باید به معادن کوچک توجه شود/وضعیت ایمنی معدن عباس آباد وحشتناک است

داریوش اسماعیلی ۲۱ خردادماه در نشست با تشکل های معدنی استان مرکزی با تاکید بر توجه به معادن کوچک اظهار کرد: این معادن اشتغالزایی بیشتر و دردسر کمتری نسبت به معادن بزرگ دارند به همین دلیل باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: پروانه اکتشاف مهلت یک ساله دارد و شاید مجددا شش ماه یا یک سال این مهلت تمدید شود و با معدنکاران همراهی لازم در این زمینه صورت می گیرد، اما این تعلل در فعالیت معدن در کنار آماده بودن افراد دیگر برای فعالیت، ظلم به کشور است.

معاون وزیر صمت در خصوص توجه به ایمنی در برخی از معادن گفت: وضعیت ایمنی در معدن عباس آباد محلات وحشتناک است، این مسئله با جان افراد در ارتباط است به همین دلیل باید ساماندهی لازم در معدن صورت گیرد در غیر این صورت دستور توقف کار صادر می شود.

همه نگاه ها به معادن بزرگ است

به گزارش ایسنا، در این جلسه رییس انجمن صنفی معدنکاران استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه معادن کوچک و ضعیف از توجه دور مانده اند و همه نگاه ها به معادن بزرگ است در حالی که باید به این معادن نیز کمک شود.

حسین پورحسنی با تاکید بر توجه به موضوع ایمنی در معادن، گفت: لازم است که ذخایر معدنی ارزیابی شود چراکه برخی معادن بیشتر و برخی کمتر برداشت کرده اند و این امر ناهماهنگی در برداشت را رقم زده است و باید این تعادل در ذخایر حفظ شود.

تولید حاشیه امن ندارد/نمایشگاه سنگ به مانند هرسال برگزار می شود

در این نشست رییس انجمن سنگ محلات و نیمور با اشاره اینکه انجمن دارای ۲۸۵ عضو است و محلات مهمترین واحدهای فرآوری سنگ را با تکنولوژی روز در اختیار دارد که انجمن در حهت حفظ منافع آنها فعالیت دارد، افزود: شناسنامه سنگ تزیینی سنگ محلات تدوین شده است و روز گذشته نیز تفاهم نامه و قرارداد آن نیز امضا شد که این شناسنامه به زبان انگلیسی، عربی و ترکی ترجمه خواهد شد.

حسین سروش با اشاره به راه اندازی دو رشته استخراج معدن و فرآوری سنگ در دانشگاه محلات در مقطع کاردانی با همکاری ایمیدرو از جذب دانشجو در این رشته از پاییز ۹۹ خبر داد و افزود: ۳۰ دانشجو در رشته اکتشاف و استخراج معدن نیز در دانشگاه محلات بورس خواهند شد که ۵۰ درصد هزینه های آنها توسط انجمن سنگ تقبل می شود.

کارگزاری‌های مسکن مهر خلوت شد
هم اکنون بخوانید

وی اضافه کرد: به جهت همکاری با شرکت ماشین سازی مذاکراتی صورت گرفته است و براساس آن ساخت جرثقیل در معادن و نهادینه شدن این فرهنگ مدنظر است، همچنین به جهت آموزش از ظرفیت هپکو نیز استفاده می شود.

سروش با بیان اینکه به جهت استفاده از ضایعات، راه اندازی واحدهای تولید کاغذ از تراورتن در نظر گرفته شد، نبود حاشیه امن در حوزه تولید را یکی از عمده مشکلات معدنکاران حوزه سنگ بیان کرد و گفت: اغلب واحدهای صادرات محور از نظر مالی شرایط سختی را تجربه می کنند.

رییس انجمن سنگ محلات و نیمور با اشاره به مشکلات معدنکاران در حوزه تامین نهاده، قطعات اورجینال و نقدینگی بیان کرد: افزایش قیمت نهاده افزایش قیمت سنگ را به همراه دارد و این اتفاق قدرت رقابت برای تولید سنگ فرآوری شده را کاهش می دهد و متاسفانه با وجود همه ظرفیت ها و ذخایر ویژه سنگ در کشور تنها کمتر از یک درصد بازار جهانی را در اختیار داریم.

وی اظهار کرد: چند واحد سنگ بری نیمه کاره در شهرستان وجود دارد که مشکل آنها با تسهیلات حل می شود، اما شرکت شهرک ها که زمین را واگذار می کند به دلیل نیمه کاره بودن آنها به سرعت دستور تخلیه و تخریب سازه ها را می دهد و حتی پول زمین را به قیمت زمان خرید پرداخت می کند در حالی که باید به قیمت روز محاسبه کند و عملا در این حوزه شاهد بی عدالتی هستیم.

سروش با اشاره به سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه نمایشگاه دائمی و بین المللی سنگ نیمور محلات گفت: این نمایشگاه با مشکل زمین روبروست، بخش خصوصی سرمایه گذاری لازم را انجام داده است و امروز بخش دولتی باید حمایت لازم را لحاظ کند، نمایشگاه سنگ در سال ۹۹ با وجود همه مشکلات سر موعد مقرر در مهرماه برگزار خواهد شد.

تاثیر قرارداد بازخرید اسلامی بر بازار پول و سرمایه
هم اکنون بخوانید

اختیار امور به بخش خصوصی تفویض شود

نماینده انجمن شن و ماسه کوهی استان مرکزی خواستار ظرفیت سنجی در حوزه صدور مجوز در این حوزه شد و گفت: پروژه های عمرانی در کشور محدود شده است، همچنین ماشین آلات نیز فرسوده است به همین دلیل صدور مجوز جدید بهره برداری از معدن مشکل آفرین خواهد بود.

ابوالفضل اسماعیلی با اشاره به تفویض اختیار به سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن برای انجام امور به دلیل طولانی بودن پروسه اداری در سازمان صمت، افزود: ۹۰ درصد قطعاتی که برای تامین و نگهداری ماشین آلات استفاده می شود فاقد فاکتور رسمی است و از طرفی اداره مالیات بدون توجه به این موارد اقدام به اخذ مالیات می کند.

ایرالکو و رییس هیات مدیره به اسم تحریم هستند/نیازمند ارز هستیم

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران نیز با بیان اینکه ۷۰ درصد شمش مورد نیاز کشور در ایرالکو تولید می شود، افزود: ایرالکو ۱۱ هزار واحد و کارخانه کوچک را تغذیه می کند که ۲۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است و این شرایط در حالی است که فلز آلومینیوم در شدیدترین تحریم ها قرار دارد، شرکت و رییس هیات مدیره، به اسم تحریم هستند.

احمد مجیدی بیان کرد: ۸۰ درصد مواد اولیه شرکت در قالب ۱۸ قلم به وزن ۴۰۰ هزار تن باید از خارج تامین شود و ماهانه به ۲۵ میلیون دلار ارز نیاز است.

از ایرالکو حمایت شود

محمد بهرامی عضو انجمن تولیدکننده پروپیلن آلومینیوم، عدم صادرات شمش از سوی شرکت های پایین دستی ایرالکو که مانع تامین ارز و اشتغالزایی در کشور می شود را یکی از عمده چالش های پیش رو دانست و بر حمایت مسئولان از ایرالکو با توجه به اینکه قدرت این صنعت بزرگ باعث قدرت صنایع پایین دستی می شود، تاکید کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا