خلق جهاد دانشگاهی نمایانگر بینش وسیع نظام بود

مهندس دامغانیان ـ مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی صدا و سیما ـ  در یادداشتی که به مناسبت چهل سالگی جهاد دانشگاهی در اختیار ایسنا قرار داده است، درباره این نهاد انقلابی نوشته است:

«ایجاد نهاد جهاد دانشگاهی نشان از شناخت ضعف های نظام حکومتی گذشته بود. این نهاد نمود سیاست‌های نظام در ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت بود که با رشد و نمو خود در طی چهل سال گذشته شاهد برکات این مدیریت جهادی در عرصه های مختلف و بالندگی صنعت بوده ایم.»

دامغانیان در ادامه آورده است: با اینکه جهاد دانشگاهی هرچند در مقاطعی از اهداف اصلی خود فاصله گرفت، لیکن به واسطه روحیه جهادی قوی این نهاد در هریک از این مقاطع به سرعت به مسیر اصلی خود بازگشت. حضور اساتید در کنار نیروی دانشجویی پر انرژی و مبتکر ضمن تامین نیازهای صنعت و ارتقای سطح تولیدات و ایجاد زمینه استقلال کشور از صنایع خارجی، نقش بسزایی در بازنگری در سمت دهی مباحث مطالعاتی دانشگاهها و پروژه های دانشجویی داشته است .این نهاد با شناسایی نیازهای استراتژیک کشور و بهره مندی از استعداد نیروی جوان و تجربه اساتید در کنار سایر نهادهای علمی و فنی نقش آفرینی شایانی در تامین نیازهای کشور ایفا نموده است .

حضور نیروهای دانشجویی در فضایی پویا و آن هم در حین تحصیل، ضمن شکوفایی نیروی خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و کسب تجربه، ورود به فضای کار را در دوران پس از تحصیل برای ایشان فراهم نموده است .نیروهایی که در ابتدای تجارب کاری خود تعهد، تخصص و روحیه جهادی را با هم تجربه می نمایند و در این زمینه شاهد نیروهای کارآمد و متعهد در عرصه های مختلف علم و فناوری و مدیریت بوده ایم. تعداد قابل توجهی از مدیران و کارشناسان فعلی کشور تجربه کار و تحقیق در فضای جهاد دانشگاهی را داشته اند.

تمدید مهلت ثبت‌نام در رویداد تولید محتوای قهرمان من
هم اکنون بخوانید

او با بیان اینکه جهاد دانشگاهی ضعف‌های جزیی نیز داشته است، توضیح داده است: لیکن علیرغم کلیه نکات مثبت مورد اشاره به تصور بنده ضعف هایی نیز در مدیریت و عملکرد این نهاد وجود داشته که در صورت پذیرش مدیران امید است با بازنگری جزیی در مدیریت این نهاد این ضعف ها هر چند جزیی نیز مرتفع شود. به زعم بنده ضعف اصلی این نهاد دوسویه نبودن ارتباط دانشگاه و صنعت است. بعضاً مشاهده می شود صنعت کمتر این نهاد را به رسمیت می شناسد و جهت رفع مشکلات و ارتقای زیر ساخت خود به ندرت به صورت خود جوش به این نهاد مراجعه می نماید. معمولاً ارتباط این نهاد نیز با صنعت بیشتر جنبه اقتصادی دارد و با اینکه حمایت های مناسبی از این نهاد می شود بعضاً در پاسخگویی و پشتیبانی از محصولات خود باچالش های جدی مواجه است .ریشه آن بعضاً رویه پشتیبانی مدیریت دولتی و عدم ثبات در حفظ هسته های نیروهای کارآمد و عدم مستند سازی مناسب پروژه هاست.

نکته دیگر اینکه باید توجه داشت که این نهاد می بایست پشتیبان صنایع و تولید کننده داخلی باشد نه رقیب تولیدکنندگان. چراکه بعضاً با توجه به هزینه های مازاد تولید کننده خصوصی رقابت بایک نهاد دولتی مقدور نبوده و تضعیف این شرکت ها را در برخواهد داشت.

دامغانیان در عین حال تصریح کرده است:  لیکن علیرغم موارد جزیی مورد اشاره باید توجه داشت که این نهاد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی دارد که ثمره چهل سال تلاش و کوشش گروه های جهادی این نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور است. لذا با توجه به تحریم های ظالمانه دشمن و تقارن چهلمین سال ایجاد این نهاد با سال جاری که به عنوان (جهش تولید) نامگذاری شده، امید است با توجه هرچه بیشتر مسئولین ظرفیت‌های لازم برای این نهاد انقلابی ایجاد شود و مدیران این نهاد نیز با تلاش خود فرصت هایی هرچه بیشتر برای رشد و شکوفایی این نهاد در جهت استقلال کشور در صنایع مختلف فراهم نمایند.

شبکه‌های استانی برای مقابله با کرونا آماده‌اند
هم اکنون بخوانید

او در پایان یادداشتش آورده است: به امید استقلال کامل کشور از صادرات نفتی که قطعاً در سایه تلاش اینگونه نهاد ها و به دست محققین و تلاشگران عرصه های مختلف دانشگاه و صنعت تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا