نمایش ۴۰ قطعه عکس با مضمون عاشورا و آیین‌های محرم

به گزارش ایسنا، احمد چایچی – عضو هیئت علمی پژوهشگاه و سرپرست طرح – در حاشیه افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه هیچ رویداد تاریخی مانند حماسه کربلا فکر و ذهن ایرانی‌ها را به خود مشغول نداشته، بیان کرد: طی ۱۴۰۰ سال، ایرانیان برای پاسداشت این رویداد عظیم هر سال مراسم و سنت‌هایی را در این دو ماه به جا آورده‌اند و یاد و خاطره قیام امام حسین (ع) و یارانش را  زنده نگه داشته‌اند.

او با بیان این که پیروزی نور بر تاریکی در این میان در فرهنگ و هنرهایی مانند ادبیات، کتابت، نقاشی و فلزکاری تجلی پیدا می‌کرد،افزود: پس از ورود صنایع تمدنی جدید به ایران در دوره قاجار مانند عکاسی و چاپ مصور و مسافرت بیشتر شرق شناسان و فرستادگان غربی به ایران و گسترش ارتباط ایران با کشورهای اروپایی ثبت و ضبط ، نمایش و معرفی این حماسه و مراسم آن به جهانیان ابعاد جدید و گسترده تری یافت.

وی با اشاره به اینکه امروزه تصاویر این مراسم که در دوران قاجار و پهلوی گرفته شده‌اند در مهمترین آرشیوها و کتابخانه‌های سراسر جهان دیده می‌شوند، ادامه داد: عکاسان چیره دستی مانند «عبدالله میرزاقاجار»، «دیمیتری یرماکف» و «آنتوان خال سورگین» خالقان این آثار ارزشمند بوده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان این که مدارک و اسناد به جا مانده از این آثار و دوران از مواد مختلف و به روش‌های گوناگونی تولید شده‌اند، اضافه کرد: در این نمایشگاه تلاش شده تا نمونه‌های مختلف و متنوعی از این تصاویر ارایه شوند که ازروی نقاشی،عکس و شیشه‌ها برداشته شده‌اند و برخی از آنها در دوران خود کم نظیر هستند.

او با اشاره به یک عکس دوتایی که به عکس «برجسته بین» معروف است و نشان دهنده اهمیت عاشورا برای مردم دنیاست، افزود: کارت پستال‌ها از دیگر موارد هستند که به مثابه یک رسانه جمعی بین‌المللی در آن دوران به حساب می‌آمدند. تصاویر کارت پستال‌ها از ایران به مناطق مختلف اروپا و جهان پست می‌شدند و کنجکاوی بینندگان آنها را برمی انگیخته است، چون برخی از این کارت پستال‌ها منحصر بفرد بوده و از تصاویر تقدیمی مجموعه دار «شمس آبادی» تهیه شده‌اند.

چایچی نحوه ثبت و ضبط تصاویر عاشورا و محرم که ازدوران پهلوی معرفی شده اند را از دیگر جلوه‌های این نمایشگاه دانست و ادامه داد: از بین این تصاویر می‌توان به یک کارت ثبت عکس «کجاوه عاشورا» از اداره باستان شناسی و فرهنگ عامه اشاره کرد که واقعه کربلا را بصورت یک میراث معنوی و فرهنگی در ایران محفوظ نگه داشته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ بازدید از نمایشگاه «نگار گذر عکس عاشورایی» توسط پژوهشگاه در خیابان امام خمینی – ابتدای خیابان سی تیر – خیابان پروفسور رولن – روبروی موزه ملی ایران از دوم تا پانزدهم مهر هر روز از ساعت ۹الی ۱۴ برای عموم آزاد است.

انتهای پیام

روایتی متفاوت از آخرین روز زندگی یک باستان‌شناس
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا