ساخت دستگاهی برای شمارش لارو میگو با خطای ۵ درصد

فرزاد نادی، مدیر عامل این واحد فناور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بسیاری از مراکز پرورش میگو، در زمینه شمارش تعداد لاروهای میگو دچار چالش هستند، افزود: شمارش لارم‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که به دفعات بالا در مراکز پرورش میگو انجام می‌شود، از این رو طراحی روشی برای مکانیزه کردن آن به شدت احساس می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شمارش لاروها به صورت دستی انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: به دلیل تعداد بسیار زیاد خرید و فروش لاروها عملا شمارش تمام لاروها به صورت دستی غیر ممکن است، به همین دلیل در این مراکز لاروها را در کیسه‌هایی بسته‌بندی کرده و سه نمونه از بسته‌ها را به عنوان معیاری برای کل بسته‌ها شمارش می‌کنند و بر این اساس تعداد کل لاروها تخمین زده می‌شود.

نادی با تاکید بر اینکه این روش شمارش دقت بسیار پایینی دارد، ادامه داد: روش‌های مختلفی مانند استفاده از سنسورها و اشعه‌ها برای این کار معرفی شده‌اند ولی به دلیل اندازه بسیار کوچک لاروها این روش‌ها کارایی لازم را ندارند.

این محقق از ارائه راهکاری برای شمارش لارو میگو خبر داد و با بیان این‌که در این طرح، از تکنولوژی پردازش تصویر برای حل این مشکل استفاده شده است، توضیح داد: از چالش‌ها و مشکلات موجود در این روش می‌توان به نحوه نورپردازی، نحوه تصویرپردازی، حضور لاروها درآب، متحرک بودن لاروها و باریک و کشیده شدن شکل ظاهری لاروها اشاره کرد. در طرح پیشنهادی به منظور غلبه بر این مشکلات، راهکار مناسبی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در سیستم شمارش لارو میگو خطای آن کمتر از ۵ درصد است، اضافه کرد: در این روش برای غلبه بر نورپردازی از سیستم نورپردازی در کف استفاده کردیم که مشکلات تمرکز نور در یک ناحیه و تفاوت سطح روشنایی در مناطق مختلف تصویر را به طور کلی حذف کردیم، علاوه برآن به دلیل نورپردازی در کف سایه لاروها تشکیل نمی‌شود.

افتتاح ۵ طرح حوزه آب و برق در 3 استان کشور با دستور رئیس جمهوری
هم اکنون بخوانید

نادی تصویربرداری این دستگاه را به صورت عکس و فریم‌هایی از تصاویر دانست که ارتفاع دوربین و ابعاد ظرف در بهترین حالات محاسبه و انتخاب شده است و ادامه داد: هر لاروی که توسط دستگاه شناسایی می‌شود، دایره‌ای در پیرامون آن کشیده می‌شود و با استفاده از تکنیک برچسب زنی اقدام به شمارش لاروها در هر فریم از تصویر می‌کند.

این محقق اضافه کرد: در این دستگاه با اعمال روش قطعه بندی ابداعی و با استفاده از روش‌های آماری، نتیجه الگوریتم در خروجی نشان داده می‌شود.

نادی تاکید کرد: این دستگاه تنها برای شمارش لارو به کار می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا