گزارش صلیب سرخ جهانی از ۶۰۰ حادثه خشونت آمیز علیه کارکنان بهداشت و درمان

به گزارش ایسنا، به نقل از گزارش کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ از ژنو،  بیش از ۶۰۰ حادثه خشونت­‌آمیز، آزار و اذیت یا انگ بدنامی زدن علیه کارکنان مراقبت درمانی، بیماران و زیرساخت درمانی در رابطه با موارد کووید۱۹ توسط کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ طی شش ماه اول همه­‌گیری به ثبت رسیده است.

از ۶۱۱ حادثه در بیش از ۴۰ کشور، بیش از ۲۰ درصد شامل ضرب و شتم فیزیکی، ۱۵ درصد حوادث مربوط به تبعیض بر اثر ترس، و ۱۵ درصد آزار و اذیت یا تهدید کلامی بودند. از آنجا که این آمار تنها برگرفته از حوادث شناخته شده است جای نگرانی است که به احتمال زیاد آمار واقعی بسیار بیشتر باشد.

ماسیج پولکووسکی، رئیس طرح مراقبت درمانی در معرض خطرکمیته بین­‌المللی صلیب سرخ گفت: «این بحران، کارکنان مراقبت درمانی را زمانی که بیشترین نیاز به آنها وجود دارد در مسیر آسیب قرار داده است. بسیاری از آنان مورد تمسخر، آزار و خشونت فیزیکی قرار گرفتند. این فضای رعب و وحشت، که معمولاً با نبود تجهیزات حفاظت شخصی کافی نیز همراه است، استرس قابل توجهی را بر سلامت جسمی و روانی آنها و خانواده­های­شان اضافه می‌­کند. این حملات تأثیر مخربی بردسترسی به و ارائه مراقبت درمانی دارد هنگامی که سیستم­‌های بهداشتی تحت فشار هستند.»

هنگامی که اعضای جامعه این حوادث را مرتکب می‌شوند ترس از شیوع کووید ۱۹ نقش مهمی داشته است. هنگامی که بیماران یا بستگان آنها پشت این اقدامات باشند، تألم مربوط به مرگ یکی از اقوام یا ترس از مرگ آنها مهمترین انگیزه‌­های ایشان است. عدم امکان برگزاری مراسمی مانند تدفین به دلیل  محدودیت‌­های کووید۱۹ نیز بعضی از بستگان را ترغیب به ارتکاب اقدامات خشن علیه کارکنان و امکانات درمانی می­‌کند.

محافل آمریکایی: باید به پیروزی اسد در جنگ اذعان شود
هم اکنون بخوانید

بعضی از نمونه‌هایی که در ماه‌­های آوریل و مه اتفاق افتادند شامل موارد ذیل‌اند:

– در افغانستان، مهمترین مرکز ایزولاسیون کووید۱۹ به دلیل درگیری فیزیکی میان بستگان یک بیمار که فوت کرده بود و پرسنل درمانی برای یک نیم روز بسته شد.

– در بنگلادش، بعد از آنکه تست کووید۱۹ یک پزشک مثبت شد به طرف خانه او آجر پرتاب کردند تا او و خانواده‌­اش را مجبور به ترک محل کنند.

– در جمهوری آفریقای مرکزی، بستگان یک شخص فوت شده کارکنان درمانی را مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار دادند چرا که از عدم تحویل جسد به دلیل محدودیت­‌های کووید۱۹ به ستوه آمده بودند.

– در کلمبیا، ساکنان مانع از ورود آمبولانس جهت موارد کووید۱۹ به شهرشان شدند و جداول درمانی محرمانه و اسامی کارکنان و بیماران را چک کردند.

– در پاکستان، پزشکان در یک بیمارستان پس از آنکه یک بیمار بعلت کووید۱۹ فوت کرد کلامی و فیزیکی مورد حمله قرار گرفتند. بستگان وارد منطقه پر خطر شدند در حالی که فریاد می­زند ویروس کرونا دروغ است.

– در فیلیپین، یک کارمند درمانی و پسرانش پس از آنکه مورد اذیت و آزار و تبعیض قرار گرفتند و برق خانه‌­شان توسط همسایگان قطع شد مجبور به ترک خانه شدند.

در میان حوادثی که اتفاق افتاده در ۶۷% موارد پرسنل درمانی ، در ۲۲.۵% بیماران و زخمیان و در ۵% موارد هم آوارگان داخلی و پناهندگان مورد هدف قرار گرفتند.

کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ از دولت­ها و جوامع می­‌خواهد به اطلاعات نادرستی که موجب این حوادث می­‌شوند رسیدگی کنند، و اطمینان یابند که تمامی کارشناسان مراقبت درمانی در محیط کاری امنی فعالیت می­‌کنند.

برنامه ژاپن و آمریکا برای همکاری در مقابله با تغییر آب‌وهوایی
هم اکنون بخوانید

حوادث خشونت آمیز علیه کادر درمانی غیرقابل پیشگیری نیست. اقدامات محکم در این خصوص می­تواند خطر حمله به کادر درمان، بیماران و مراکز درمانی را کاهش دهد.

دکتر اسپرانزا مارتینز، رئیس بخش بهداشت کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ گفت: «ترس از انتقال بیماری و نداشتن دانش اولیه درباره کووید۱۹ اغلب دلایل اقدامات خشن علیه پرسنل درمانی و بیماران است. برای حفاظت از کارکنان درمانی، مراکز درمانی و بیماران از خشونت، می‌باید منشأ و حالت­‌های انتقال و پیشگیری از کووید۱۹ ارائه شود. نباید به کارکنان مراقبت درمانی، بیماران یا گروه‌­های خاص برای وجود یا پخش ویروس انگ زده شود. اگر قرار باشد از این همه­‌گیری عبور کنیم ما نیاز داریم حس جمعی نوع بشر را تقویت کنیم.»

۶۱۱ مورد خشونت‌­آمیز، آزار و اذیت و انگ انگاری از اول فوریه تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. این آمار بر اساس اطلاعات دست اول جمع‌­آوری شده از سازمان­های دیگری که حوادث مراقبت درمانی را پایش می­‌کنند، و ردیابی گزارش­‌های خبری و رسانه اجتماعی در ۴۰ کشور در آفریقا، قاره­ آمریکا، آسیا و مناطق خاور نزدیک و میانه می‌­باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا