برای نخستین بار یوان جایگزین دلار در مبادلات چین و ترکیه شد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، بانک مرکزی ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای نخستین بار از زمان موافقت نامه سواپ ارزی بین چین و ترکیه، شرکت‌های ترک از یوان برای پرداخت وجه لازم برای واردات خود از چین استفاده کرده‌اند. طبق این بخشنامه این اتفاق با استفاده از بانک‌های مربوطه و با مشارکت شرکت‌های مختلف ترک که در زمینه‌های گوناگونی فعالیت دارند صورت گرفته است.

بانک مرکزی ترکیه با بیان اینکه استفاده از توافق نامه های سواپ ارزی نفش مهمی در استفاده از ارزهای ملی برای انجام تراکنش‌های بین المللی دارد، آن را گامی موثر خوانده است که همکاری های مالی بین چین و ترکیه را تقویت خواهد کرد.

توافق نامه سواپ ارزی سال گذشته بین بانک های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود. طبق مفاد این قرارداد، بانک های مرکزی دو کشور می‌توانند با هدف تسهیل مبادلات مالی بین دو کشور و کاهش وابستگی به ارزهای خارجی دیگر خطوط اعتباری بر حسب لیر و یوان را تخصیص دهند.

در همین حال شرکت “تورک تلکام” که یکی از بزرگ ترین شرکت های مخابراتی ترکیه است نیز تایید کرد با استفاده از مکانیزم جدید مالی ایجاد شده با چین، از یوان برای  پرداخت مبلغ واردات خود از طرف چینی استفاده کرده است. اومیت اونال، مدیرعامل تورک تلکام گفت استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین‌المللی به طرز روزافزونی رو به افزایش است.

لازم به ذکر است بانک مرکزی ترکیه با هدف کاهش وابستگی تجارت خارجی خود به دلار و تنوع بخشی به سبد ارزی خود، قرارداد سواپ ارزی با برخی همتایان خود از جمله در قطر، روسیه و چین را امضا کرده است.

تعیین تکلیف ۲۰ هزار میلیارد تومان کالا در سازمان اموال تملیکی
هم اکنون بخوانید

سال گذشته نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای استفاده از  ارزهای ملی در مبالات تجاری با شرکای عمده این کشور خبر داده بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 11 =

دکمه بازگشت به بالا