وزیر اطلاعات اسرائیل آب پاکی را روی دست امارات ریخت؛ با فروش اف ۳۵ مخالفیم

به گزارش ایسنا، به نقل از رای الیوم، در پی امضای توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل با میانجیگری آمریکا، گزارش هایی درباره مفاد این توافق منتشر شد که برخی از آن ها از وجود بند محرمانه درباره فروش تسلیحات جنگی پیشرفته به امارات و جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی به این کشور در ازای سازش با تل آویو حکایت داشت.

انتشار این گزارش ها توسط رسانه های عبری زبان، واکنش های زیادی را از سوی مسئولان اماراتی و اسرائیلی به دنبال داشت و درحالی که مقامات اماراتی مدعی بودند فروش تسلیحات پیشرفته ده ها میلیاردی از شروط این توافق بوده مقامات تل آویو بارها در بیانیه های جداگانه اعلام کردند چنین بندی در توافق سازش نیست و اسرائیل تغییری در موضع خود مبنی بر عدم تجهیز کشورهای خاورمیانه به سلاح های پیشرفته نداده است.

در همین راستا  ایلی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی روز جمعه تاکید کرد که این رژیم با هرگونه برتری نظامی کشورهای منطقه و فروش جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی به امارات مخالف است.

کوهن پیشتر هم در مصاحبه ای موافقت تل آویو با فروش این جنگنده ها به امارات را رد و تاکید کرده بود که شخصا با این معامله مخالف است و هیچ کس در دولت اسرائیل با این توافق نامه ها موافق نیست.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد که توافق صلح اسرائیل با امارات که تحت نظارت آمریکا صورت گرفت شامل هیچگونه سلاحی نیست.

وی گفت: هیچ بند محرمانه یا توافق ضمنی در این باره وجود ندارد و ما با فروش هرگونه سلاحی که به برتری نظامی اسرائیل در منطقه پایان دهد مخالفیم.

رئیسی: صهیونیست‌ها با استیصال به دنبال گسترش ناامنی به دیگر نقاط منطقه هستند
هم اکنون بخوانید

اخیرا نیز دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای مفصل تاکید کرده بود که توافق عادی سازی با امارات شامل فروش جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی نیست.

روزنامه اورشلیم پست نیز به نقل از منابعی در کاخ سفید نوشت که همه چیز در توافق امارات و اسرائیل علنی است و هیچ الحاقیه محرمانه ای درباره فروش سلاح وجود ندارد.

درباره توافق صلح میان اسرائیل با دیگر کشورهای عربی نیز کوهن گفت که امارات اولین کشور در مسیر سازش بود و توافق های صلح دیگری هم با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای اسلامی آفریقایی از جمله مراکش امضا خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا