شاکری هشدار داد: مسئولان نظارتی قبل از فاجعه‌ای دیگر کار خود را نتیجه‌محور کنند

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه کلینیک سینا و بازدیدی که به صورت میدانی داشته است، بیان کرد: بنده شخصا از محل حادثه بازدیدی داشتم و گزارش اولیه‌ای که توسط آتش‌نشانی ارائه شده است را بررسی کردم. آنچه که مسلم است عدم رعایت موارد ایمنی باعث شروع آتش‌ سوزی شده است. سهل انگاری صاحبان ملک و کلینیک نیز در این حادثه قابل انکار نیست.

نماینده تهران افزود: براساس گزارش، انفجار در کپسول اکسیژن و سرایت آتش سوزی به دیگر موادی که در آنجا نگهداری می‌شده باعث آتش سوزی گسترده در این کلینیک شده است. جرقه باعث انفجار کپسول‌ها شده و آتش سنگینی کلینیک را در بر گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: آتش سوزی به حدی گسترده بوده که به ساختمان‌های مجاور و ساختمان‌های مقابل کلینیک نیز خسارت وارد کرده است. آتش نشان‌ها به فاصله پنج دقیقه خودشان را به محل حادثه رساندند و اطفاء حریق را آغاز کردند. ۱۵ نفر از کلینیک خارج شده و ۸ نفر به بیمارستان منتقل شدند و هر ۸ نفر ظهر روز بعد از کلینیک مرخص شدند. متاسفانه در طبقه پنجم کلینیک که اتاق‌های عمل قرار داشت ۱۹ نفر از همشهری‌های ما جان خود را از دست دادند و بنده همین جا به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این ساختمان‌ها و ساختمان‌های مشابه آن باید از سوی چندین ناظر مورد بازرسی قرار بگیرد. براساس گزارش‌ها آتش نشانی به عنوان ناظر شهرداری سه بار از این کلینیک بازدید کرد و به آن اخطار داده است به نحوی که حتی پرسنل کلینیک از ناایمن بودن ساختمان مطلع بوده و خانواده‌های آنها احساس نگرانی می‌کردند.

دبستانی ها از شاد می گویند...
هم اکنون بخوانید

شاکری در ادامه با اشاره به استفاده بیش از حد از ظرفیت کلینیک بیان کرد: متاسفانه صاحبان کلینیک به جای رفع اشکالات به دنبال استفاده حداکثری از کلینیک بوده‌اند و انجام عمل‌های جراحی بعد از ساعت هفت شب نیز بر این موضوع دلالت دارد. از سوی دیگر تغییراتی که در پارکینگ این ساختمان رخ داده بود نیز تخلف محسوب می‌شود. آنچه که گزارش شده دود و حرارت با شدت زیادی از راهروها به طبقات بالا رفته و از آنجا که در طبقه پنجم به دلیل وجود اتاق‌های عمل هیچ منفذی برای هوا وجود نداشته ۱۹ تن از هموطنان در آن طبقه جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس اعلام شهرداری این ساختمان سه بار اخطار دریافت کرده بود، وزارت بهداشت نیز مسئول اصلی نظارت محسوب می‌شود که بنده پیگیر نحوه‌ی عملکرد این وزارتخانه در حوزه نظارتی‌اش هستم. وزارت کار نیز باید بر فعالیت‌ این کلینیک‌ها نظارت داشته باشند. اگر این سه بخش نظارتی کار خود را به درستی انجام داده بودند و حتی اگر اخطارهای لازم را داده بودند علت عدم پیگیری اخطارهایشان باید روشن شود. صرف هشدار دادن کافی نیست. بازرسین وزارت کار نیز حکم ضابط قضایی را دارند و می‌توانند با تمام افرادی که کوتاهی کرده‌اند برخورد قضایی داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت برخورد با مقصرین این حادثه بیان کرد: باید با تمام افرادی که کوتاهی کردند برخورد شود و حق و حقوق آسیب دیدگان و جان باختگان رسیدگی شود. عدم اقدام دستگاه‌های نظارتی به فقدان قانونی باز می‌گردد یا عدم همکاری این دستگاه‌ها با یکدیگر. ما چند صد کلینیک در سطح استان تهران داریم که ناایمن هستند و شهرداری مجدانه باید به این کلینیک‌ها ورود کرده و آنها را در صورت بی‌توجهی به اخطارها به مرجع قضایی معرفی کنند. از سوی دیگر عده‌ای فکر می‌کنند اقدام قانونی به معنای تعطیلی کلینیک است، در حالی که اینگونه نیست همزمان با انجام اقدامات لازم برای ایمن‌سازی کلینیک، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و نیاز به تعطیلی کلینیک مطرح نیست.

بعد از دوران کرونا وارد عرصه رسانه معلم و عصر تعلیم و تربیت رسانه پایه شدیم/ ادامه ​فعالیت مدرسه تلویزیونی ایران با شکل و کیفیت آموزشی جدید
هم اکنون بخوانید

شاکری در پایان با تاکید بر ضرورت ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، بیان کرد: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری که به سالیان پیش باز می‌گردد پزشکان می‌توانند از ساختمان‌های مسکونی استفاده کنند، در حالی که اصلا در این قانون تصریح نشده که چه پزشکانی این اجازه را دارند و این ماده باعث فاجعه‌ای شده است. باید روشن شود که پزشکان با چه حرفه‌ای می‌توانند در ساختمان‌های مسکونی فعالیت کنند. برخی از رشته‌ها نیاز به محوطه‌های خاص و استانداردهای لازم دارند. بنده به دستگاه‌های نظارتی هشدار می‌دهم قبل از فاجعه‌ای دیگر کار خود را نتیجه محور کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا