هشدار درباره استخراج بی‌خبر ارز دیجیتال از سوی کاربران

سرهنگ علی‌محمد رجبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بعضا در فضای مجازی مشاهده شده که افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به انتشار آگهی‌ها یا تبلیغات مختلف کرده و در قالب تشویق به نصب نرم افزارهای کاربردی و یا بازدید از وب سایت هایی خاص از قدرت پردازشی تجهیزات هوشمند کاربر برای استخراج متقلبانه ارزهای دیجیتال استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه عمده کاربرانی که به این بدافزارها آلوده شده اند از عملیات پنهان انجام شده بر روی سیستم خود بی اطلاع هستند، تصریح کرد: افراد سودجو با استفاده از این بدافزارها و استفاده پنهانی از منابع سخت افزاری و پردازشی قربانی، اقدام به استخراج ارز دیجیتال می کنند و در این شرایط کاربر به هیچ وجه متوجه این اقدام نمی شود و تنها احساس می کند که سرعت رایانه یا موبایل هوشمند مورد استفاده اش کاهش پیدا کرده، مصرف باتری زیاد شده و اینترنت مصرفی بیش از الگوی مصرف قبلی شده است.

رجبی با بیان اینکه این بدافزارها بسیار هوشمند هستند، گفت: این بدافزارها فقط به پردازشگر سیستم برای  انجام کار خود نیاز دارند و می‌توان آن‌ها را خطر خاموش نیز نام‌گذاری کرد. هرچه این بدافزارها دیرتر شناسایی و حذف شوند، مجرمان سوء استفاده‌ بیشتری خواهند کرد.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا این خطر را مخصوص کاربران عادی فضای مجازی نداست و گفت: در مواردی مشاهده شده است که سرور برخی شرکت ها و سازمان ها نیز به این بدافزارها آلوده شده اند و از آنها سوء استفاده شده است.

به گفته وی، بهترین راه امنیتی در برابر بدافزارهای استخراج ارزدیجیتال، بالا بردن آگاهی است و گرچه راه‌هایی برای حذف و مقابله به آن‌ها وجود دارد،  اما  لازمه حذف آن این است که بدافزارهای ارز دیجیتال شناخته شوند و کاربران با کریپتوجکینگ آشنایی پیدا کنند و رابطه‌ آن با استخراج ارزهای دیجیتال را نیز بدانند.

نکاتی برای رهایی از درد سیاتیک
هم اکنون بخوانید

سرهنگ رجبی در پایان توصیه کرد استفاده از ضد بدافزارهای رسمی و به روز شده و کمک گرفتن از افزونه های تشخیص استخراج ارزدیجیتال بر روی مرورگر می تواند تا حدود زیادی خطر آلوده شدن به این بدافزارها را کاهش دهد، به همین دلیل توصیه پلیس به کاربران این است که از نصب هرگونه نرم افزار از سایت های غیرمجاز و ناشناس به خصوص شبکه های اجتماعی خودداری و از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس اجتناب کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا