کالین کاهل: آمریکا خود را در نظم جهانی به انزوا کشانده لست

به‌ گزارش ایسنا، کالین کاهل، مشاور پیشین امنیت ملی جو بایدن روز جمعه در واکنش به تلاش کشورش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در توییتی نوشت: یک‌ موازنه دیپلماتیک بر سر احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شاید صریح‌ترین مثال باشد که نشان می‌دهد آمریکا تا چه حد خود را از نظم جهانی منزوی کرده است؛ آن هم وقتی که دولت ترامپ قصد داشت که تهران را منزوی کند.

ایالات متحده آمریکا ضمن متهم کردن ایران به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای، رسما شورای امنیت سازمان ملل را از خواست خود برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» آگاه کرد.

تاکنون این پیشنهاد آمریکا با مخالفت تمام قد کشورهای مختلف روبرو شده است؛ آنها اعلام کرده اند که آمریکا که خود ناقض برجام است نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، شورای امنیت یک ماه فرصت دارد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصویب کند؛ در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

هفته گذشته تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ای مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با شکست مواجه شد.

این اولین بار بود که آمریکا پیشنهادی را در شورای امنیت مطرح کرد و تنها یک کشور (جمهوری دومینیکن) از آن حمایت کرد. کارشناسان سیاست خارجی این اتفاق را شکستی بی سابقه و خفت بار برای آمریکا دانستند و آن را نشان از فروپاشی اقتدار پوشالی آمریکا دانستند.

انتهای پیام

امیدوارم طرف ایرانی مایل به دستیابی به توافق باشد/ آماده بازگشت به تهران هستم
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =

دکمه بازگشت به بالا