سال گذشته صد برابر شده‌ است/ رونمایی از ۴ واکسن انسانی دیگر تا پایان دولت یازدهم

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد که طی هفت سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور صد برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس‌جمهور امروز پنجشنبه ۱۰ مهرماه ۹۹ در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: امروز افتتاح‌های ما در شکل و محتوا با ۲۵ هفته قبل کمی متفاوت بود؛ در واقع افتتاح‌های امروز به معنای ارتقای کشور در علم و فناوری است و این برای ما بسیار مهم است. از آقای دکتر ستاری و از آقای خاوازی و آقای دکتر نمکی، همه معاونان‌شان و همچنین از همه کسانی که در این زمینه پشتیبانی حمایت و کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم؛ برای ما بسیار مهم است که نسل جوان، دانش‌آموخته و تحصیل کرده فضایی برای فعالیت و همچنین تعالی علم و دانش و فناوری خودشان داشته باشند. خداوند را شاکریم  که در این مدت ۷ سال تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه شده است.

وی یادآور شد:  معاونت علمی فناوری تلاش‌های بسیار زیادی برای افزایش تعداد شرکت‌های دانشجویان بنیان انجام داده‌اند و می‌توانیم بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان ما نسبت به هفت سال پیش صد برابر شده است و این برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. دانشجویان و تحصیل‌کردگان ما در این شرکت‌ها جذب می‌شوند و حتی نیروی انسانی خلاق ایرانی که در خارج از کشور حضور دارد و روزانه به اینکه شرکت‌ها جذب می‌شوند، نیز برای ما حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه افتتاح‌های امروز در دو زمینه‌ای  بود که برای ما بسیار مهم هستند، گفت: هم در زمینه دارو و درمان بیماری‌ها و نیز پیشگیری‌کننده که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است به ویژه اینکه امروز در تولیدهایی که افتتاح و آغاز شد، واکسن انسانی نیز جزء آنها بود؛ آن هم واکسن بیماری شایع سرطان دهانه رحم و پر مصرف بودن این واکسن؛ امیدواریم بتوانیم نیازمندی‌های داخل را برطرف کنیم و حتی صادرات داشته باشیم. همچنین اقداماتی که برای مواد اولیه دارو انجام می‌شود و نیازی که به واردات مواد اولیه آنها داریم این امکان را می‌دهد که ارزبری ما از یک میلیارد دلار به حدود نصف کاهش پیدا کند و شرکت‌های دانش‌بنیان قدم به قدم می‌توانند ما را مستقل کنند و نیازی به خارج نداشته باشیم، دولت با همه توان پشتیبان این شرکت‌ها است، هم در سیاست‌گذاری و هم در هر گونه تسهیل‌گری که برای آنها لازم است.

گفت‌وگوی سفیر ایران با نماینده ویژه پوتین در آستانه سفرش به تهران
هم اکنون بخوانید

وی خاطرنشان کرد: مسئله دارو امنیت جسم و جان ما را تأمین می‌کند و این موضوع که افراد احساس کنند به اندازه کافی دارو در کشور است و اینکه حتی می‌تواند پیشگیری کند مهم است. آقای دکتر ستاری قول دادند که چهار واکسن انسانی دیگر در همین دولت رونمایی خواهد شد. اینکه معاونت علمی و فناوری اظهار امیدواری کردند که ما بتوانیم واکسن آنفولانزا را نیز در ماه‌های آینده به ثمر برسانیم برای ما بسیار مهم، امنیت آفرین و آرامش بخش است و ما از همه شرکت‌های خصوصی تشکر می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: می‌بینیم در سرمایه‌گذاری، دولت بخش کمی را دارد یا به طور کلی شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار این موضوعات هستند. اتفاقا این شرکت‌های دانش بنیان زود بازده بوده و به درآمدهای بسیار ارزشمندی می‌رسند. به ویژه در زمینه بیوتکنولوژی که برای داروهای زیست فناوری که گران‌قیمتی هستند و تأمین آن اهمیت ویژه و خاصی دارد.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته می‌شود و بیش از حد خریداری می‌شود و مصرف نمی‌شود و دقت لازم در مصرف انجام نمی‌گیرد بنابراین بد مصرف کردن هم در مواد غذایی و هم در دارو بسیار مضر است و ما باید به یک مصرف بهینه در کشور برسیم.

وی افزود: طبق آماری که به من در روزهای اخیر گزارش شده است، ۴۰ درصد مواد غذایی ما به دلیل بد مصرف کردن و تولید غیر دقیق و در اختیار نداشتن زنجیره لازم در صنایع تبدیلی، ضایع و تلف می‌شود که این مسأله بسیار مهمی است؛ این آمار بسیار زیاد است و حتی اگر ۱۰ درصد هم باشد، زیاد است.

چرا اجازه می‌دهند در برنامه‌های صداو سیما به مردم توهین شود
هم اکنون بخوانید

روحانی گفت: این همه تلاش برای تولید مواد غذایی و مرتفع شدن نیاز مردم انجام می‌شود، ما نباید به دلیل عدم دقت و بد مصرف کردن در مقاطع مختلف، ۴۰ درصد آن را از دست دهیم؛ بنابراین یک کار بزرگی که امروز باید انجام بگیرد، ایجاد فرهنگ لازم هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف است.

رییس‌جمهور بیان کرد: اینکه ما امروز توانستیم چندین شرکت دانش‌بنیان را افتتاح کنیم، از لحاظ علمی، نیازمندی‌های جامعه و جذب جوان‌های تحصیل کرده برای ما افتخارآمیز بود، بنابراین بیست و ششمین افتتاح ما از نظر علمی و فناوری و دانشبنیان بودن، بر همه افتتاح‌ها مزیت داشت.

وی در پایان گفت: برای همه جوانان و شرکت‌های دانش بنیان و همه مسئولانی که در این راه تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق بیشتر می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − سه =

دکمه بازگشت به بالا