بورس هنوز هم روی بورسه!

به گزارش ایسنا، تا همین یک ماه پیش صعود چشم گیر بورس نقل مجالس بود! صف خرید ها انقدر طولانی بود که برخی روزها هیچ سهم مرغوبی نصیب سهام داران نمی شد. کافی بود روی یک سهم دست بگذاری تا طی یک هفته سود آنچنانی نصیبت شود. اتفاقی که تبلیغات دولت نیز به آن دامن زد تا پای نیمی از مردم کشور به بازار سرمایه باز شود. این زرق و برق بازار سرمایه چشم خیلی ها را گرفت و بسیاری از مردم با هدف کسب سودهای آنچنانی، با سرمایه چشم گیر و دانش کم وارد این بازار شدند. برخی به سود رسیدند و سرنوشت برخی را به این روزهای بازار سرمایه کشاند.

روزهایی که چراغ قرمز بورس لحظه ای سبز نمی شود و بسیاری از سهم هایی که پشتوانه قوی دارند هم گرفتار صف فروش شده اند. در این میان دولت هر روز تصمیمی در جهت حمایت از این بازار می گیرد و کارشناسان معتقدند شاخص درحال اصلاح خود است. با این حال بازار همچنان با سرکشی بر مدار نزول در حرکت است و برخی دلیل این اتفاق را جدا از دخالت های دولت، حاشیه های تشکیل صندوق دارادوم، نحوه فروش سهام عدالت و… ناشی از ترس جدیدالورودها و رفتار هیجانی آن ها برای خروج از بازار می دانند.

بر این اساس ایسنا به گفت و گو با برخی سهام داران نشسته تا از حال و روز و دیدگاه آن ها به بازار سرمایه با خبر شود. یکی از سهام داران برای ورود به بورس کامیون فروخته و دیگری حاصل چند سال کار خود را به این بازار آورده است. برخی پشیمان هستند و برخی دیگر بر صبر کردن تاکید دارند. با این حال به نظر می رسد اکثرا بر این باورند که آینده بورس همچنان روشن است و تصمیمی برای خروج از این بازار ندارند.

کامیون فروختم، وارد بورس شدم

محمد، یکی از مخاطبان ایسنا، دلیل ورود به بورس را تاثیر صحبت های اطرافیان عنوان کرد و به ایسنا گفت: من صاحب کامیون بودم و درآمدم از این طریق کم تر از ماهی ۱۰ میلیون تومان بود. به دلیل حرف دیگران و اینکه درآمد ماهیانه ام در بورس از ماهی ۱۰ میلیون بیشتر خواهد شد، کامیون که همه سرمایه ام بود  را ۳۰۰ میلیون تومان فروختم و بهمن سال گذشته بدون هیچ دانش خاصی وارد بازار سرمایه شدم.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر سودهای چشم گیری نصیبم شد و درآمدم از ماهی ۱۰ میلیون تومان هم فراتر رفت. اما این روزها دائما درحال از دست دادن سرمایه خود هستم. فعلا تصمیمی برای آینده ندارم و نمی دانم بهتر است در این بازار بمانم یا خیر.

دنبال جایی برای سرمایه خرد و پراکنده ام بودم

رسول که از سال ابتدای سال ۱۳۹۸ وارد بازار سرمایه شده است، درمورد دلیل ورورد خود به این بازار به ایسنا گفت: بازار سرمایه همواره برای من جذابیت داشت و از آنجایی که برای پول های خرد و پراکنده ام دنبال  جایی برای سرمایه گذاری میگشتم، این بازار را انتخاب کردم.

وی درمورد میزان آشنایی خود با بازار سرمایه توضیح داد: دانشم درمورد بازار سرمایه ابتدایی بود و هست ولی تخصص  یکی از نزدیکانم بورس است و بیش از پنج سال است که در این بازار فعالیت می کند، من هم از توان و ارتباطاتی که دارد استفاده کردم. سرمایه ای هم که تا کنون وارد این بازار کرده ام حدود ۱۰ میلیون تومان است.

این مخاطب با انتفاد از ایجاد فضای بی اعتمادی  بازار سرمایه، اظهار کرد: بلاتکلیفی این بازار که دولت در آن نقش داشته باعث ایجاد بی اعتمادی شده و این فضا واقعا آزار دهنده است.  فضای رانتی بورس هم که همیشه بوده و درحال حاضر ورود گسترده دولتی ها این ترس رو بیشتر میکند.

رسول به این سوال که با توجه به افت روزهای گذشته شاخص، قصد خروج از بازار را دارد یا خیر پاسخ داد: نگاه من به بازار سرمایه بلند مدت است و پول زیادی هم وارد این بازار نکرده ام. بنابراین فعلا صبر می کنم.

کاش دولت بورس را به حال خود می گذاشت

محسن نیز دلیل ورود خود به بازار سرمایه را جلوگیری از کاهش ارزش ذخیره ریالی پس انداز بانکی و حفظ پول در شرایط تورم عنوان کرد و به ایسنا گفت: دانشم درمورد بازار سرمایه بسیار کم است با دیدن ویدیوهای آموزشی و خواندن مبانی بازار سرمایه، دانشم به مرور کمی ارتقا یافت. البته اعتمادی به این بازار نداشتم اما فکر کردم بازار سرمایه بهتر از نگه داشتن پول در بانک است. درحال حاضر هم سرمایه ام در این بازار حدود ۱۱۰ میلیون است.

وی ادامه داد: به نظر من اگر دولت درمورد بورس تبلیغات گسترده نمی کرد و بورس را به حال خود می گذاشت، وضعیت بهتر بود اما با تبلیغات دولت روند نزولی آغاز شد. اما من در این روزها سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج نکرده ام.

بازار یعنی ریسک

اشکان با بیان اینکه روند شدید تورم در کشور باعث شد تا دنبال راهکاری برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه نقد خود باشم، به ایسنا گفت: جلوی بازار خودرو گرفته شد، طلا و سکه نابسامان شد و مسکن هم با پول‌های خورد قابلیت خرید برای افراد کم‌سرمایه را نداشت. بنابراین گزینه آخر براساس جو حاکم برجامعه، بازار بورس بود که من هم وارد شدم. دانش بورسی ام هم در ابتدا خیلی کم بود اما کم‌کم افزایش دادم.

وی ادامه داد: به هر حال بازار یعنی ریسک. مردم با چه اعتمادی طلا یا ماشین یا خانه میخرند؟ این هم بازار بورس است، مثل بازار ارز … سرمایه ام در این بازار حدود ۱۶۰ میلیون تومان است و با آگاهی از ریسک بازار این میزان سرمایه را وارد بورس کرده ام.

امتناع بانک‌ها از ارائه نسخه قرارداد به فعالان اقتصادی
هم اکنون بخوانید

وی با انتقاد از ورورد دولت به روند حرکت بازار سرمایه، اظهار کرد: دولت باعث تضعیف بازار شد. با این حال من در این روزها حتی یک ریال هم از بازار خارج نکرده ام اما اگر سرمایه ام را از بورس خارج کنم، بازار ارز را به عنوان بازار جایگزین ترجیح می دهم.

برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه ام، وارد بورس شدم

زهرا، مخاطب دیگر ایسنا درمورد دلیل ورورد خود به بازار سرمایه گفت: سرمایه اندکی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون در بانک داشتم که هیچ اقدامی نمی توانستم با این میزان پول انجام دهم. از طرف دیگر هر لحظه از ارزش پول کم میشد و برای حفظ ارزش آن باید اقدامی انجام میدادم.

وی ادامه داد: فعلا پولی از این بازار خارج نکرده ام. اما باید به این نکته توجه داشت که دولت برای تامین نقدینگی شرکتهای تابعه اش و سرپا نگه داشتن تولید تعطیل شده، دست به اقدامات عجیبی می زند که در بازار سرمایه هم این کار را انجام داد.

یک هشتم سرمایه ام را از بورس خارج کردم

سارا، از دیگر مخاطبان ایسنا، درمورد نحوه ورود خود به بازار سرمایه به ایسنا توضیح داد: من از سال ۹۲ در مقابل ورورد بورس مقاومت کردم چون اعتماد زیادی نداشتم، در نهایت هم به دلیل تشویق یکی از بستگان که کارمند کارگزاری بود وارد این بازار شدم اما واقعا نباید وارد می شدم، زیرا با دخالتهایی،  بازار کاملا از حالت تحلیل خارج شده است.

وی ادامه داد: از زمستان ۹۸ با سرمایه اندکی وارد این بازار شدم اما کم کم پول تزریق کردم. البته اواسط اصلاح این روزهای شاخص اقدام به خروج پول خود از این بازار کردم و تا کنون یک هستم سرمایه ام را نقد کرده ام.

سود یک هفته بورس برابر با سود یک سال بانک بود

امیرحسین که هدف خود از ورود به بازار سرمایه را کسب سود بیشتر عنوان کرد، به ایسنا گفت: سرمایه ای که به عنوان پس انداز در بانک داشتم را با هدف کسب سود بیشتر وارد بورس کردم. زیرا بانک طی یک سال ۱۸ درصد سود پرداخت می کرد درحالی که در بورس کمتر از یک هفته چنین سودی را کسب می کردم.

وی که فروردین ماه سال جاری وارد بازار سرمایه شده است، درمورد دانش بورسی خود توضیح داد: دانش بورسی نداشتم، از اسفند ماه در دوره های آنلاین کارگزاری، دوره های تحلیل تکنیکال بورس   و بعد در دوره های تکمیلی تحلیلی مثل تابلو خوانی شرکت کردم. می دانستم بازار حرکت خیلی عجیبی را به سمت سودآوری شروع کرده است و با مشورت دوستانم که سال ها است با این بازار آشنایی دارند، وارد بازار سرمایه شدم.

امیرحسین که معتقد است دلایل سیاسی روی بورس تاثیر بیش از حد گذاشت، گفت: ۸۰ میلیون تومان سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کردم که از این میزان و با شروع کاهش شاخص، فقط پنج میلیون از این سرمایه را در بورس نگه داشتم.

‌بخش زیادی از اعتماد مردم از دست رفته است

سیاوش نیز دلیل ورود خود به بازار سرمایه را حفظ سرمایه عنوان کرد و به ایسنا توضیح داد:  برای اینکه ارزش پس‌انداز کم و سرمایه‌ای که به زحمت قسط و وام جمع کرده بودم، حفظ شود و به دلیل اینکه با سرمایه ای که داشتم نمی توانستم زمین یا مسکن بخرم و به نوسان های بعضا دستوری دلار هم نمی توانستم اعتماد کنم، وارد بازار سرمایه شدم. البته به دلیل فعالیت خانواده ام در این بازار با بورس بیگانه نبودم و در دوره های بورسی برای کسب دانش بیشتر شرکت کردم.

وی ادامه داد: من با ۱۰۰ میلیون تومان تومن وارد بورس شدم اما ولی به مرور پول بیشتری وارد این بازار کردم. با اتفاقاتی که افتاد و برخی اقدامات سیاسی، اعتماد بخش زیادی از مردم به بازار سرمایه از دست رفته است. این موضوع را می توان از صف فروش های بازار متوجه شد. البته من الان ترجیح میدهم ضرر کنم تا اینکه بنشینم در صف فروش و هیجانی رفتار کنم. درواقع در این روزها سهمی نفروختم و کمی هم سهم خریدم.

ورودم به بورس تصمیم خودم نبود!

علی که اجبارا وارد بازار سرمایه شده است، درمورد ورود خود به این بازار به ایسنا توضیح داد: بخشی از دریافتی ماهانه ام از محل کارم سهام شرکتی است که در آن کار میکنم. یعنی طی این سال ها صاحب سهم شدم و  تنها دلیلم برای ورود به بورس مدیریت سهمی بود که طی ۱۰ سال گذشته به من اختصاص داده شده بود. اکانت آنلاین جهت خرید و فروش سهم های دیگر را یک ماه است که دریافت کرده ام و به جز عرضه های اولیه سهم دیگری نخریدم.

وی ادامه داد: دانش بورسی کمی دارم و به پشتوانه همکارانم در اداره امور سهام شرکتی که در آن کار می کنم، در این بازار فعالیت دارم. ارزش سهامم حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و از آنجایی که نگاه کوتاه مدت به بورس ندارم، اقدام به خروج نقدینگی از این بازار نکردم. البته نبود بازار جایگزین هم بی تاثیر نیست.

دانش کم باعث خروج از بازار با کوچک ترین لرزش می شود

مقداد که سه سال است وارد بازار سرمایه شده، درمورد این بازار به ایسنا گفت: در ابتدا دانش کمی نسبت به بورس داشتم اما با شرکت در کلاسهای کارگزاری و تحقیقات، اطلاعات خود را ارتقا دادم. زمانی که من وارد بورس شدم، خبری از این همه هجمه وارده به بورس نبود و صرفا بازاری بود برای سپرده کردن پول های اضافی. به نظرمن زیان وارده به بورس نتیجه کار سیاستگذاران در چند ماه قبل است، زیرا بازار به قدی سودده شد که افراد بدون داشتن هیچ دانشی وارد بورس شدند و حالا با کوچک ترین لرزش، بازار را ترک می کنند. سرمایه من در این بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و فعلا قصد خروج از بورس را ندارم.

دلار ایستاد؛ سکه رفت!
هم اکنون بخوانید

برخی گمان می کنند بورس باید هر روز سود بدهد

سعید که سابقه چهار سال فعالیت در بازار سرمایه را دارد، به ایسنا گفت:طی این سال ها سعی کردم دانش بورسی خود را ارتقا بدهم. سرمایه من در بورس حدود یک میلیارد تومان بود که طی یک سال اخیر تقریبا سه برابر شد. به نظر من تصمیمات سیاستگذاران روی بورس تاثیر منفی گذاشت و حمایتی که از این بازار شد، به روند بازار آسیب زد.

وی ادامه داد: من قصدی برای خروج از بازار سرمایه را ندارم. زیرا معتقدم این بازار در بلند مدت بیش از هر بازار دیگری سودده است. در این بازار باید آموزش دید و دید میان مدت و بلند مدت داشت. ولی متاسفانه برخی گمان می کردند بورس بازاری است که قرار است هر روز سود بدهد و افت هم نداشته باشد. درحال حاضر هم دچار رفتار گله ای شده اند.

افت و خیز بازار را دیدم، صبور شدم!

مریم با اشاره به وضعیت بورس در سال ۱۳۸۳، به ایسنا گفت: در اواخر سال ۱۳۸۳، شاخص بورس ۲.۵ برابر شد و در آن زمان وارد این بازار شدم اما  بلافاصله یک ریزش بزرگ اتفاق افتاد و من تا سال ۱۳۸۹ فقط انتظار میکشیدم که بازار صعودی شود. در ان زمان دانش بورسی نداشتم ولی اصلاح آن زمان شاخص باعث شد نکات زیادی بیاموزم و برای اینکه بتوانم در موج صعودی بعدی شاخص ضررم را جبران کنم مطالعه زیادی کردم.

وی ادامه داد:  در حال حاضر نزدیک ۱.۵میلیارد تومان سهام دارم اما یاد گرفته ام نباید با بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد سرمایه وارد این بازار شوم. معتقدم دولت بازی ای را شروع کرده است که نمیداند چطور باید پایان دهد اما احتمالا  تلاش می کند بازار را به سمت تعادل ببرد. تصمیمی برای خروج از بازار ندارم و اگر اصلاح بازار ادامه دار باشد، با کاهش قیمت ها اقدام به ورود ۷۰ درصد نقدینگی خود به این بازار خواهم کرد.

ورق بورس با رفتار درست مردم برمیگردد

امیر نیز دلیل ورود خود به بازار سرمایه را رشد بازارهای موازی ناشی از تورم عنوان کرد و به ایسنا توضیح داد:با توجه به رشد قیمتی که اکثر بازارها از قبیل ملک و خودرومتاثر از تورم داشتند، پیش بینی کردم بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد. من از اوایل سال ۹۹ با سرمایه ای نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار سرمایه شدم و هر روز هم به این سرمایه اضافه کردم.

وی ادامه داد: اوایل ورود به بورس دانش کافی نداشتم ولی با توجه به موجی که در بازار بود سود خوبی کردم و در این مدت توانستم دانش بورسی خود را افزایش بدهم. با توجه به توجه ویژه ای که هم از سمت مردم و هم از سمت دولت به بورس شده بود به این بازار اعتماد کردم ولی مهمترین دلیلی که باعث اعتماد دو چندانم به بورس شد، تامین کسری بودجه دولت از طریق بورس بود.

امیر ادامه داد: من در این روزها از هیجان کاملا پرهیز کردم و اقدام به خروج نقدینگی از بازار نکردم. تا حد توان پول هم وارد بازار کردم و  سهم های بنیادی خرید کردم. اگر مردم باید با دید میان مدت به سرمایه گذاری در بورس نگاه و از رفتار هیجانی پرهیز کنند، در عرض چند روز ورق برمیگردد.

سهامداری که در این روزها ضرر کرده نباید از بازار خارج شود

جواد که دلیل ورود خود به بازار سرمایه را جلوگیری از کاهش ارزش پس انداز خود عنوان کرد، به ایسنا توضیح داد: من با اعتماد  به دوره های بورسی که گذرانده بودم وارد این بازار شدم. سرمایه ای که درحال حاضر در بورس دارم  تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان است و اصلا پشیمان نیستم که وارد این بازار شده ام. البته دخالت در این بازار زیاد است اما با صبر از کنار آن میگذریم.

وی ادامه داد: طی این روزها که بازار سرمایه روند کاهشی داشت نقدینگی خود را از بازار خارح نکردم زیرا بازار جایگزینی برای بورس نمیبینم که با سرمایه  کم بتوان واردش شد.
اما در آینده و با افزایش سرمایه وارد یک بازار موازی دیگر خواهم شد. اما باید گفت سهامداری که در این روزها ضرر کرده نباید از بازار خارج شود. صبر در بازار بورس بیشتر از همه چیز جواب میدهد. مهم تر از سواد بورسی در بازار بورس، کنترل روانی بر خود است که متاسفانه این حجم ورود و خروج پول به بورس نشان می دهد خیلی از سهام داران دچار هیجان کاذب شده اند.

باید آموزش های لازم به مردم داده میشد

متین که دو سال است در بازار سرمایه فعالیت می کند، دلیل ورود به این بازار را حفظ ارزش پول خود عنوان کرد و به ایسنا توضیح داد: درحال حضور سرمایه ام در بورس حدود ۱۲۰ میلیون تومان است، در این دو سال تصمیمات زیادی برای بورس گرفته شد که روی سرمایه من تاثیر منفی یا مثبت گذاشت. همچنین اتفاقات مهم سیاسی بسیاری را هم پشت سر گذاشته ام. نکته ای که متوجه شدم این است که در این بازار نمی توان با دانش کم سود کرد.

وی ادامه داد: من پولی از بازار در این روزها خارج نکردم اما اقدام سیاستگذاران برای دعوت از مردم برای ورود به بورس آن هم در سقف قیمت، کار درستی نبود. بسیاری از مردم بعد از عید امسال و بدون دانش و تجربه وارد این بازار شدند. من معلم هستم و شاهد این موضوع بودم که بسیاری از همکارانم بدون داشتن دانش کافی و صرفا به دلیل جو روانی وارد بورس شدند و بیشترین اسیب را این افراد  در این روزها دیدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =

دکمه بازگشت به بالا