تعطیلاتی که راندمان کار سایر کشورها را ۴ برابر کرده است!

«احمدرضا موحد» در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا، با بیان این که تعطیلات دو روزه هفتگی سالیان سال است که در دنیا امتحان شده و ضرورت آن به اثبات رسیده است، می‌گوید: امروزه کشورهایی که رویکرد اقتصادی قوی‌تری دارند، برای افزایش بهره‌وری اقتصادی خود تعطیلات سه روزه‌ هفتگی را در دست مطالعه و بررسی دارند تا روزهای کاری هفته را محدود به چهار روز کنند.

وی این تعطیلات را موثر در تجدید و بازیابی توان جسمی و آرامش افراد و آغاز هفته‌ای با انرژی مضاعف می‌داند و می‌گوید: هر چه به دنیای پیشرفته نزدیک می‎‌شویم، اهمیت تعطیلات پایان هفته پررنگ‌تر می‌‎شود چرا که انسان نمی‌تواند مانند یک ربات صرفاً بدون رفع نیازهای روحی و روانی خود فعالیت داشته باشد.

این مسئول اضافه می‌کند: خوشبختانه، بخش خصوصی در حوزه کار منعطف عمل می‎کند چرا که کارفرمایان این بخش در کشورمان نگاهی هوشمندانه به فرایند کار و تولید دارند و بهره‌وری را مهم می‌دانند، از این رو کارگران هم با تنظیم و تقسیم شیفت‌های کاری بین خود به گونه‌ای اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی می‌کنند که نه تنها به فرایند کار لطمه‌ای وارد نشود بلکه خودشان بتوانند به نیازهای زندگی خود نیز رسیدگی کنند، بنابراین بحث تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صرفاً برای ادارات دولتی، مراکز آموزشی و بانک‌ها همانند وضعیت تهران مطرح می‌شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون پنج‌شنبه‌ها روزهایی نیم بند و غیرقابل استفاده‌ هستند، می‌گوید: پنج شنبه‌ها به عنوان یک روز کاری، فعال نیست چرا که بسیاری از فعالیت‌های اداری استان‌ها وابسته به سیستم بالا دستی کشوری است که آن‌ها تعطیل هستند و تنها فعالیت این ادارات در ظاهر اتفاق می‌افتد، لذا روز پنج‌شنبه‌ برای ارباب رجوع هم روز موثری محسوب نمی‌شود و صرفاً برای دولت هزینه‌بردار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: حذف این نصف روز کاری بی‌خاصیت، می‌تواند در کاهش هزینه‌های جاری نیز موثر باشد و از طرفی فرصتی برای استراحت و به‌سازی نیروی انسانی فراهم خواهد کرد.

موحد تحقق تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با حذف یک روز مرده و نیم‌سوخته را اقدام موثری در راستای ایجاد یک روز کامل برای استراحت، آرامش خانواده و امور شخصی افراد می‌داند و می‌گوید: این روز علاوه بر این موارد منجر به ایجاد فرصتی برای خانواده‌ها به منظور اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و سفر و فعالیت‌های هدفمند می‌شود.

وی به تعطیلات نوروز و افزایش اشتغال و رونق کسب و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: همه ساله نوروز با بیشترین تعطیلات از راه می‌رسد و رونق بازار و کسب‌ و کار نیز در این ایام پررنگ‌تر می‌شود بنابراین جای مطرح کردن یک سوال وجود دارد که آیا در این تعطیلات ۲۰ روزه، اقتصاد متوقف شده و افت داشته یا این که رشد و رونق یافته است؟

وی با بیالن این که عمده درآمد بسیاری از کسب‌ و کارها مدیون تعطیلات نوروز هستند، یادآور شد: همزمانی ایام نوروز با روزهای شیوع کرونا در سالجاری منجر به حذف سفرهای نوروزی و به تبع آن فلج شدن بازار و ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها و نشان دادن اهمیت این تعطیلات در چشم همگان شد لذا بهتر است دولت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، رونقی مانند ایام نوروز را برای بازار و کسب و کارها در تمام سال رقم بزند.

پوستر مستند «سینه‌ما رکس» رونمایی شد/ اکران در سینماهای «هنروتجربه»
هم اکنون بخوانید

تعریف اشتباه از اشتغال در کشور

موحد با بیان این که اقتصاد تنها به مشاغل اداری خلاصه نمی‌شود، تصریح می‌کند: کشور به رونق بازار و تجارت و نیروهایی که بتوانند در طول هفته با انرژی و انگیزه فعالیت کنند، نیاز دارد و از آن‌جایی که اقتصاد کشور ما بر پایه کسب و کارهای تجاری و بازار است، باید تعطیلات هدفمند هم وجود داشته باشد.

وی به برخی نگرانی ها در مورد روابط بین المللی و تاثیر این تعطیلات در ارتباط بیشتر کشورمان با دنیا اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده تجارت‌ها و ارتباطات بین‌المللی مربوط به تهران که سال‌هاست پنج شنبه‌هایش تعطیل است، مروبط می‌شود و عملاً تعطیلی پنجشنبه در کشورمان جایی برای نگرانی دولتمردان در این رابطه نیست.

موحد با بیان این که اجزای کسب و کارها و انواع اقتصاد قابل تفکیک نیستند، می‌گوید: رونق اشتغال‌هایی مانند صنعت گردشگری رونق بازار را به دنبال خواهد داشت به طوری که با رونق بازار نیز همه شاخص‌های اقتصادی کشور رشد خواهند کرد و این رشد به صورت مویرگی در تمام کشور جریان خواهد گرفت، از این رو هیچ کسب و کاری با تعطیلی پنج شنبه‌ها افت نخواهد کرد.

رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد به اشتغالزایی و تاثیر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بر این مسئله نیز اشاره و تصریح می‌کند: این که تعطیلات تاثیر منفی بر ایجاد اشتغال دارد، بستگی به تعریف ما از اشتغال دارد؛ این که اشتغال به معنای حضور صرفاً فیزیکی فرد در محیط کار بستگی دارد یا به بهره‌وری و راندمان کاری افراد؟

وی اضافه می‌کند: سال‌هاست با تعریف غلطی از اشتغال جلو رفته‌ایم و زمان آن رسیده که از این مسیر اشتباه باز گردیم چرا که با شیوع کرونا نگاه به کسب و کار و اشتغال هم عوض شده و فقط  نمی‌توان به حضور فیزیکی افراد در محیط کار بسنده کرد.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یک مطالبه عمومی

موحد تعطیلی دو روزه پایان هفته را بیش از آنکه به کسب و کاری خاص مربوط شود، یک مطالبه‌ی عمومی می‌داند و می‌گوید: منافع این تصمیم، همه‌ی جامعه را در بر می گیرد و سلامت روحی و روانی افراد و جامعه را به دنبال خواهد داشت و به پیوند افراد و نزدیک شدن خانواده‌ها کمک می‌کند و علاوه بر آن موثر بر رونق تمام اقتصادهاست.

یک فعال گردشگری: تعطیلی دو روزه پایان هفته بیش از آن که به کسب و کاری خاص مربوط شود، یک مطالبه‌ی عمومی است.وی با بیان این که اولویت مجلس جدید هنوز کاملاً مشخص نیست و تا زمان شکل‌گیری کامل فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها باید منتظر ماند، می‌گوید: در آغاز فعالیت مجلس جدید شاهد توجه به رفاه و توسعه اقتصادی در حین توجه به نیازهای اجتماعی هستیم و قطعاً این مهم با رویکرد توسعه اقتصادی و تحقق آرامش در جامعه مورد حمایت مجلس نیز قرار خواهد گرفت.

«پدر» و «سبز به رنگ زمرد» سینمایی‌های آخر هفته شبکه چهار
هم اکنون بخوانید

وی اضافه می‌کند: البته گفت‌و گویی هم با چند تن از نمایندگان استان در مجلس انجام شده و خوشبختانه نمایندگان استان نیز به دنبال فقرزدایی و پیشرفت استان هستند که در این زمینه بسیار امیدوارکننده است.

این فعال گردشگری با بیان این که احادیث و روایات فراوانی از ائمه اطهار ( ع ) با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های نشاط در جامعه وجود دارد، می‌گوید: مسئولان باید در این باره به فکر باشند چرا که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای تحقق افزایش نشاط اجتماعی و برقراری تعادل میان کار و زندگی می‌تواند مفید باشد.

راندمان چهار برابری کشورهای دیگر نسبت به ایران

موحد به شعار امسال در خصوص جهش تولید نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شعار امسال به افزایش بازدهی، انرژی افراد و بنیه نیروهای انسانی مربوط است و هر آنچه منجر به جهش تولید شود، در این شعار مورد نظر قرار گرفته چرا که تنها صورت ظاهر و رعایت ساعات کاری ظاهری نمی‌تواند، ملاک عمل باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: نکته حائز اهمیت این که براساس مطالعات انجام شده، بهره‌وری کشورها با میزان ساعات موظفی کارکنان نسبت معکوس دارد، به عنوان مثال کشورهایی با پنج روز کاری هفتگی و تعطیلات رسمی حدود ۱۱۸ روز در سال از ۱۱۴ روز در کانادا تا ۱۲۶ روز در چین، سرانه کار مفید حدود ۴۲ ساعت در هفته به ازای هر نفر را دارند.

وی با بیان این که در ایران با شش روز کاری هفتگی و تعطیلات سالانه ۷۸ روزه، سرانه کار مفید  هر فرد حدود ۱۱ ساعت در هفته برآورد شده است، می‌گوید: یک محاسبه ساده، راندمان چهار برابری کار در کشورهای دیگر را نسبت به ایران نشان می‌دهد که طبیعتاً بخش قابل توجهی از این توفیق چشمگیر، مدیون استراحت، تفریح، سفرهای کوتاه و تمدد اعصاب نیروی انسانی است که حاصل تعطیلات خردمندانه پایان هفته و توزیع معقول تعطیلات بوده لذا می‌توان نتیجه گرفت که شعار مقام معظم رهبری نیز به این پیشنهاد نیز نزدیک‌تر است.

رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد در پایان هم خاطرنشان می‌کند: بد نیست بدانیم که امروز در تمام دنیا تنها دو کشور ایران و جیبوتی، جمعه‌ها را به عنوان تنها روز تعطیل هفتگی خود اختصاص داده‌اند، البته افغانستان هم چنین بود که از سال ۱۳۸۹ تعطیلات هفتگی دو روزه را تصویب کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا