سلامت ژن‌ها تحت تاثیر محل زندگی است

به گزارش ساینس دیلی، محققان ژن‌های ۲۰۰۰ کودک در انگلستان و ولز را تا سن ۱۸ سالگی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند، نوجوانانی که در محله‌هایی با شرایط نامناسب از جمله محرومیت اقتصادی و قطع ارتباطات اجتماعی و خطر زندگی می کنند، تغییراتی در اپی ژنوم آنان وجود دارد، اپی ژنوم پروتئین‌ها و ترکیبات شیمیایی هستند که فعالیت ژن را تنظیم می‌کنند.

این تحقیق با این نظریه انجام‌شده که تنظیم ژن مسیری زیستی دارد و شرایط محیط زندگی روی آن تاثیر می‌گذارد.

در این تحقیق  تغییراتی در ژن‌ها مشاهده شد که قبلا آنها را با التهابات مزمن، دود ناشی از استعمال دخانیات، آلودگی هوای محیط و سرطان ریه مرتبط می‌دانستند. تغییراتی که سلامتی فرد را در تمام طول زندگی تحت تاثیر قرار می‌داد. این تغییرات اپی ژنتیکی ماندگار هستند حتی اگر شرایط اقتصادی اجتماعی خانواده فرد تغییر کند و حتی خود فرد نیز از دخانیات استفاده نکند همچنان در خطر التهابات بالا قرار دارد.

به گفته سرپرست این تحقیق از دانشگاه دوک ایالات متحده، این یافته‌ها علت شایع بودن اختلالات مربوط به‌سلامت خاص در برخی محیط‌ها را توضیح می‌دهد. همچنین این یافته‌ها حاکی از آن است که کودکانی که ابتدا ازنظر وضعیت جسمی شبیه هم و به‌ظاهر سالم هستند در بزرگسالی باهم متفاوت هستند. هنوز مشخص نیست که این تفاوت‌ها ماندگار و یا قابل اصلاح است یا خیر.

 به گفته سرپرست دوم پژوهش، جغرافیا و ژن با هم در ارتباط و در سلامتی فرد دخیل هستند.

اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد می‌گوید: محل زندگی تغییرات تنظیم ژن‌ها را افزایش می‌دهد، این تنظیم ژن بر سلامتی روانی فرد، سرطان، چاقی  و بیماری‌های متابولیکی و دیگر اختلالات تاثیر دارد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگانِ کووید ۱۹
هم اکنون بخوانید

نتایج این تحقیق در مجله JAMA Network Open به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یک =

دکمه بازگشت به بالا