غنی قربانی می‌شود یا عبدالله همراه با طالبان؟

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سفر هیاتی از طالبان به دوحه برای مذاکره با دولت افغانستان اظهار کرد: واقعیت این است که در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد. اخیرا هیاتی از طالبان به دوحه رفتند و قرار است از هیات دولت هم هیاتی برای انجام مذاکره اعزام شود.

وی تصریح کرد: در داخل دولت افغانستان دو نظر متفاوت برای انجام مذاکره وجود دارد یکی مربوط به عبدالله عبدالله و دیگری اشرف غنی رییس جمهور افغانستان است که هر کدام از آنها تفکر متفاوتی را دارند و طالبان هم از این اتفاقات درون افغانستان استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: در حال حاضر سخت است که بتوان پیش‌بینی کرد تا چه زمانی این مذاکرات به نتیجه می‌رسد با توجه به این‌که زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان به قطر آمده به نظر می‌رسد ابتکار عمل دست آمریکا است و نهایتا طرفین را مجبور می‌کند تا به تفاهم دست پیدا کنند.

ملازهی خاطر نشان کرد: این‌که به چه نتیجه‌ای برسند معلوم نیست و تصور این‌که مذاکرات با شکست مواجه شود غیرواقع‌بینانه است. ممکن است روند مذاکرات سخت و طولانی باشد و یا اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما مجموعه شرایط و تصمیم آمریکا و همچنین فشاری که به پاکستان در این مساله وارد کردند نهایتا این مذاکرات به یک جمع بندی خواهد رسید.

این کارشناس مسائل شبه قاره اضافه کرد: در واقع این‌که مذاکرات به یک نتیجه می‌رسد به معنی این نیست که صلح کامل اتفاق می‌افتد زیرا گروه‌های متفاوتی در این مساله نقش دارند از جمله کشورهای منطقه و بین‌الملل هم در روند مذاکرات نقش دارند.

رییس سازمان زندان‌ها: سپیده قلیان از شرایط و امکانات در اختیارش در زندان  راضی بود
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه اظهار کرد: اتفاق دیگری که ممکن است رخ دهد این‌که طالبان پیش از این فرمولی را مطرح کرده بودند که با دولت اشرف غنی نمی‌توانند کار کنند و دولت جدیدی باید طرف مذاکره باشد. به نظر می‌رسد این مساله به گونه‌ای پیش می‌رود که عبدالله عبدالله با این تفکر همراه شود و ممکن است در قطر هم مساله را به گونه‌ای پیش ببرند که طالبان هم حاضر نشوند با دولت فعلی مذاکره کنند در آن صورت اشرف غنی قربانی شده و عبدالله عبدالله هم با این جریان کنار می‌آید، زیرا پشتوانه قومی و حزبی هم دارد.

ملازهی درباره‌ی حضور ایران در روند مذاکرات صلح به عنوان کشور همسایه و مهم در منطقه اظهار کرد: همه کشورهای همسایه افغانستان و صاحب نفوذ مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی و هند ممکن است در مراحل نهایی تضمین صلح پای کار بیایند در آن صورت احتمال این‌که ایران هم حضور داشته باشد وجود دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

دکمه بازگشت به بالا