حال و هوای دفاع مقدس در گالری‌های تهران

گزارش ایسنا، مروری دارد بر برخی از نمایشگاه‌هایی که به صورت مجازی و حضوری در این ایام برپا هستند.

  • «برای خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران این روزها میزبان نمایشگاه گروهی عکس «برای خرمشهر» است.

در این نمایشگاه عکس که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با همکاری خانه هنرمندان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود، ۲۶ قطعه عکس که از آغاز اشغال خرمشهر تا پایان فتح و آزادسازی آن تهیه شده است، به نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۷ مهر هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به گالری ممیز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

  • «سرو استوار» در فرهنگسرای رسانه

نمایشگاه «سرو استوار» شامل ۴۰ پوستر منتخب محمدصابر شیخ رضایی با محوریت فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت، به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در گالری مجازی رسانگار فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.

این مجموعه شامل آثاری است که این هنرمند در ۱۵ سال اخیر و در بسترهای موضوعاتی همچون مضامین تاریخی صدر اسلام و جهان معاصر ملت ایران، شخصیت های فداکار جنگ تحمیلی و مدافعان امنیت و آثار سینمای داستانی ـ مستند ترسیم کرده است. 

این آثار در قالب‌های متفاوتی از جمله فتوگرافیک و فتومونتاژ، تصویرگری تخت و سه بعدی، چیدمان و عکاسی صحنه ای، حروف نگاری و تایپوگرافی و گاهی با نگاه به گنجینه های بصری تاریخ هنر ایران طراحی شده اند.

نمایشگاه «سرو استوار» از ۲۹ شهریور ماه تا هشتم مهرماه در گالری مجازی رسانگار به آدرس resaneh.farhangsara.ir به نمایش درمی‌آید. همچنین منتخبی از این آثار در صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh به تماشاست.

  • «حماسه مقدس» در موزه هنرهای معاصر فلسطین

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با مشارکت بنیاد شهید، نمایشگاه عکسی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی و دفاع مردمی در موزه فلسطین برپا خواهد شد.

در این نمایشگاه ۹۰ عکس از هنرمندانی چون بهمن جلالی، سعید صادقی، جاسم غضبانپور، رسول ملاقلی پور، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان و … در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا ۱۰ مهرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ (به جز روزهای تعطیل) و روزهای پنج شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ به موزه هنرهای معاصر فلسطین مراجعه کنند.

این موزه در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران شهید مظفر شماره ۷۴ قرار دارد.

  • نمایشگاهی از جلوه حضور زنان در جنگ 

نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی با موضوع حضور زنان در هشت سال دفاع مقدس از روز ۳۱ شهریور ماه در فضای مجازی برگزار می شود.

در این نمایشگاه ۲۷ اثر در رشته های عکس، نقاشی از هنرمندان تجسمی در فضای مجازی منتشر خواهد شد. 

آثار این نمایشگاه از هنرمندانی مانند ناصر افراسیابی، محسن راستانی، محسن شاندیز، ساسان مویدی، اکرم محمودی، علی بحرینی، به نمایش درخواهد آمد.

علاقه مندان می توانند از روز ۳۱ شهریور ماه در سایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به نشانی civa.ir  و در صفحات مجازی @tajasomi شاهد این آثار باشند.

  • روایت هشت سال دفاع مقدس در مرکز نبشی

بخش دوم نمایشگاه «عکس از م. صیاد» از روز جمعه (۲۱ شهریور ماه) تا ۲۵ مهر در مرکز نبشی برگزار می‌شود. بخش اول این رویداد به نمایش عکس‌های انقلاب و پیامدهای آن پرداخت و اکنون بخش دوم با موضوع جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق ادامه می‌یابد.

این سومین بخش از نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی پس از نمایش عکس‌های انقلاب و آوارگان کرد عراقی است. 

عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌های شهری و لحظه‌های حماسی و تراژیک را دربرمی‌گیرد. بخشی از عکس‌ها خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان را روایت می‌کند و بخش دیگر صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان را نشان می‌دهد. 

رونمایی از سامانه دانش‌بنیان «رویاد» در سازمان اوج
هم اکنون بخوانید

مرکز نبشی همزمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌کند و همچنین نخستین فیلم مستندی را که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین‌ بار نمایش می دهد.

  • «شام تاریک» در گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی سارا نظری با عنوان «شام تاریک» روز جمعه (۴ مهرماه) در گالری اُ افتتاح می شود و تا ۱۵ مهرماه نیز ادامه دارد. 

امکان بازدید از این نمایشگاه از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ و روزهای جمعه ۱۶ تا ۲۱ فراهم شده است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری اُ در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ واقع شده است.

«جدا شدن از ماه» در گالری سایه

نمایشگاه انفرادی «جدا شدن از ماه» با آثاری از سارا رشیدی روز جمعه (۴ مهرماه) در گالری سایه آغاز می شود و تا ۱۶ مهرماه نیز ادامه می دهد.

گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۲۱ واقع شده است.

همچنین ساعات بازدید از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۰ اعلام شده است.

مراسم افتتاحیه نیز روز جمعه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار می‌شود. گالری سایه پنجشنبه‌ها تعطیل است.

  • «من اینجا بودم» در گالری طراحان آزاد 

نمایشگاه انفرادی «من اینجا بودم» با آثاری از سمیرا اسکندرفر روز جمعه (۴ مهرماه) در گالری طراحان آزاد افتتاح می شود و ۱۵ مهرماه نیز ادامه دارد. 

گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس واقع شده است.

گالری پنج‌شنبه‌ها تعطیل است. امکان بازدید از این نمایشگاه در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم است. 

  • تصاویر ثبت شده با دوربین جنگ جهانی دوم در گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس و ویدئو مریم تخت‌کشیان، جمعه ـ چهارم مهر ماه ـ ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری راه ابریشم بازگشایی می‌شود و تا ۳۰ مهر ادامه دارد.

این مجموعه با دوربین آگفا آیسولت یک و نگاتیوهای تاریخ‌ مصرف‌گذشته‌ سیاه و سفید عکاسی شده است. دوربینی که در سال‌های جنگ جهانی دوم تولید و آن را «دوربین سرباز» می‌نامیدند. نگاتیوهای تاریخ‌ مصرف گذشته‌ با ایجاد تصاویری گنگ، به پنهان ماندن هویت سربازان کمک می‌کردند؛ چراکه سربازها همسانند، هویت‌شان در لباس و هدف‌شان برای میهن محو شده است.

پرتره‌ها ترکیبی‌ است از تصاویر آرشیوی جنگ و عکاسی شده از قطعه‌ شهدا که روی شیشه با تکنیک «کلودیون تر» چاپ شده‌اند؛ تصاویری شکننده اما نامیرا. ویدئو، با استفاده از تصاویر آرشیوی جنگ، زندگی در جنگ را به تصویر کشیده است.

گالری راه ابریشم دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه به بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر، تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸ مراجعه کنند.

  • «خلوت مسیح» در فرهنگسرای نیاوران 

نمایشگاه نقاشی‌خط علیرضا روح الامینی با عنوان «خلوت مسیح» با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) از ۴ تا ۱۸ مهرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. 

در این نمایشگاه ۳۰ اثر از آثار روح‌الامینی در زمینه نقاشی‌خط با مضمون اشعار، القاب و ادعیه‌هایی پیرامون واقعه عاشورا به نمایش گذاشته می‌شود. 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌خط علیرضا روح‌الامینی با عنوان «خلوت مسیح» چهارم مهر ماه ساعت ۱۷ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

تشکیل پرونده تخریب محوطه تاریخی «نایبند»
هم اکنون بخوانید

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه تا هیجدهم مهرماه می‌توانند با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

  • عکس‌هایی از «کره شمالی» در گالری آبان 

عکس های سیدمجتبی دعایی از کره شمالی با عنوان «نیم دانگ پیونگ یانگ» در گالری آبان به نمایش درمی‌آید.

این عکس‌ها که حاصل دو سفر سیدمجتبی دعایی به کره شمالی است، تصویری زنده از جامعه‌ای است که برای ورود به آن و ارتباط گرفتن با مردمانش، محدودیت‌های جدی وجود دارد.

دعایی روایت خود را از این سفرها در چهل قاب به نمایش می‌گذارد.

افتتاحیه این نمایشگاه جمعه چهارم مهرماه از ساعت ۴ تا ٧ عصر با حضور جمعی از هنرمندان، نویسندگان و عکاسان در گالری آبان برگزار می‌شود و تا ٢۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

گالری آبان در خیابان استاد نجات‌اللهی، خیابان سپند غربی واقع شده است و همه روزه از ساعت ٩ تا ٢١ میزبان علاقه مندان است.

  • «مچالگی» در گالری اعتماد 

نمایشگاه انفرادی حسین آزادی با عنوان «مچالگی» از جمعه (۲۸ شهریورماه) تا هشتم مهرماه در  گالری اعتماد ۱ برگزار می شود. 

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: 

«رنج، آدمی را دچار استحاله می کند. در عصر حاضر که تغییرات ناگهانی از همه سو را بیشتر تجربه می کنیم، خودآگاه یا ناخودآگاه، دانسته ایم که اگر منعطف نباشیم حذف می شویم.

از سوی دیگر بشری رو در رویمان است که دچار اضمحلال شده و عناصر زندگی یک به یک در محیط اش نابود می شوند. مناسبات او با دنیا، سرد و زنگ زده است و در حال پوسیدن. انسانی که حتا فرصت انتخاب ندارد، روز به روز منعطف تر می شود تا زنده بماند. غافل از اینکه، از یک جایی به بعد این انعطاف او را مچاله می کند. بعد از این مچاله گی نه راهی برای انسان باقیست، نه برای محیطش!

آنچه که او باید قربانی کند، خودش برای خودش است. وقتی تقدیس خود را کنار بگذارد و از شیر خود بنوشد، به فردیت می رسد و خود را می آفریند.»

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از دوشنبه ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰  فراهم شده است. 

گالری اعتماد ۱ در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است.

  • ۲ نمایشگاه هنری در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی با آثاری از کتایون مقدم و با عنوان «درهم‌تنیدگی» به همراه نمایشگاه گروهی به نفع خیریه با عنوان «قاصدک و آرزوهایش» به کوشش مهناز کریمی اقدم به صورت همزمان از روز جمعه (۲۸ شهریورماه) تا ۹ مهرماه در گالری شیرین برگزار می شوند. 

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه های هنری روز جمعه (۲۸ شهریور ماه) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می شود. همچنین امکان بازدید در روزهای آینده با تعیین وقت قبلی از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم شده است. گالری دوشنبه ها تعطیل است.

این نمایشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله‌ی اجتماعی برگزار می‌شود و استفاده از ماسک الزامی است.

  • «بی پایان و نامعلوم» در گالری پروژه های آران

نمایشگاه انفرادی کوشا موسوی با عنوان «بی پایان و نامعلوم» جمعه (۲۸ شهریورماه) در گالری پروژه های آران افتتاح می شود و تا ۱۴ مهرماه نیز ادامه دارد. 

امکان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ فراهم شده است. 

گالری «پروژه‌های آران» در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵، ورودی حیاط واقع شده است. این گالری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا