بازتاب مقاله سفیر امارات در اراضی اشغالی

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین،  روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، مقاله یوسف العتیبه، وزیر مشاور و سفیر امارات در آمریکا که در شماره روز جمعه آن منتشر شد و العتیبه در آن از اسرائیل خواست از طرح الحاق و اجرای آن در ماه ژوئیه آتی دست بردارد، بازتاب گسترده‌ای داشت.

العتیبه در مقاله خود آورده بود، یا الحاق یا عادی‌سازی: طرح ما در قبال اسرائیل اینست حزب‌الله را سازمانی “تروریستی” خوانده و اقدامات “تحریک‌آمیز” حماس را محکوم کردیم، احتمال زیادی در مورد روابط صمیمی‌تر میان ابوظبی و تل‌آویو وجود دارد.

او در ادامه آورد: اجرای طرح الحاق رویاهای اسرائیل درباره روابط امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با جهان عرب را زیر و رو خواهد کرد، ما می‌توانیم دروازه اتصال اسرائیل به جهان عرب و کل جهان باشیم.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره این گزارش روزنامه آحارونوت نوشت، در یک مقاله نادر در روزنامه‌ اسرائیلی، دیپلمات برجسته از امارات نسبت به الحاق یکجانبه هشدار داد.

این مقاله واکنش‌هایی در دولت اسرائیل نیز داشت، ساهی هانگبی، وزیر اسرائیلی گفت: همانگونه که العتیبه به خوبی در مقاله خود توصیف کرد، در سال‌های اخیر یک تحول مثبت مهم در روابط اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج فارس از دست رفت اما تشکیلات خودگردان چشم خود را از درک اشارات رهبران “شجاع” عرب بست.

او افزود: بر خلاف فلسیطینی‌ها، اسرائیل هرگز “فرصت تاریخی” برای اعمال “حاکمیت” خود بر مناطقی که در مورد آنها توافق گسترده‌ای وجود دارد، از دست نخواهد داد.

عمیر بیترس، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز گفت: الحاق یکجانبه اقدامی غیرمسؤولانه در این دوره است. تلاش خواهیم کرد طرح ترامپ آغاز روند “صلحی” منطقه‌ای و مشترک باشد نه آغازی برای اقدامات یک جانبه که به نفع اسرائیل نیستند.

عفو بین الملل: ترکیه آوارگان سوری را مجبور می‌کند به منطقه "امن" بروند
هم اکنون بخوانید

یزهر شای، وزیر علم و فناوری این رژیم گفت: مقاله سفیر امارات دلیل دیگری برای اینست است که ما باید به مساله اعمال حاکمیت به صورت جدی و عمیق بپردازیم هر کسی که موافق و یا مخالف اعمال حاکمیت است ملزم است پس از درک ابعاد امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی این اقدام، به این مسوولیت عمل کند.

رسانه‌های عربی نیز اقدام العتیبه را تلاش علنی امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بر خلاف منافع فلسطینی‌ها دانستند.

مقاله یادشده خشم گروه‌های فلسطینی همانند حماس و جهاد اسلامی را به دنبال داشت و تشکیلات خودگردان از پاسخ علنی به این مقاله خودداری کرد.

آحارونوت نوشت، در گفتگوهای پس پرده در رام‌الله بیان شده، این  مقاله می تواند جبهه بین‌المللی را که تلاش دارند آن را برای اعمال فشار بر اسرائیل جهت عدم اجرای طرح الحاق ایجاد کنند، تقویت کند. با این حال، بار دیگر نارضایتی از تمایل گسترده امارات به عادی‌سازی با اسرائیل بدون تحقق راه‌حلی در مساله فلسطین نشان داده شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است نشست دیگری را با حضور دیوید فریدمن، سفیر آمریکا، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم، یاریو لیوین، رئیس کنست (پارلمان این رژیم) برای تدوین طرح الحاقی که همه طرف‌ها با آن موافق باشند، برگزار کند.

فاش شده انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه هفته جاری در کنفرانس سازمان یهودی در چارچوب کنفرانس سالانه کمیته یهودی-آمریکایی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و گانتس نیز در آن حضور خواهند داشت، سخنرانی می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا