طرح‌های شکست خورده اسرائیل برای بیرون کردن فلسطینی‌ها از سرزمینشان

به گزارش ایسنا، شبکه “کان” رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اسرائیل را به یک “قدرت بزرگ” در سطح جهان تبدیل کرد. اراضی تحت سیطره اسرائیل چند برابر شد و در عین حال مشکلات نیز افزایش یافت. اسرائیل بر ارتفاعات جولان، کرانه باختری، قدس و نوار غزه سیطره یافت اما با چالش‌های جدیدی به دلیل سه برابر شدن تعداد ساکنان عرب و اضافه شدن یک میلیون نفر به آن‌ها از آوارگانی که طی جنگ ۱۹۴۸ از اراضی‌شان بیرون رانده شدند، مواجه شد.

طرحی برای کوچ فلسطینی‌ها وجود داشت که همچنان در دفتر لوی اشکول، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در آن زمان باقی مانده است. اسرائیل طرح‌های شکست خورده دیگری نیز برای انتقال فلسطینی‌ها از غزه به کرانه باختری داشت.

این شبکه اعلام کرد: یکی از این طرح‌ها برای حل مسئله آوارگان ایجاد شهرک فلسطینی در العریش در سینای مصر بود که ۵۰ هزار فلسطینی در آنجا ساکن شوند.

همچنین طرح دیگری برای انتقال ۶۰ هزار فلسطینی به پاراگوئه وجود داشت.

این شبکه افزود: پروتکل‌های جلسه‌ای که مه ۱۹۶۹ برگزار شد نشان داد کمیته وزارتی برای بررسی طرح محرمانه بین تسفی زامیر، رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل(موساد) و مقامات پاراگوئه با حضور گولدا مائیر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل و ایگال آلون، معاون نخست‌وزیر و یسرائیل برزیلای، عضو حزب تندرو مابام(حزب کارگران) تشکیل جلسه داده است.

مائیر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در نشست کمیته وزارتی گفت: اعضا باید به یاد بیاورند که ما یک بار امکان مهاجرت اعراب به برزیل را بررسی کردیم و به تسفی زامیر پیشنهاد دادیم یک نفر را برای اطلاع یافتن از نتایج بفرستد. زامیر اکنون در وضعیتی است که می‌تواند به ما خبر دهد اوضاع چگونه پیش می‌رود. ما باید تصمیم بگیریم و بسیار مهم است که تصمیم با نظر همگان باشد.

پلوسی: ترامپ جان کودکان آمریکایی را به خطر می‌اندازد
هم اکنون بخوانید

رئیس وقت موساد گفت:  موافقت دولت پاراگوئه با اسکان دستکم ۶۰ هزار فلسطینی مسلمان در طول ۴ سال در دست بررسی است. زمانی که اسرائیل شروط تعیین شده را محقق کند پاراگوئه آماده اسکان فلسطینی‌ها خواهد بود. توافق‌نامه میان نماینده اسرائیل و کنسول پاراگوئه در آرژانتین امضا شده است. دولت پاراگوئه می‌خواهد ما تمام هزینه‌های انتقال فلسطینی‌ها را برعهده بگیریم. مشکلی که باید آن را حل کنیم فقط ۳۵۰ هزار دلار نیست بلکه ما نیاز به اتخاذ تصمیمی درباره طرحی داریم که به ۲۰ الی ۳۰ میلیون دلار در طول چند سال نیاز دارد و به نظر من این تنها بخشی از مشکل را حل می‌کند؛ چراکه ما درباره ۶۰ هزار فلسطینی صحبت می‌کنیم.

در این نشست زامیر پیشنهاد انتقال فلسطینی‌ها به پاراگوئه را داد و آن را “بسیار معتبر” دانست.
زامیر اذعان کرد که اسرائیل با دشوارهایی برای بیرون کردن فلسطینی‌ها از اراضی‌شان مواجه شده است. 

این شبکه اعلام کرد یکی از سؤالات مهمی که در این نشست مطرح شد درباره ماهیت اقداماتی بود که باید برای مخفی نگه داشتن پروژه اتخاذ می‌شد. انجام عملیات بیرون کردن فلسطینی‌ها با شکست بزرگی مواجه شد و به فاجعه منجر شد. در تابستان ۱۹۶۹ تعداد فلسطینی‌هایی که به پاراگوئه منتقل شدند تنها ۳۰ نفر از مجموع ۶۰ هزار نفر بودند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا