انستیتو "علوم انسانی و سلامت" راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر علی باهر در وبینار اصول روزنامه‌نگاری علم با نگاهی بر بحران کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به سابقه روزنامه نگاری علم، هدف اصلی آن را انتشار یافته‌های علمی به زبان قابل فهم برای عموم مردم برشمرد و با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط منسجم بین علوم انسانی و روزنامه نگاری با حوزه سلامت از انجام مقدماتی برای راه‌اندازی انستیتو علوم انسانی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

به گفته وی انتقال دانش نحوه ارائه خدمات پزشکی به زبان ساده به مردم ضعیف است و این تخصص به کادر پزشکی آموزش داده نمی‌شود.  

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه مباحث اقتصاد رفتاری در علوم پزشکی آموزش داده نمی‌شود، گفت: بنابراین یک گپ و خلا بین علوم رفتاری و علوم پزشکی وجود دارد و دانشجویان پزشکی نیز با این ادبیات بیگانه هستند که باید برای رفع آن راهکار مناسبی اندیشیده شود.

دکتر باهر، کرونا را بیماری نوپدیدی ذکر کرد و افزود: در شرایط عادی در انتقال مفاهیم علوم پزشکی به مردم با مشکل روبرو بودیم و با شیوع این بیماری نوپدید این مشکل مضاعف شد. البته در تمام بخش‌های علمی انتقال مفاهیم علمی به مردم کار پیچیده ای است، اما در حوزه سلامت که با جان مردم در ارتباط است، این فرایند پیچیدگی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا بی سابقه و نوپدید است، گفت: اهمیت آن تا جاییست که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان پاندمی یاد کرده یعنی همه دنیا را درگیر کرده است. به عبارت دیگر قبول پاندمی یعنی عدم مدیریت صحیح سازمان بهداشت جهانی در این رابطه که اهمیت آن را دوچندان می کند.

پوستر جشنواره فیلم کن رونمایی شد
هم اکنون بخوانید

دکتر باهر تشکیل میز بحران کرونا در تحریریه رسانه‌ها با حضور متخصصان مختلف را مثبت ارزیابی کرد و نگاه میان رشته‌ای به موضوع و تشکیل نهاد مشورتی متشکل از متخصصان علوم پزشکی و علوم ارتباطی در این زمینه را الزامی دانست و گفت: از این طریق می‌توان یک پیام دقیق و صحیح را به موقع به جامعه انتقال داد تا ضمن آشناسازی عموم مردم از بروز اضطراب و افسردگی در مردم و جامعه پیشگیری کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کنترل و مهار خوب بیماری در ماه‌های اولیه شیوع، افزایش آمار را ناشی از رفتار نامناسب جامعه دانست و گفت: امروزه همه علوم به رفتار وابسته هستند و این کار تیمی باید به درستی شکل گیرد.

دکتر باهر با بیان این که اهمیت موضوع کرونا باید مطرح شود اما به نحوی که نگرانی بی مورد و بیش از حد ایجاد نکند، گفت: کرونا به شدت مسری است و برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌تواند کشنده باشد؛ اما مردم باید توجه داشته باشند که این بیماری قابل پیشگیری است باید به آنان آموخت که چگونه می توان با پرهیز از رفتارهای غلط اجتماعی آن را مهار و کنترل کنند.

معاون نظارت و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: باید مراقب روان مردم باشیم اما نباید حساسیت زدایی کنیم که مردم بی تفاوت شوند و با رفتارهای غلط اجتماعی ، عدم رعایت اصول و ملاحظات حفاظتی و بهداشتی به شیوع بیماری دامن بزنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا