درمان دردهای میگرنی، دندانی و اختلالات خواب با استنشاق نانو پدهای معطر

فرزانه نایب حبیب‌، دکتری تخصصی مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما در این تحقیقات یک لایه فعال الکتروریسی طراحی و تولید کردیم که حاوی عصاره گیاهان معطر است که به صورت آهسته رهش می‌تواند عصاره معطر گیاهی را در مدت یک ماه رها سازی کند و در این مدت خواص خوب خود را اعمال کند.

وی با بیان اینکه این پدها برای کاربردهای مختلف در ۶ حوزه تعریف شده است، اظهار کرد: نانو الیاف الکتروریسی اصلاح شده با عوامل مختلف ضدمیکروبی و یا سایر مواد مانند داروها و عصاره‌های معطر برای طیف گسترده‌ای از کاربردها به کار گرفته شده است.

نایب حبیب یکی از کاربردهای این پد فعال را در بسته بندی مواد غذایی دانست و خاطر نشان کرد: توت فرنگی در مدت یک هفته فاسد شده و از بین می‌رود و ما برای صادرات آن با چالش مواجه هستیم، بر این اساس از این پد می‌توان برای افزایش زمان نگهداری این نوع مواد غذایی بهره برد؛ چرا که پد تولید شده می‌تواند به مدت یک ماه و حتی بیشتر این میوه را تازه نگه دارد.

وی درمان اختلال خواب، استرس و اضطراب، درمان میگرن، “ترمیم زخم”، “تسکین دردهای دندانی” و جلوگیری از انتشار عوامل آلاینده” را از دیگر کاربردهای این پد عنوان کرد و یادآور شد: مواد معطر بسته به نوع کاربرد متفاوت است، مثلا برای اعمال آرامش از عصاره “لوندر” استفاده شده است.

این محقق با اشاره به کاربردهای این پد در درمان دردهای دندانی، توضیح داد: برای درمان درد دندان معمولا از “لیدوکائین” استفاده می‌شود که کل حفره دهان بی حس می‌شود؛ ولی این پد تا زمانی که فرد به دندانپزشک مراجعه کند، قادر به تسکین درد دندانی است.

مشکل اتباع خارجی برای خرید نان با کارتخوان هوشمند حل شد/ دسترسی اتباع واجد شرایط به کارت‌بانکی از پاییز امسال
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به عصاره‌های استفاده شده در این پد فعال، اظهار کرد: عصاره‌های استفاده شده در این پد از پوسته، برگ، ساقه و ریشه گیاهان دارویی به دست ‌آمده است و دارای خاصیت‌های فراوانی از جمله آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد ویروس و ضد سرطانی هستند.

نایب حبیب به بیان نحوه استفاده از این پد پرداخت و گفت: استنشاق اسانس و یا اجزای فرار آنها نقش قابل توجهی در کنترل سیستم عصبی مرکزی دارد و از این روش در طب سنتی چینی برای درمان صرع استفاده می‌شود.

به گفته وی به دلیل خواص آنتی میکروبی عصاره‌ها، کاربرد بسیار زیادی در ترمیم زخم برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، بدون آسیب رساندن به سلول‌های جوان بافت تازه تشکیل شده دارند.

وی با بیان اینکه از نانو الیاف الکتروریسی شده حاوی عصاره‌ها در ساختار این پد بهره بردیم، یادآور شد: این روش می‌تواند از به کاربردن الکل و سایر محلول‌های شیمیایی برای ضد عفونی کردن زخم جلوگیری کند و ترمیم زخم را شتاب بخشد.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: نانو الیاف تولید شده دارای خواص ضد میکروبی مداوم بدون ایجاد مقاومت میکروبی و جایگزین مناسبی برای انواع ضد عفونی کننده‌های شیمیایی و آنتی بیوتیک‌ها است؛ علاوه بر آن این الیاف دارای خواص آنتی اکسیدانی جهت درمان بیماری‌ها، تسکین‌دهنده انواع درد شامل دندان درد، سر درد و دردهای مزمن و قابل استفاده در پوشش داخلی بسته بندی دارو و غذا است.

نایب حبیب گفت: از آنجایی که آلودگی میکروبی باعث کاهش طول عمر مواد غذایی و افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شود، از این رو از مواد معدنی و آلی و بیولوژیکی عوامل ضد میکروبی استفاده می‌شود و در این راستا عصاره‌های معطر به عنوان ماده طبیعی با فعالیت ضد میکروبی قدرتمند در برابر انواع مواد غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد تایید قرار گرفته است و این امر بیانگر آن است که از این مواد به عنوان صنایع غذایی «بدون نیاز به تأیید بیشتر» می‌توان استفاده کرد. 

دانلود سریال راز بقا قسمت پنجم 5 (دانلود قسمت پنجم راز بقا) با لینک مستقیم و ترافیک نیم رایگان
هم اکنون بخوانید

وی اظهارکرد: مطالعه انجام شده بر روی محصول توت فرنگی، نشان داد که نانو الیاف الکتروریسی شده حاوی عصاره دارچین به نحو مطلوبی یک بسته‌بندی ایده آل برای محافظت از توت فرنگی برای جلوگیری از فاسد شدن محسوب می‌شود، همچنین از این نانو الیاف برای بسته بندی قارچ نیز می‌توان استفاده کرد.

نایب حبیب گفت: از این نانو الیاف معطر با توجه به ماده مؤثره مواد معطر می‌توان برای تسکین درد دندان و سر درد استفاده کرد. عصاره‌های گیاهی اکثراً علاوه بر بوی خوب، ضد میکروب و آنتی باکتریال هستند. پد سردرد نانو الیاف از طریق استنشاق عروق مغزی باز می‌شود و سردرد آرام می‌شود.

وی افزود: پد تولید شده می‌تواند تا یک ماه عصاره معطر را درخود نگهداری کند و به همین دلیل این محصول یکبار مصرف نیست. این پد در ماسک‌های تنفسی نیز قابل استفاده است که علاوه بر فیلتراسیون می‌تواند یک رایحه خوب داشته باشد.

نایب حبیب یادآور شد: این طرح برگرفته از رایحه درمانی ابن سینا است که ما در مقیاس صنعتی آن را عرضه کرده‌ایم، درحال حاضر نمونه آزمایشگاهی این محصول ساخته شده است و نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد.

به گفته وی، این طرح از سوی دکتر اکبری و مهندس فائزه آقا بالی اجرایی شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا