قضیه ویلموتس و شستا، مصداق دستبرد به سرمایه اجتماعی است/جنگ فیل و پشه در عرصه بودجه و نقدینگی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی روز گذشته هشتم تیرماه در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی که در شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کشور ویژه است و باید در این شرایط کار ویژه برای مردم انجام داد و تحقق این مهم نیازمند گره گشایی مسئولان مربوطه از کار یکدیگر است.

وی افزود: سرمایه تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و مطالبات تامین اجتماعی از دولت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است که نیاز است اقدامات لازم جهت بازپرداخت این مطالبات انجام شود. تامین اجتماعی سرمایه بین نسلی است و شستا به عنوان شرکت مرتبط با این سازمان نیز متعلق به کارگران است.

عرضه سهام شستا در بورس جای اما و اگر دارد

وی با بیان اینکه این سرمایه ها طی ده‌ها سال جمع شده، اظهار کرد: درآمد تامین اجتماعی کمتر از هزینه هاست و هر سال شکاف این دو بیشتر می شود. ما کشور جوانی نیستیم و کشوری که جوان نباشد هزینه های بسیاری را باید متحمل شود. برای مثال در کشوری که جوان نباشد به جای ساخت کارخانه و دانشگاه باید خانه سالمندان و بازنشستگان و امثالهم بسازیم. با توجه به این شرایط، عرضه سهام شستا در بورس با اما و اگر مواجه است و هنوز برای ما شفاف نیست که چه اتفاقی در این زمینه در حال رخ دادن است و من به شدت در حوزه تامین اجتماعی اظهار نگرانی می کنم.

پرداخت حقوق ویلموتس توسط شستا مصداق دستبرد زدن سرمایه تامین اجتماعی/تیم داری شرکت هایی مثل فولاد توجیهی ندارد

سلیمی با اشاره به پرداخت حقوق ویلموتس توسط شستا، این اقدام را مصداق دستبرد زدن به سرمایه تامین اجتماعی دانست و اضافه کرد: حتی یک ریال هم نمی‌توان از سرمایه تامین اجتماعی را که حق الناس است در جای دیگر هزینه کرد، انجام این کار صددرصد خلاف است و توجیهی ندارد. تامین اجتماعی که قرار نیست تیم فوتبال اداره کند یا مثلا شرکت نفت چرا تیم فوتبال دارد یا شرکت فولاد که پول ندارد و هر سال به سختی در مجلس تلاش می کنیم برای بازنشستگان این شرکت پول کنار بگذاریم، تیم داری می کند و میلیاردها خرج بازیکنان می کند، اینکارها توجیهی ندارد و در این اقدامات باید تجدید نظر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر کاری تخصص می خواهد و انتصابات باید فنی باشد، گفت: در کشورهای پیشرفته دولت در قالب موسسات تحقیقاتی از تجربیات مسئولان ارشد گذشته خود از جمله نمایندگان مجلس یا روسای جمهور و … استفاده می کند ولی در کشور ما اینگونه نیست و از این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

توضیحات واعظی درباره شبهات مربوط به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه کشور ظرفیت هایی دارد و وقتی که خرج بیش از دخل باشد مشکل ایجاد می شود، درخصوص صندوق بازنشستگی نیز گفت: برخی پرداخت ها در این حوزه عجیب هستند. انتصابات و پرداخت ها باید حساب و کتاب داشته باشد تا برخی پرداخت های بسیار بالا از جیب بازنشستگان صورت نگیرد.

مردم از تعاونی می ترسند

وی با بیان اینکه براساس قانون اساسی ۳۰ درصد اقتصاد ما باید تعاونی باشد، ولی الان ۸ درصد اقتصادمان تعاونی است و این فاصله بسیار معنادار است، افزود: تعاونی ها باعث می شوند سرمایه های خرد جمع شوند، ولی متاسفانه در این زمینه کاری کرده ایم که مردم از تعاونی می ترسند، آنها نگران سودشان هستند و بر همین اساس به این سمت نمی آیند، در حالی که در اروپا اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر تعاونی ها به معنای واقعی حمایت شوند، نقدینگی های سرگردان به این سمت حرکت می کنند، اظهار کرد: دو تریلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور ما سرگردان است، در حالی که بودجه عمومی کشور ۴۴۵ هزار میلیارد تومان است، بر این اساس، نقدینگی مردم چندین برابر بودجه عمومی است، این در واقع مصداق جنگ فیل و پشه است. در واقع در مقایسه سال ۹۲ تا امروز، میزان نقدینگی در کشور هفت برابر شده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی سرگردان یعنی تورم، گفت: امکان ندارد با این حجم نقدینگی بخواهیم که تورم هم ایجاد نشود، اینگونه مسائل دستوری انجام نمی شود.

مسکن باید از حالت سرمایه ای خارج شود/این مشکل دستوری حل نمی شود

وی با اشاره به آنچه درخصوص سقف افزایش اجاره بها اعلام شده است، گفت: این مشکلات با دستور حل نمی شود، به جای دستور دادن در این خصوص و در راستای کاهش اجاره بها و خانه دار شدن مردم باید زمین در حاشیه شهرها برای انبوه سازی واگذار شود . رییس جمهور گفت ۳۰ درصد مردم مستاجرند، در استان مرکزی ۴۵۰ هزار خانوار داریم و بر اساس این آمار، معادل ۱۱۵ هزار خانوار در این استان مستاجر هستند.

وی افزود: برای رفع این مشکل می توان در قالب انبوه سازی در حاشیه شهرها، هم قیمت زمین را پایین آورد و هم مشکل کمبود مسکن را رفع کرد. مسکن باید از حالت سرمایه ای خارج شود. در حال حاضر مردم برای از بین نرفتن سرمایه شان زمین و مسکن می خرند ولی باید از این وضعیت خارج شویم.

صدور مجوز فروش زمین سفارت ایران در آنکارا
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه برای خانه دار شدن طبقات متوسط به پایین و فقرا باید کاری کرد، گفت: در گذشته بحث مسکن اجتماعی مطرح شد و خبری نشد و الان موضوع مسکن ملی مطرح شده است ولی این طرح ها مشکل را رفع نمی کنند، باید در این زمینه کار جهادی کرد، فورا زمین واگذار کرد و انبوه سازی را عملیاتی کرد، مثل کاری که کشورهای دیگر کردند. در هلند قیمت مسکن طی ۴۵ سال ۱.۲ درصد افزایش داشته است در چنین شرایطی پول به سمت تولید می رود. برداشت مالیات از سرمایه های راکد کار دیگری است که در کشورهای پیشرفته برای رفتن سرمایه به سمت تولید صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: بانک ها موظفند بنگاه داری نکنند، از طرفی تورم بالاست و از طرف دیگر بانک ها موظفند به سرمایه هایی که در آنها ذخیره شده سود بدهند، با این شرایط کار درست از پیش نمی رود.

منطق افزایش سودهای بانکی روشن نیست

وی با بیان اینکه در حوزه نظام بانکداری، بانکداری بدون ربا را در مجلس کلید زده ایم، گفت: منطق افزایش سودهای بانکی در کشور ما روشن نیست، در این حوزه قانون و عملکرد مشکل دارد و اگر بانکداری ما اسلامی نشود مصیبت عظمایی پیش رو خواهیم داشت. نرفتن سراغ تولید و بالا رفتن میزان نقدینگی در دست مردم از نتایج مشکلاتی است که در نظام بانکداری وجود دارد.

در حوزه بورس باید با حساب و کتاب پیش رفت

وی با بیان اینکه با بورس مخالف نیستیم ولی می گوییم باید با حساب و کتاب در این زمینه پیش رفت، با اشاره به عرضه شدن سهام عدالت در بورس، افزود: در خصوص وضعیت بورس نگرانم چرا که مشاهده شده است که مردم سرمایه های اصلی شان را وارد بورس کرده اند در حالی که باید سرمایه های راکد و مازاد به این حوزه وارد شود.

 وی همچنین تاکید کرد که در عین حال که صراحتا مطالبه گری می کنم و باید در بحث نظارتی جدی باشم، از مسئولان دولتی در استان و کشور همه جانبه حمایت می کنم.  

رسیدگی به مطالبات تعاونی گلکاران محلات، پیگیری قطع شدن بیمه قالیبافان، اشتغالزایی با کمک بانک ها در محلات و دلیجان و اقدامات حمایتی از افراد تحت پوشش بهزیستی در این دو شهرستان از مطالبات نماینده مردم محلات و دلیجان از مدیران زیرمجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

به گزارش ایسنا، انجمن صنفی گارگران و استادکاران ساختمانی محلات نیز در حاشیه این نشست افتتاح شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا