سنای آمریکا لایحه پایان جنگ تقریبا ۲۰ ساله در افغانستان را متوقف کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سنای آمریکا که اکثریت سناتورهای آن را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند، لایحه پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را از دستورکار خارج کرد.

سناتورهای آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) با ۶۰ رأی مخالف در مقابل ۳۳ رأی موافق لایحه پیشنهادی «رند پل» سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی و تام اودال سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو را که به عنوان متمم لایحه بودجه دفاعی ارائه شده بود، رد کردند.

لایحه فوق تحت عنوان «قانون افغان» به پنتاگون دستور می داد تا «خروج منظم» از افغانستان را آغاز کند و پاداش دو هزار و ۵۰۰ دالری به نظامیان امریکایی بدهد.

پیش از این رأی گیری، سناتور پل از جنگ تقریباً ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به عنوان اتلاف وقت زمان و زندگی و مالیات‌های مردم آمریکا انتقاد و از نمایندگان کنگره درخواست کرده بود که دستور بازگشت نظامیان آمریکایی را صادر کنند.

پل در جلسه سنا با تأکید بر اینکه برخی از نظامیان آمریکایی که در جنگ افغانستان مشارکت دارند، حتی در زمان آغاز این جنگ در سال ۲۰۰۱ به دنیا نیامده بودند، گفت: «ادامه نسل به نسل نبرد در افغانستان قابل تحمل نیست. بسیاری از افراد می‌گویند که باید به این جنگ پایان دهیم. امروز شما باید رأی بدهید».

این متمم که برای اولین بار سال گذشته ارائه شد، همچنین مجوز ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروی نظامی (AUMF) را لغو می‌کرد که در واکنش به حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ تصویب شده بود و هرگونه اقدام نظامی واشنگتن در سراسر جهان را توجیه می‌کرد.

بعید است اختلاف‌ها با ترکیه به درگیری نظامی بینجامد
هم اکنون بخوانید

از زمان حمله آمریکا به افغانستان، ایالات متحده آمریکا با استفاده از AUMF برای توجیه اقدامات خود در استقرار نیروهای آمریکایی، بمباران کشورها و انجام عملیات مسلحانه در دست‌کم ۱۴ کشور بهره برداری کرده است.

علیرغم آنکه طبق توافق اوایل سال جاری میلادی واشنگتن و طالبان، خروج مرحله‌ای حدود ۱۲ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان آغاز شد اما همچنان هشت هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی در این کشور حضور دارند.

انتهای پیام

پیش از این، رئیس‌جمهور غنی اعلام کرده بود هرگونه خروج بدون مسوولیت نیروهای امریکایی به شدت فرآیند صلح در این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا