چاووش‌اوغلو: امیدواریم مذاکرات صلح افغانستان زمینه‌ساز امضای توافق صلح پایدار باشد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز، شنبه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر گفت: “یک فرصت واقعی پیش آمد. این یک فرصت تاریخی بوده نباید از دست داد. امیدواریم این روند مذاکره راه را برای امضای یک توافق صلح پایدار هموار کند”.

وی امروز را «روز تاریخی» برای افغانستان خوانده و از قطر بابت تلاش‌های گسترده دیپلماتیک و میزبانی از این مذاکرات قدردانی کرد.

چاووش‌اوغلو اظهار کرد: “افغانستان اکنون به پشتیبانی جامعه بین‌الملل بیش از همیشه نیاز دارد. ترکیه از تلاش‌های مشترک منطقه‌ای با حمایت گسترده جامعه بین‌الملل برای برای اتصال، توسعه و بازسازی بهتر منطقه حمایت می‌کند”.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: “آرزو داریم افغانستان به یک کشور مستقل و دموکراتیک تبدیل شود. آماده‌ایم از هر طریق ممکن از جمله میزبانی از یک دور از این مذاکرات به این روند کمک کنیم. ترکیه به رفاه افغانستان پایبند بوده و به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد”.

گفتنی است مذاکرات بین‌الافغانی امروز طی مراسمی با حضور هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شد. در مراسم افتتاحیه این مذاکرات مقامات و نمایندگان دیپلماتیک بسیاری از کشورها نیز حضور یافتند.

مولود چاووش‌اوغلو در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرد.

مقامات عالی‌رتبه و زرای امور خارجه برخی از کشورهای خارجی و همسایه افغانستان در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کردند.

عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر امور خارجه ازبکستان با حضور مجازی در این مراسم اعلام کرد: تاشکند مانند سایر کشورهای منطقه آماده همکاری با افغانستان بوده و می‌خواهیم که شهر سمرقند میزبانی یکی از دوره‌های مذاکرات افغانستان را بر عهده گیرد. 

ایران با زمان بازی نمی‌کند/ دولت سیزدهم سیاست «اول آسیا» را دنبال می‌کند
هم اکنون بخوانید

وزرای امور خارجه کشورهای دیگری مانند چین، پاکستان، ترکمنستان، آلمان، نمایندگان برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا با حضور مجازی در این نشست، بر لزوم آتش‌بس فوری در افغانستان تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان در نشست ابراز امیدواری کردند که با نتیجه‌گیری موفقیت آمیز از این مذاکرات صلح در افغانستان برقرار شود.

نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان صبح امروز با سخنرانی سلطان بن سعد المریخی، مشاور وزیر امور خارجه قطر و با حضور هیئتی از مقامات دولتی وجناح‌های مختلف افغانستان و هیئت گروه طالبان در در هتل شرایتون شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا