کلانه؛ پیتزای مخصوص کردستانی‌ها

از طعمش همان بس که بگویم با پیتزا برابری می‌کند و به آن پیتزای کُردی هم می‌گویند و یک میان وعده عالی و خوشمزه محسوب می‌شود.

اسمش که می‌آید ناخوداگاه یک تصویر لذت بخشی از تنور، ساج، گرمای تنور، بوی دلچسب پیازچه تازه و تصویری از دورهمی‌های دلنشینی دارد که دل‌ها را دور هم گرم می‌کند.

بهار که فرا می‌رسد خانواده‌های بسیاری به بهانه درست کردن کلانه دور هم جمع می‌شوند، اصلا اصالت این نان خوشمزه به همراهی و جمع‌های دوستانه خانوادگی است، عده‌ای پیازچه‌ها را خرد می‌کنند، عده‌ای مشغول خمیر نان هستند، عده‌ای مشغول روشن کردن تنور، یک نفر مشغول پخت نان بر روی ساج، یکی مشغول برداشتن نان‌های داغ و سر آخر یک نفر هم مشغول چرب و چیلی کردن این نان خوشمزه با کره حیوانی است به همین دلیل است که گفته می‌شود اصالت این نان به دورهمی‌های دوستانه آن است.

جدای از دورهمی‌های خانوادگی، اگر به استان کردستان سفر کنید می‌توانید شاهد این همراهی و همدلی موقع پخت کلانه باشید و دمی را در کنار آن‌ها بیاسائید و از این نان خوش‌طعم و خوش رنگ میل کنید.

همواره یکی از هشدارهای متخصصان تغذیه به عموم مردم عدم استفاده از فست‌فودها بوده و هست، کلانه این نان محلی و ویژه استان کردستان یکی از قدیمی‌ترین فست‌فودهای جهان است با این تفاوت که این فست‌فود علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد از سلامت غذایی بالایی برخوردار بوده و غنی شده با انواع ویتامین‌ها است.

در خمیر آن از آرد گندم و در پخت آن از گیاهی کوهی به نام پیچک در فصل بهار و یا پیازچه استفاده شده و بر روی ساج پخته و با کره بی‌نظیر حیوانی چرب می‌شود، بعد از آماده شدن نان شما می‌توانید آن را با دوغ خنک محلی میل کنید و از چشیدن این نان خوشمزه غرق لذت شوید.

وطن فروشی منافقین در یک نگاه
هم اکنون بخوانید

اغراقی در آن نیست اما کافی است که یکبار از این نان خوشمزه میل کنید تا برای همیشه مزه‌اش در ذهنتان به یادگار بماند.

دستور پخت

ابتدا ۱ کیلو آرد گندم را ۳بار به خوبی الک‌ کنید و در کاسه بزرگی بریزید و وسط آن را گود کنید سپس خمیرمایه را با آب ولرم مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه در جای گرمی بگذارید تا عمل بیاید.

سپس آن را وسط گودی آرد اضافه کنید، کمی نمک بریزید و سپس کم‌کم آب را اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید.

خمیر را آن‌قدر ورز دهید تا دیگر به ظرف و دستانتان نچسبد، روی خمیر را با سلفون یا کیسه نایلونی بپوشانید و پارچه تمیز و ضخیمی را کمی نم‌دار کرده و روی ظرف بیندازید و آن را در جای گرمی قرار دهید تا به مدت ۳ ساعت استراحت کند و به حالتی برسد که به دست نچسبد.

سبزی پیچک یا پیازچه را هم به صورت بسیار ریز خُرد کنید؛ روی میز کار را کمی آرد بپاشید و با کمک وردنه، خمیر را به صورت نازک باز کنید.

سبزیجات را روی نیمی از خمیر بریزید و طرف دیگر خمیر را روی سبزی برگردانید و کناره‌های خمیر را با انگشت به هم بچسبانید.

کلانه معمولاً روی ساج پخته می‌شود. اگر دسترسی به ساج داشتید که چه بهتر، وگرنه می‌توانید از پشت یک سینی یا یک ماهیتابه بزرگ استفاده کنید.

حالا هرکدام از اینها را که موجود است، روی بزرگ‌ترین شعله گاز بگذارید و مطمئن شوید روی حرارت مناسب، خوب داغ شده است.

تفاوت مولوی ایران و مولوی ترکیه
هم اکنون بخوانید

بهتر است حرارت متوسط باشد چون اگر زیاد داغ باشد، نان‌ها می‌سوزند و اگر هم حرارت کم باشد، نان‌ها خشک و سفت می‌شوند.

حالا نوبت آن است که خمیر را روی ساج بیندازید تا کلانه بپزد؛ وقتی یک طرف خمیر پخت و خال‌های قهوه‌ای به خودش گرفت، طرف دیگر خمیر را برگردانید تا بپزد.

در آخر کار کلانه‌ها را با روغن حیوانی چرب کنید و با دوغ و ماست محلی نوش جان بفرمایید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا