وحدت فلسطینی‌ها؛ راه مقابله با اجرای طرح الحاق کرانه باختری

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که موضوع وحدت در بین گروه‌های فلسطینی بسیار مساله مهمی است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که فلسطینی‌ها تا امروز نتوانستند در برابر رژیم صهیونیستی اقدام محکمی برای استیفای حقوق خود انجام دهند این است که همگرایی و وحدت بین فلسطینی‌ها به وجود نیامده است. 

وی تصریح کرد: البته مقاطعی مساله همگرایی و وحدت وجود داشته اما دشمن بسیار هوشمند و زیرک است برای این که چنین اتفاقی نیفتد تمام تلاش خود را به کار بستند تا تفرقه ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: در فلسطین دو جریان فکری عمده وجود دارد که اتفاقات را مدیریت می کند یکی سازش و دیگری مقاومت؛ دشمن بر جریان سازش کار می کند و زمانی که جریان مقاومت وزن بیش تری پیدا کرد دشمن تلاش خود را انجام داد تا جریان سازش جایگاه بهتری داشته باشد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین همچنین بیان کرد: تاکنون چندین توافق بین گروه های فلسطینی در زمینه وحدت امضا شد اما با توجه به طرح های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی و به دلایلی از جمله نفاقی که دشمن ایجاد می‌کند، این اتفاق نیفتاد. بنابراین وحدت بین گروه‌های فلسطینی یک نیاز است که با طرح مساله الحاق کرانه باختری مقدمات آن فراهم شده است حتما دشمن هم متوجه این مساله شده که اجرای این طرح را به تعویق انداخته است.

شکیبایی ادامه داد: درواقع در خواست اسماعیل هنیه برای تدوین استراتژی فراگیر در مقابله با طرح الحاق کرانه باختری هم معطوف به این قضیه است که گروه‌های فلسطینی ذیل یک پرچم آن هم پرچم فلسطین بدون جناح بندی‌ها و سهم‌خواهی ها گرد هم آیند. 

سامانه مرکزی قاچاق کالا و ارز راه اندازی می‌شود
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد: برای تحقق این مساله اولین نکته همان گفت‌وگو است که باید جریان‌های فلسطینی دوست را از دشمن و خوب را از بد تشخیص دهند زیرا تاکنون رژیم صهیونیستی هیچ امتیازی به فلسطینی ها نداده است، اکنون فلسطینی ها باید بدانند چه راهی را تا به امروز آمده‌اند آن را ادامه دهند تا وحدت حاصل شود که این مهم از طریق گفت‌وگو به نتیجه می رسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد فلسطین پس از ۷۲-۷۳ سال از اشغال به نقطه‌ای می رسد که می‌تواند امیدوار باشد آرمان خود را احیا کند البته از ابتدا به دنبال وحدت بودند اما نتیجه چندانی نداشته است.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: طرح الحاق کرانه باختری به معنای نابودی مساله فلسطین است وقتی فلسطین نابود شود دیگر از دید اسرائیل چیزی وجود ندارد که فلسطینی ها به دنبال آن باشند اگر طرح الحاق کرانه باختری به نتیجه برسد باید فلسطینی ها در یک بخش کوچک مستقر شده و از طریق پل ها و بزرگراه هایی که با حصار پوشیده شده رفت و آمد کنند.

وی تاکید کرد: آنچه اکنون فلسطینی ها نیاز دارند همین بحث وحدت است که محمود عباس، هنیه و سایر رهبران فلسطینی خواستار آن هستند.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: طرح الحاق کرانه باختری به دلیل وضعیت آمریکا و فشارهایی که اروپایی ها آوردند و همچنین عدم پیش بینی عملکرد فلسطینی ها به تعویق افتاد اما اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود با شدت آن را دنبال می کند بنابراین فلسطینی ها اکنون فرصت دارند تا متحد شوند. 

بررسی تحولات پولی و بی ثباتی قیمت‌ها در ماه‌های اخیر
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا