شهر هزار تپه در قاب مستند

فرید آریانژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شروع فیلم برداری مستند سنندج شهر هزارتپه اظهار کرد که این مستند ۴۰ دقیقه‌ای به سبک مستند محض و به سفارش معاونت امور استان‌های صدا و سیما تهیه می‌شود و شبکه استانی کردستان به عنوان مجری تهیه این مستند انتخاب شده که پس از تهیه در شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

وی افزود که این مستند بر مبنای تحقیقات تیم دکتر بختیار بهرامی که در سال ۹۶ تحت عنوان تپه‌های شهر سنندج، نوع کاربری، قدمت، وضعیتشان در گذشته و اینکه در آینده تحت تاثیر چه تغییراتی قرار می‌گیرند ساخته شده است.

تهیه‌کننده و کارگردان مستند سنندج شهر هزارتپه با بیان اینکه در این مستند تلاش شده که شهر سنندج را به دلیل وجود تعداد زیادی تپه، منحصربه فرد نشان دهیم، عنوان کرد که ارزیابی تپه‌ها از لحاظ معماری و کاربری و قیاس با سایر تپه‌های معروف جهان به عنوان دید اصلی در این مستند به کار رفته است.

وی ادامه داد که بسیاری از تپه‌های زیبای شهر سنندج به دلیل سکونت غیراصولی مهاجرین در دهه ۶۰ در انبوهی از سازه‌های ناهمگون و بدشکل دفن شده و دیگر حتی شباهتی به تپه ندارند.

آریانژاد با اشاره به استفاده از دید آسیب‌شناسانه و فرمی شاعرانه برای معرفی سنندج گفت که در تهیه این مستند تلاش شده شهر سنندج به شکلی بسیار زیبا در قاب دوربین قرار گیرد تا توجه مخاطبان هدف یعنی مخاطبان جهانی را به خود معطوف کند.

وی معتقد است که سنندج شهری است که اگر از هر سو به آن بنگرید دید و تصویری شاعرانه به مخاطبان می‌دهد و یک به یک تپه‌های شهر پر از داستان، ماجرا، تاریخ و حتی تعدادی نیز به دلیل حضور مقبره بزرگان دینی دارای تقدس هستند.

ویدئو / تهران در نیمه شعبان
هم اکنون بخوانید

تهیه‌کننده و کارگردان مستند سنندج شهر هزارتپه اظهار کرد که هدف از ساخت این مستند به تصویر کشیدن شهری است با تعداد زیادی تپه که به دلیل عدم مدیریت و اعتماد نو به نقل از برنامه در دهه‌های اخیر تپه‌هایش یا تخریب شده یا بدون استفاده باقی مانده است.

وی با اشاره به تصرف تعدادی از تپه‌های شهر به وسیله ارگان‌های نظامی افزود که در زمان جنگ تحمیلی این ارگان‌های نظامی به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه اقدام به احداث پایگاه در تعدادی از تپه‌های شهر کرده‌اند که اکنون پس از گذشت چند دهه از جنگ همچنان بدون استفاده در اختیار این ارگان‌ها قرار دارد.

آریانژاد در پایان یادآور شد که در تهیه این مستند از دوربین‌ها و لنزهای نسل جدید و همچنین از تصاویر هوایی گرفته شده توسط پهبادها استفاده شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − بیست =

دکمه بازگشت به بالا