توصیه های بورسی وزیر اقتصاد به مردم

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در همایش  کار و تولید  رادیو اقتصاد با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری  به نام  جهش تولید گفت: سرمایه گذاری و  بهره وری  از محورهای اساسی برای تحقق جهش تولید است.

 وی با بیان اینکه تولید فقط به تولید کالا محدود نمی شود افزود:  وقتی صحبت از تولید به میان می آید منظور تولید کالا و خدمت توامان است. وقتی تولید کالا و خدمت در کنار هم قرار می گیرند الزامات تدقیق و توجه را بیشتر می کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم تولید در کشور جهش داشته باشد  باید به دو نکته  بسیار مهم سرمایه گذاری و استفاده بهینه  از سرمایه های انباشت شده در عرصه فیزیکی، مالی و انسانی توجه کنیم.

وی افزود: تحریم ها از سال ۱۳۹۱ تاکنون ساختار جدیدی پیدا کرده و در اندک سال ها رشد سرمایه گذاری در کشور مثبت بوده به عبارتی سه سال رشد سرمایه گذاری در کشور مثبت و بقیه سال ها منفی بوده است.

دژپسند اظهار کرد: نرخ بهره برداری  از تولید حول و هوش ۵۰ درصد است. البته آمارها در این زمینه بسیار متفاوت است چون رشته فعالیتها متنوع است. گاهی گفته می شود  نرخ بهره برداری از تولید در ایران ۴۵ ،۴۷ تا ۵۵ درصد است. وقتی سرمایه گذاری انجام می شود لزوما باید  استفاده از سرمایه های موجود به بهترین نحو مورد بهره برداری قرار گیرد و نرخ بهره برداری از ظرفیت حتما افزایش قابل توجهی چه در سرمایه گذاری و چه در افزایش نرخ بهره برداری داشته باشد.

تعطیلی ادارات دولتی همدان در روزهای پنجشنبه‌
هم اکنون بخوانید

وی گفت: در بحث سرمایه گذاری «تامین مالی ثابت» و در مقوله افزایش نرخ  بهره برداری تولید «تامین مالی سرمایه در گردش » مطرح می شود.

نظام اقتصادی ایران “بانک پایه” است

او با اشاره به اینکه نظام اقتصادی ایران بانک پایه است، افزود: خوشبختانه امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است. طی چند ماه گذشته سیستم هایی در کشور رونمایی شده که بدون مراجعه به بانک می توان ضمن بازکردن حساب، تسهیلات گرفت و احراز هویت شد. خوشبختانه هم توانسته ایم سیستم بانکداری کشور را به تکنولوژی های پیشرفته مجهز کنیم و هم  مجاری تامین مالی را متنوع کنیم.
 
وزیر اقتصاد و دارایی افزود:  بنگاه  های اقتصادی به خصوص متوسط و بزرگ مقیاس امروز برای تامین مالی ثابت  نیاز به مراجعه بانک ندارند، بلکه بصورت غیر حضوری می توانند  خدمات بانکی دریافت کنند. بنگاه های بزرگ برای تامین سرمایه مورد نیاز خود می توانند به بازار سرمایه مراجعه و نیاز خود را برطرف کنند.

 وی افزود: کریدور بازار سرمایه یک کریدور قابل اعتماد از نظر تامین منابع چه در سرمایه ثابت و چه در سرمایه در گردش  است و امروز می تواند در تامین مالی اقتصاد نقش قابل توجهی داشته باشد؛ البته این حرف به معنای حذف نظام بانکی نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا