پیشنهاد وزارت دفاع برای اصلاح آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، آیین ­نامه اجرایی قانون صید و شکار به استناد ماده (۲۸) این قانون در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۸ از سوی هیات وزیران به تصویب رسید.

مطابق ماده (۱۶) این آیین نامه، صدور و تمدید اعتبار پروانه ­های حمل اسلحه شکاری منوط به داشتن پروانه معتبر شکار شده است. این امر در حالی است که برابر مواد مقرر در قانون شکار و صید، هرگونه شکار و صید و پرورش و تکثیر و نگهداری و خرید و فروش و صادرات حیوانات قابل شکار و صید و اجزای آن، مستلزم کسب پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست بوده و صدور مجوز حمل و نگهداری سلاح شکاری، مقوله دیگری است که مستقل از موضوع پروانه شکار و صید و دارای قوانین مربوط به خود می­ باشد.

علاوه بر این، براساس آیین­ نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، سازمان حفاظت اطلاعات ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت خانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات مجوزهای مربوط به حمل و نگهداری سلاح شکاری و مهمات شکاری و غیر سازمانی را صادر می­ کنند.

افزون بر این، بسیاری از دارندگان پروانه حمل سلاح شکاری مانند عشایر برای حفاظت احشام و مزارع کشاورزی و یا امنیت خود و در چارچوب مصوبات شورای امنیت کشور تسلیح می گردند که هیچ گونه ارتباطی با مقوله پروانه شکار ندارد و اساساً در این گونه موارد، قصد شکار وجود ندارد.

به علاوه، در ماده (۱۷) آیین نامه اجرایی قانون صید و شکار نیز ممنوعیت صدور پروانه حمل و نگهداری سلاح شکاری برای افراد دارای سابقه کیفری موثر و افراد فاقد گواهی آموزشی مربوط به صید و شکار مورد حکم قرار گرفته که به حوزه ای ورود پیدا کرده که در حیطه صلاحیت صادر کنندگان پروانه حمل و نگهداری سلاح شکاری است.

نظر رئیس سازمان محیط زیست درباره بوی نامطبوع تهران
هم اکنون بخوانید

بنابر موارد فوق، به نظر می رسد که مواد (۱۶) و (۱۷) آیین نامه اجرایی قانون صید و شکار، خارج از چارچوب قانونی تعیین شده برای صدور مجوزهای صید و شکار و مغایر با مقررات قانونی ناظر به صدور مجوز حمل ونگهداری سلاح شکاری است، به همین دلیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیشنهاد اصلاح این موضوع را به هیات دولت ارائه نموده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا