نقش عربستان در روند جنگ و صلح افغانستان

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، خبرگزاری دید طی گزارشی آورده است، عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعه‌ای قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است، در حالی که مردم افغانستان می‌گویند شیوخ عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مخفیانه میلیاردها دلار پول را به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند تا آینده نسل بعدی این کشور را شکل دهند.

از زمان شروع جنگ آمریکا در افغانستان، ۱۵۰ هزار نفر در این کشور کشته و نیم‌ تریلیون دلار خرج شده است، اکنون ایالات متحده سعی دارد که نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و مردم افغانستان را تنها بگذارد تا با خود بجنگند.

در چنین شرایط، رهبران افغانستان خواسته‌های خود را با قدرتی که ممکن است نقش حیاتی در دموکراسی و تعامل با طالبان داشته باشد، تجدید کرده‌اند اما این قدرت ایالات متحده نیست؛ بلکه عربستان سعودی است.

عربستان سعودی موقعیت بی‌نظیری در جنگ افغانستان دارد که با هر دو جناح هم با حکومت و هم با طالبان ارتباط دارد.

مدتی است که عربستان سعودی از ماموریت آمریکایی‌ها و حکومت افغانستان حمایت کرده و حتی به نمایندگی از آن‌ها مخفیانه برای صلح تلاش نموده است.

در حین زمان، عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعه‌ای قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، وعده حمایت افغانستان از ائتلاف نظامی عربستان سعودی در یمن را داده است.

در عوض، غنی از حاکمان عربستان سعودی خواسته تا کانال‌های مالی شیوخ ثروتمند آن کشور را به روی طالبان قطع و این گروه را به گفت‌وگو تشویق کنند.

چین: آماده میانجگری میان پاکستان و ایران هستیم
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا