انتظار داریم دولت عراق موضوع ترور شهید سردار سلیمانی را با جدیت پیگیری کند

به گزارش ایسنا، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز(سه شنبه) در مذاکرات مشترک هیئت های عالیرتبه ایران و عراق، انتخاب دولت جدید عراق که در سایه تعامل و گفتگوی سازنده جریان های مختلف سیاسی عراق به خصوص بیت شیعی شکل گرفت را تبریک گفت.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد ، اولویت ها و اعتماد نو به نقل از برنامه های نخست وزیر عراق به منظور بهبود و ارتقاء سطح زندگی مردم این کشور و مبارزه با فساد با موفقیت اجرایی شود.

دکتر جهانگیری با اشاره به جایگاه مهم مرجعیت در دو کشور ،گفت، نجف و قم به عنوان پایگاه مرجعیت نقش تعیین کننده ای در ثبات دو کشور دارند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده است خاطرنشان کرد: به همین دلیل ایران توجه ویژه ای به تحولات عراق داشته است.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران از بازیابی نقش عراق در منطقه استقبال می کند، تصریح کرد: تهران از تقویت نقش منطقه ای و افزایش مناسبات عراق با کشورها حمایت می کند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای منطقه درگیر مشکلات عدیده ای هستند که بیشتر آنها ناشی از مداخلات کشورهای خارج از منطقه است. کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا نیز طی ماه های اخیر به مشکلات اضافه کرده است که باید با کمک یکدیگر بر این مشکلات فائق آییم.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: انتظار داریم موضوع ترور سردار سلیمانی که به عنوان مهمان دولت عراق در این کشور حضور داشت، به صورت جدی پیگیری شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به تعداد بالای سفر مقامات عالیرتبه دو کشور طی سال های گذشته، گفت: سفر دکتر روحانی در سال ۱۳۹۷ و سفرهای اینجانب به عراق توافقات سازنده ای برای توسعه همکاری های همه جانبه ایجاد کرد اما متأسفانه برخی از این توافقات بر روی کاغذ باقی مانده است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه اجرایی شدن این توافقات می تواند نقش موثری در تحکیم روابط و رفاه دو ملت ایفا کند، اظهار داشت: لازم است با پیگیری مقامات و همت وزرای دو کشور این توافقات هر چه زودتر اجرایی شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق از زمینه های متعدد برای توسعه همکاری ها برخوردار هستند، افزود: خوشبختانه همکاری های تهران و بغداد در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز و برق از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و تا حد زیادی اجرایی شده اما همچنان زمینه های متعدد دیگری نیز برای توسعه مناسبات اقتصادی فیمابین وجود دارد.

گسترش صدها کیلومتری لکه نفتی سانچی و نگرانی‌های ناشی از آن
هم اکنون بخوانید

دکتر جهانگیری با بیان اینکه پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی، داشتن روابط بانکی و مالی است، خواستار سرعت بخشیدن به روند اجرا شدن توافقات فیمابین در حوزه روابط بانکی و مالی شد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه ایران مصمم است حتی در شرایط سخت تابستان برق و گاز مورد نیاز عراق را تأمین و به تعهدات خود در قبال دولت و ملت این کشور پایبند باشد، افزود: انتظار داریم منابع مالی حاصل از ارائه این خدمات پرداخت شود.

دکتر جهانگیری با اشاره به مسدود شدن مرزهای تجاری دو کشور در مقطع شیوع کرونا گفت: خوشبختانه امروز این مرزها باز است و لازم است پروتکل های بهداشتی به صورت دقیق از سوی دو کشور اجرایی شود تا تجار ایرانی و عراقی بتوانند در شرایط امن و با خیال آسوده فعالیت داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم دو طرفه شدن حمل و نقل کالا و مسافر برای کاهش هزینه ها و نیز ضرورت تعیین تعرفه های گمرکی برای کالاهای ایرانی، مشابه سایر کشورها تأکید کرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه شرکت های خصوصی ایرانی در بازسازی زیرساخت های عراق و ارائه خدمات فنی و مهندسی حضور فعال دارند، تصریح کرد: انتظار داریم به مشکلات پیمانکاران و شرکت های ایرانی در عراق توجه و دستورات لازم برای تسریع در پرداخت مطالبات آنها صادر شود.

معاون اول رییس جمهور رایگان شدن روادید بین دو کشور را گامی مهم در روان سازی گردشگری ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه سالانه میلیون ها زائر بین دو کشور تردد دارند، گفت: یکی از اقدامات موثر در حوزه فرهنگی و اقتصادی تسهیل شرایط برای رفت و آمد مردم دو کشور است و انتظار داریم که این موضوع به عنوان یک رویکرد بلندمدت دنبال شود.

دکتر جهانگیری بر لزوم آمادگی فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز کمیسیون مشترک عالی ایران و عراق که در سطح نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهور ایران برگزار می شود، تأکید کرد و افزود: فعال شدن این کمیسیون ها می تواند نقش موثری در حل مسایل و موانع پیش رو ایفا کند.

دو جاسوس آمریکا به حبس محکوم شدند/ درخواست اعدام برای متهمان دیگر
هم اکنون بخوانید

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزه با داعش در کنار عراق بود در شرایط سخت پیش رو نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ملت عراق علاقمند است روابط گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره و تصریح کرد: تاریخ و ارزش های مشترک موجب شده است که ایران و عراق از منافع مشترک برخوردار باشند و این مولفه ها به ما گوشزد می کند که شراکت اقتصادی بزرگی باید بین دو کشور ایجاد شود.

مصطفی الکاظمی خاطرنشان کرد: دولت جدید عراق در شرایطی روی کار آمد که اوضاع سخت اقتصادی و اجتماعی و نیز همه گیری بیماری کرونا در این کشور حاکم بود اما موفق شدیم با توافق همه طرف های شیعه، سنی و کرد و نیز حمایت منطقه ای و کشورهای همسایه کار خود را آغاز کنیم.

وی با اشاره به مبارزات عراق با گروه های تکفیری و تروریستی نظیر داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که از عراق در این مبارزات حمایت کرد و تجربیات، امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار عراق قرار داد و دولت و ملت عراق هرگز این موضع گیری های افتخارآمیز ایران را فراموش نخواهند کرد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: به همین دلیل عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد و کمک کرد که بتواند از بحران و چالش های اقتصادی عبور کند.

وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن توافقات میان دو کشور، گفت: توقف فعالیت پایانه ها و گذرگاه های مرزی دو کشور به دلیل مسایل بهداشتی و سلامت بوده که باید تلاش کنیم با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم تعامل بهتری در این زمینه ایجاد شود.

مصطفی الکاظمی با بیان اینکه عراق با شرایط سخت و دشوار اقتصادی روبرو است از آمادگی این کشور برای فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیسیون عالی دو کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا