مصر و اردن: طرح الحاق مردود است

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر تاکید کرد، طرح‌ الحاق فرصت‌های تحقق صلح و ثبات در منطقه را از بین‌ می‌برد.

ملک عبدالله دوم در کاخ الحسینیه در امان گفت، هر اقدام یک‌جانبه اسرائیل در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری امری مردود است و باعث نابودی فرصت‌های صلح در منطقه می‌شود.

پادشاه اردن بر موضع ثابت کشورش در قبال مساله فلسطین و لزوم تحقق صلح فراگیر و عادلانه براساس راه حل دو کشوری که منجر به تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی شود، تاکید کرد.

ملک عبدالله همچنین نسبت به نشست سه جانبه سران مصر، اردن و عراق ابراز میدواری کرد و گفت این نشست به تقویت روابط اقتصادی، توسعه‌ای و تجاری می‌انجامد و در جهت منافع سه کشور و سه ملت است.

وزیر خارجه مصر همچنین در کنفرانس خبری با ایمن الصفدی، همتای اردنی‌اش نسبت به خطر هرگونه الحاق اراضی فلسطینی بر روند صلح و راه حل دو کشوری تاکید کرد.

شکری تاکید کرد،  باید راهکاری برای ازسرگیری روند سیاسی در نظر گرفته شود که به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی منجر شود.

الصفدی نیز گفت: ما و برادران‌مان موضعی واحد در مخالفت با الحاق داریم و این مساله تاثیرات منفی بر راه حل دو کشوری می‌شود.

وی افزود، به تلاش‌هایمان برای توقف الحاق و پیشروی در روند صلح واقعی ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه اردن همچنین حمایت کشورش از تلاش‌های مصر در حفظ امنیت آبی‌اش را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد مذاکرات حول سد النهضه به توافق بینجامد.

مقام اردن: شاهزاده حمزه توافق کرده در انظار نباشد و به تلفنی هم جواب ندهد
هم اکنون بخوانید

الصفدی تاکید کرد، امنیت آبی مصر جزیی از امنیت استراتژیک عربی است که همه به آن تاکید داریم.

وزیر خارجه مصر در این دیدار گریزی هم به مساله لیبی زد و گفت: آنچه در لیبی روی می‌دهد تهدید جدی بر امنیت ملی عربی و مصری است و مصر اوضاع لیبی را زیر نظر دارد و گام‌های قاطعی درباره امنیت ملی عربی برمی‌دارد.

شکری افزود: تلاش‌هایی در خارج از منطقه برای توسعه نظامی علیه امنیت ملی عربی در حال انجام است و باید با آن برخورد قاطع شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا