برنامه ای که ناتمام ماند/زور شهر به خودروها نرسید

قرار بود محدودیت تردد خودروها از عصر روز سه شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در حدفاصل میدان شهدا تا میدان هفت تیر اراک در روز جهانی بدون خودرو انجام شود.

به گفته شهردار اراک مجوز این اقدام از شورای تامین استان دریافت شده بود و قرار بود شهروندان یک خیابان خالی از هر گونه خودرو را به چشم ببینند و در واقع تجربه کنند که اگر یک خیابان خالی خودرو باشد چه اتفاقی رقم می‌خورد.

عصر روز سه شنبه فرا رسید و در ساعت ۱۶ حدفاصل میدان شهدا تا میدان هفت تیر اراک با مجوز شورای تامین استان مسدود شد و اتفاقا از ساعات اولیه نیز استقبال خوبی از سوی شهروندان شکل گرفت به طوری که جوانان و خانواده های اراکی در قالب پیاده روی و دوچرخه سواری عصر سه شنبه خود گذراندند، اما پس از دو ساعت وضعیت تغییر کرد.

علیرغم اینکه شهرداری و شورای شهر برای مسدود شدن خیابان شهید بهشتی تا ساعت ۲۲ از شورای تامین مجوز داشتند، با دستور پلیس راهور در ساعت ۱۸ خیابان شهید بهشتی برای تردد خودروها بازگشایی شد.

رییس شورای شهر اراک در واکنش به این اقدام پلیس راهور به ایسنا گفت: مردم صاحبان این شهر هستند نه پلیس و دیگران، اما متاسفانه در شرایط کنونی این جایگاه ها عوض شده است و پلیس رسما برای مردم محدودیت ایجاد می کند و برای تردد خودروها و حاکمیت زندگی ماشینی امنیت ایجاد می کند در حالی که مردم و عابران باید امنیت داشته باشد.

مرتضی سورانه رییس شورای شهر اراک

مرتضی سورانه با تاکید بر اینکه حرف و پیام روز جهانی بدون خودرو در جهان این است که برای رفاه حال شهروندان و مردم تلاش کنیم، افزود: بنای ما این است که زندگی بدون خودرو و زیست شهری بدون ماشین ترویج شود، امروز تمام گرفتاری های بشر و حتی شیوع بیماری کرونا ناشی از همین تفکر ماشینی است، امروز ماشین بر زندگی بشر حاکم شده است و بشر نیز نتوانسته است با طبیعت زندگی مسالمت آمیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز رفتار ما با طبیعت قهرآمیز شده است و باید این تفکر را تغییر داد، تصریح کرد: باید بازگردیم و با طبیعت صلح کنیم و یکی از راهکارهای آشتی با طبیعت، حذف یا کمرنگ کردن استفاده از ماشین و خودرو است، شهر نیاز به تنفس دارد، دود و صدای بوق ماشین ها آلودگی صوتی و بهداشتی و زیست محیطی ایجاد می کند و نمی دانم مسئولان چه زمانی می خواهند متوجه این امر شوند و پلیس راهور چه زمانی این موضوع را متوجه می شود.

کاهش 25 درصدی فوتی های کرونا در استان مرکزی
هم اکنون بخوانید

سورانه اظهار کرد: امروز پلیس راهور برای اینکه راحت باشد اعلام کرد که راه ها باز شوند تا خودروها تردد کنن و، برای اینکه خودروها با سرعت حرکت نکنند می گوید مانع ایجاد شود در حالی که این مسائل هیچ کدام با مدیریت شهری سازگار نیست، تلاش ما این است که مدیریت شهری انسان محور و شهروند مدار داشته باشیم و باید فضاهای لازم برای تنفس شهر و شهروندان را ایجاد کنیم.

روز جهانی بدون خودرو در اراک

وی با تاکید بر اینکه استقبال امروز مردم از پیاده راه شدن خیابان شهید بهشتی نشان داد که مشتری این طرح ها و اعتماد نو به نقل از برنامه های هستند، گفت: شورای شهر قطعا از این نگاه و خواسته مردم حمایت می کند و از همه مسئولان و پلیس می خواهیم که در مسیر خدمت به مردم براساس تفکر جزیره ای اقدام نکنند.

رییس شورای شهر اراک اظهار کرد: امروز با اینکه همه اعتماد نو به نقل از برنامه ها خوب پیش می رفت و مجوز مسدود بودن این خیابان برای تردد خودروها تا ساعت ۲۲ شب اخذ شده بود، اما پلیس راهور اقدام به بازگشایی خیابان در ساعت ۱۸ کرد در حالی که مردم به سمت این مرکز در حرکت بودند و انتظار می رفت همه دستگاه ها پای کار باشند تا شهر اراک به شهر انسان محور و قابل زیست تبدیل شود.

سخنگوی شورای شهر اراک نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه با توجه به استقبال شهروندان و فضای ایجاد شده و ادامه دار بودن این فضا تا زمان تعیین شده(ساعت ۲۲) قطعا طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه موفقی را می توانستیم شاهد باشیم، افزود: تصور کنید در آینده این خیابان سنگ فرش شود، مبلمان شهری و نورپردازی شود، چه اتفاق و استقبالی از سوی مردم رقم می خورد؟

سعید نادری سخنگوی شورای شهر اراک

سعید نادری با تاکید بر اینکه پیاده راه شدن خیابان های اراک یک مطالبه چندین ساله است که باید به آن اهمیت داده شود و توسط شورای پنجم یا شوراهای آینده باید اجرایی شود، گفت: متاسفانه این ناهماهنگی ها و برخوردها باعث دلسردی می شود، مردم متوجه این رفتارها هستند و می دانند که این اقدامات با چه نیتی انجام می شود.

به نام توزیع متوازن امکانات به کام انتخابات؟
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: خواسته ما اعمال نگاه بازتر به چنین مسائل است و باید با همدلی بیشتر چنین اعتماد نو به نقل از برنامه هایی که مطالبه مردم است را دنبال کنیم، پیاده راه شدن مرکز شهر خواسته مردم است و اگر اختلاف دیدگاه و نظر به لحاظ فنی، کارشناسی و حتی سیاسی وجود دارد انتظار می رود که نظر مردم مدنظر قرار گیرد تا فضای شهر به ویژه مرکز شهر دلپذیرتر شود.

نادری گفت: امروز مردم با شوق و نشاط در خیابان مشغول پیاده روی و دوچرخه سواری بودند و در واقع اینکار نشاط اجتماعی را رقم زده بود، بر این اساس امیدواریم بتوانیم فضای شهر را برای شهروندان جذاب کنیم.

به گزارش ایسنا، اینکه چه میزان برای اجرای این طرح با پلیس راهور مشورت شده را نمی دانیم، قطعا بسته شدن یک قطعه از اصلی ترین خیابان های شهر تردد خودروها را با مشکل و پلیس را گرفتار می کند، اما سبک شدن بار ترافیک مرکز شهر اراک و کاهش سلطه خودروها در این محدوده ضرورتی انکارناپذیر است که چاره ای جز تدبیر کردن برای انجام آن نیست و قطعا باید تعامل با پلیس راهور اجرایی شود تا به بن بست نرسد.

شاید این طرح نصفه و نیمه تمرینی برای کسب شجاعت اقدام در این زمینه و استقبال مردم، اهرمی برای تسریع در کار باشد.

در هر حال ساعت ۱۸ امروز،  با بازگشایی خیابان و به جریان افتادن تردد خودروها در خیابان شهید بهشتی در ساعت ۱۸، تمام مسئولانی که در محل حاضر بودند اعم از شهردار اراک، برخی مدیران سازمان های تابعه شهرداری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و چهار نفر از اعضای شورای شهر، فعالین محیط زیست و برخی فعالان حوزه گردشگری و شهروندان و دوچرخه سواران محل را ترک کردند و عملا خیابان به خودروها اختصاص یافت و این اعتماد نو به نقل از برنامه به سرانجامی که مدنظر برگزارکنندگانش بود نرسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا