آغاز فاز اول اجراییات "طرح الگوی کشت" از پایان شهریور

 به گزارش ایسنا، جواد وفابخش در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت بزرگداشت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه الگوی کشت فقط کشت و زراعت نیست بلکه الگوی تولیدات است، گفت: در دنیا الگوی کشت مفهوم آمایشی دارد. در حقیقت الگوی کشت واقعی، مدیریت منابع است. یعنی چگونه از منابعی که در اختیار داریم به درستی و با حفظ پایداری عوامل تولید استفاده کنیم. برای این الگو نیاز است که فضای کشور به صورت آمایشی بررسی شود.

وی با بیان اینکه از منابع آبی، خاک و گیاهان و…در کشور به صورت پراکنده اطلاعات داشتیم اما این اطلاعات به صورت یکپارچه نبود، اظهار کرد: توانستیم پارامترهای مختلف از جمله آب، خاک، اقلیم و هواشناسی، جانمایی بسیاری از گیاهان و اقتصاد تولید(میزان هزینه، درآمد، و مقایسه با سایر فعالیت‌های دیگر اقتصادی)  را بررسی کنیم و به اطلاعات جامعی دست یابیم. اطلاعاتی که نشان می دهند قطب های اقتصادی کشور در چه نقاطی می توانند باشند.

به گفته وی اینکه در تمام  نقاط کشور هرچیزی کاشته شود،  باعث ایجاد بازارهای خرد، پخش انرژی و عدم مدیریت منابع می شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اطلاعاتی که به صورت یکپارچه بدست آوردیم به وزارتخانه ارائه کردیم اما چون وزارت جهاد کشاورزی با تغییر مدیریت مواجه شد، این موضوع به تعویق افتاد.  امیدواریم امسال بتوانیم طرح اجرای الگوی کشت را پیش ببریم. با وزیر جهاد کشاورزی نیز توافق کردیم که ابتدای سال زراعی یعنی از پایان شهریور فاز یک اجراییات الگوی کشت با همکاری اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و با حضور استانداران در مناطق شروع  شود و ابزارهایی که در اجرای این طرح به کار بسته می شود نیز حمایتی هستند.

پیش بینی بازار جهانی از روند قیمت طلا در هفته جاری
هم اکنون بخوانید

ادامه دارد… د.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا