مسجدی: هیچ کشوری به اندازه ایران خواهان سربلندی عراق نیست

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد روز شنبه به پایگاه خبری المانیتور گفت: روابط دوجانبه میان کشورها اساسا داخلی و مرتبط با سیاست‌های خارجه هر کشور است.  ما نمی‌خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم. عراق کشور دوست و برادر است‌ .
وی با ابراز نگرانی نسبت به حضور نظامی آمریکا در عراق گفت: ایران باور دارد که حضور آمریکا در منطقه تنها بی‌ثباتی را افزایش و تروریسم را رشد داده و باعث به وجود آمدن مکانیسم‌های استعماری جدید می‌شود.
مسجدی گفت:  ایران خواهان مشاهده نظم، امنیت و بازسازی در عراق است.

وی در ادامه گفت که حمایت ایران از دولت عراق شرطی نیست؛ حال چه عراق بخواهد نیروهای آمریکایی را در این کشور نگه دارد و یا آن‌ها را اخراج کند.
مسجدی همچنین با تاکید بر اینکه پارلمان عراق به قطعنامه غیرالزام‌آور جلوگیری از حضور نظامی آمریکایی‌ها در عراق رای داده بود، نسبت به اجرایی شدن این قطعنامه ابراز امیدواری کرد.
سفیر ایران همچنین تمایل ایران مبنی بر عدم حضور نظامی هیچ کشوری در عراق را ابراز کرد.
وی در این خصوص تصریح کرد: حضور نیروهای خارجی اعم از آمریکایی‌ها در عراق باعث تشدید شرایط بی‌ثباتی، افزایش تروریسم و چالش‌های امنیتی خواهد شد.
مسجدی با اظهار اینکه آمریکا عراق را به زمین نبرد خود با ایران تبدیل کرده است، گفت: آمریکا به طور آشکار و بی‌شرمانه فرمانده عالی‌رتبه ما را به شهادت رسانده‌ است. چنین اقدامی باید بدون پاسخ بماند؟ آیا انتظار دارید که نیروهای مقاومت عراق که فرمانده‌شان یعنی ابومهدی المهندس به شهادت رسیده، آرام بنشینند؟
سفیر کشورمان همچنین ادعاهای دخالت‌ ایران در تصمیم‌گیری‌های نظامی و سیاسی گروه‌های مقاومت را تکذیب کرد.
مسجدی در ادامه سخنان خود گفت: ایران و عراق دو همسایه تاریخی هستند و اشتراک‌هایی دارند که در سرنوشت‌شان تنیده شده است‌. ما تا ابد همسایه می‌مانیم پس هیچ کشوری اندازه ما خواهان سربلندی و کامیابی این کشور نیست‌.
وی با اشاره به اینکه ماهیت روابط ایران و عراق تغییرناپذیر است، گفت: مهم نیست چه دولتی در عراق در راس قدرت باشد، روابط دو کشور در حیطه‌های مختلف طوری درهم تنیده شده‌اند که هیچ دولتی نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد.
وی افزود که روابط حاکم میان ایران و عراق گستره‌ای از مسائل اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی و انسان‌دوستانه را در برمی‌گیرد.

جامعه بشری در عطش عدالت و معنویت است
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد که ایران بیش از ده سال است که برق خود را به عراق ارسال می‌کند و سعی دارد در جنوب بصره بزرگترین نیروگاه عراقی را تاسیس کند.

این‌مقام کشورمان همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مانع کار کردن در عراق با ظرفیت بیشتر  خواند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به حل اختلافات مرزی اعلام کرد که پروژه اتصال راه‌آهن ایران به عراق می‌تواند فورا تکمیل و جاده ابریشم احیا شود.
مسجدی همچنین تصریح کرد که ایران مشکلی با ارتباط بیشتر عراق با جهان عرب ندارد اما تاکید کرد که هیچ کشوری همانند ایران نمی‌تواند کیفیت برقی که جمهوری اسلامی به این کشور  می‌دهد را ارائه کند.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 11 =

دکمه بازگشت به بالا