درخواست مردم هرمز از مونسان برای نجات قلعه پرتغالی‌ها

به گزارش ایسنا، هر چند مرمت بناهای تاریخی در هرمزگان در طول چند سال گذشته، باعث شگفتی مرمت‌گران و حتی معاون میراث فرهنگی سازمان وقت میراث فرهنگی شده بود، اما شیوه مرمت قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز، یکی از سرآمدان این نوع مرمت بود که می‌توان گفت همه را شگفت‌زده کرد؛ آن هم برای قلعه‌ی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

عکس‌های منتشرشده از شیوه مرمت این اثر تاریخی نشان می‌دهد، این اثر بدون در نظر گرفته‌شدن بافت بنا و بدون استفاده از مصالح هماهنگ با اثر اصلی با سنگ‌های سفید و ناهماهنگ با آجرهای قرمز رنگ بنا در حال بازسازی است.

منتقدان از زمان انتشار تصاویر توسط مشاور گردشگری استاندار در جزیره هرمز درباره این مرمت‌ها اظهارنظرهای مختلفی داشته‌اند؛ آنها معتقدند که برای بازسازی این قلعه هیچ‌کدام از استانداردهای مرمت و بازسازی آثار تاریخی به کار گرفته نشده و این کار بیشتر به تخریب بنا شباهت دارد تا مرمت آن؛ در حالی که مدیر کل میراث فرهنگی استان هرمزگان اصل ماجرا را اصلا به سنگ و گذر زمان و تغییر رنگ سنگ‌ها مربوط دانسته بود که «نمای قبلی قلعه به دلیل فرآیند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است از این رو تغییرات محیطی و زمان لازم است تا سطح ظاهری نمای اصلاح شده در مرمت اضطراری به سطح قبلی بازگردد.»

از سوی دیگر معاون میراث فرهنگی هرمزگان اعلام کرد که «این مرمت اضطراری است و در صورت اشتباه بودن انتخاب مصالح، قلعه به حالت اولیه بازگردانده می‌شود.» با این وجود اما نگرانی‌ها همچنان وجود دارد.

به حدی که کارزاری مردمی برای جلوگیری از تخریب قلعه پرتغالی‌ها راه‌اندازی شده که فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و مردمِ بومی جزیره هرمز در حال امضا کردن آن و درخواست از وزیر میراث فرهنگی هستند تا هر چه زودتر جلوی روند مرمتی که بیشتر به از بین بردن نشانه‌های تاریخی این قلعه شبیه است، را بگیرند.

در این نامه‌ی سرگشاده خطاب به علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – که با عنوان «درخواست توقف قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز منتشر شده، تاکید شده است که «ما جمعی از مردم استان هرمزگان، خصوصا ساکنان جزیره هرمز که این روزها شاهد نابودی و تخریب بنای تاریخی قلعه پرتغالی‌ها به بهانه مرمت و بازسازی آن هستیم، تقاضا می‌کنیم در اقدامی فوری مانع تخریب فرهنگی بیشتر این بنا شده و از تغییر هویت این مکان تاریخی ممانعت شود.

لازم به ذکر است با استناد به ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی که هرگونه تخریب اماکن و بناهای تاریخی را جرم بوده و پیگرد قانونی دارد»

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز، قلعه‌ای بازمانده از زمان تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزیره‌های خلیج‌ فارس است که در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شده است. این قلعه در زمان شاه عباس، به دست امامقلی‌خان یکی از سرداران سپاه ایران فتح شد. این اثر به دلیل قدمت بسیار زیاد و همچنین معماری آن از آثار ارزشمند تاریخی محسوب می‌شود و هرگونه دخل و تصرف در آن باید با حضور و نظر کارشناسان و با دقت مختص به مرمت آثار تاریخی انجام شود.

کارزار مخالفت با تخریب قلعه پرتغالی‌ها همچنان در حال جمع‌آوری امضا است.

انتهای پیام

جواد افشار «نهر خیّن» را می‌سازد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا