انتقال آب بین استانی خطا است

عباس محمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در هیچ نقطه ایران از جمله استان‌های شمال کشور آب مازاد نداریم، گفت: میانگین بارندگی سالانه در سه استان شمالی کشور تقریبا برابر و حتی بیشتر از میانگین بارندگی‌های سالانه در اروپاست اما به‌دلیل وجود کشاورزی متمرکز یعنی تولید بالای محصول زراعی در منطقه ای کوچک با استفاده از مقدار زیادی کود و آفت کش و سرانه جمعیت به نسبت بالای این استان‌ها آب اضافه وجود ندارد بنابراین انتقال آب از هر یک از این استان‌ها به استان‌های دیگر کشور خطا است.

وی با انتقاد از پیگیری برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای پروژه‌های احداث سد و طرح‌های انتقال آب از یک استان به استان‌های دیگر گفت: برخی نمایندگان در مجلس به شدت پیگیر پروژه‌های بزرگ مانند انتقال آب از دریای خزر به سمنان هستند و اکنون سد «فینسک» توسط نمایندگان مازندران در حال پیگیری است.

به گفته محمدی، سدی که گفته می‌شود قرار است در «فینسک» احداث کنند سد نسبتا کوچکی است اما باعث زیر آب رفتن کامل دو روستا دارای سکنه در این منطقه می‌شود. این‌ها ضررهایی است که از احداث بی‌رویه سد و طرح‌های انتقال آب وارد می‌شود اما این روند سدسازی همچنان ادامه دارد. 

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان درباره طرح‌های انتقال آب از استان‌های شمال کشور به استان‌های دیگر از جمله سمنان گفت: طبق آمار شرکت آب و فاضلاب سرانه مصرف آب در سمنان بیش از سایر استان‌های کشور است بنابراین بهترین راهکار برای ذخیره منابع آبی این استان تعمیر شبکه‌های آب‌رسانی داخل شهری و شبکه‌های آب‌رسانی و آبیاری کشاورزی است که نشتی دارند.

بیماری پارکینسون از "روده" شروع می‌شود
هم اکنون بخوانید

وی اضافه کرد: آموزش مردم، اصلاح فضای سبز شهری استان سمنان، اصلاح نظام آبیاری کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی گلخانه‌ای که در آن برای کشت محصولات از میزان آب کمتری استفاده می‌شود از دیگر راهکارها برای صرفه‌جویی در مصرف آب است. درصورتی که این موارد مورد توجه و اصلاح قرار گیرند دیگر نیازی به انتقال آب به استان سمنان وجود نخواهد داشت.

محمدی در پایان با اشاره همچنین از دفاع وزیر نیرو از پروژهای سدسازی برغم آنکه پیش از این بر لزوم مدیریت تقاضا و مصرف آب بیش از مدیریت عرضه آن تاکید داشت، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، احداث ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، اننتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران و افتتاح خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان در ۲۴ مهر ماه سال جاری از جمله طرح‌هایی است که طی چند سال اخیر در زمینه انتقال آب در نقاط مختلف کشور مطرح شده و در دست اجرا است. همچنین براساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در ۳۱ استان کشور ۶۴۷ سد در حال بهره‌برداری، ۱۴۶ پروژه احداث سد در دست اجرا و ۵۳۷ سد در دست مطالعه است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا