دغدغه‌هایم در شعر واقعی است

مهدی خداپرست در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: هیچگاه سعی نکرده‌ام برای خندیدن مردم، سیاه‌نمایی کنم و خدمات مسئولان را نادیده بگیرم اما باید آنچه که هست را با چاشنی طنز بگوییم تا بعضی اوقات افراد به خود بیایند.

وی افزود: شعر طنز، بسیار جدی‌تر از شعر جدی است، چون انسان‌ها را به فکر وا می دارد و حرف‌هایی که در آن گفته می‌شود با اینکه خنده دار است، اما در درون آن‌ها دردهای زیادی وجود دارد.

این شاعر طنزپرداز ادامه داد: بسیار پیش آمده است که مردم از ما تشکر کرده‌اند بابت اینکه حرف‌های دل آنها را می‌زنیم و به نظر بنده گفتن دردهای اجتماع در قالب طنز تاثیر بسیاری بر جامعه می‌گذارد.

خداپرست درباره خطوط قرمز در شعر طنز گفت: خط قرمزهایی که همیشه برای بنده در طنز اهمیت داشته مواردی است که در قانون آمده و معتقدم به هیچ وجه با این موضوعات نباید شوخی کرد؛ اما مسئول و دولتی که مردم به او رای داده‌اند و وعده داده که زندگی را برای مردم آسان تر می‌سازد ، وقتی به تعهداتش عمل نکند، منِ شاعر نیز به خود اجازه می‌دهم که با او راحت حرف بزنم، البته نه اینکه با بی‌احترامی و توهین، بلکه با نهایت احترام و ادب، چون هدف رساندن صدای مردم و قشر ضعیف به مسئولان است.

دبیر انجمن شعر طنز قندیشه مشهد در ادامه با اشاره به نقش طنز در ایجاد امید در میان مردم بیان کرد: یکی از راه‌های به وجود آمدن امید در مردم برگزاری همین انجمن‌های طنز است.

زهره شکوفنده راوی سریال نوروزی شبکه سه
هم اکنون بخوانید

وی با بیان این که مسئولان ما به هنر علاقه زیادی نشان نمی‌دهند، گفت: اگر هرچند ماه یک بار مسئولان، طنزپردازان را دعوت می‌کردند و با آنان جلسه‌ای برگزار می‌کردند که در حضور آن‌ها آزادانه ، اما با توجه به رعایت حریم و خطوط قرمز ، به دور از سیاه نمایی و تخریب، شعر طنز بخوانند، هم مردم و هم مسئولان ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار می‌کردند و صدای مردم هم بهتر به گوش مسئولان می‌رسید.

این شاعر طنزپرداز افزود: بنده چند شعر طنز به نام شیخ علی‌اکبر نوشته‌ام که مردم در موقعیت‌های مختلف، مانند صف نانوایی و خیابان با او درد و دل می‌کنند و دردهای اجتماع را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و رفتاری  با او مطرح می‌کنند و از این شعرهای بنده استقبال خوبی شده است.

دبیر انجمن شعر طنز قندیشه گفت: ما به دنبال برگزاری افتتاحیه انجمن قندیشه به صورت حضوری بودیم و با شاعران و طنزپردازان مطرح کشور هم صحبت‌هایی انجام داده بودیم که متاسفانه ویروس کرونا به وجود آمد و با توجه به شرایط موجود فعلا اعتماد نو به نقل از برنامه حضوری نخواهیم داشت.

خداپرست ادامه داد: به صورت مجازی ، تاکنون دوبار جلسات ما برگزار شده است که جلسه اول با اجرای آقای مهدی آخرتی و با حضور شاعران مشهد و استان و جلسه دوم با اجرای بنده و با حضور شاعران و طنزپردازان برجسته از سراسر کشور مانند آقایان عبدالله مقدمی، شروین سلیمانی، حسن شاه رجب، رسول سنایی، مجتبی فدایی و … برگزار شد و جلسه خوبی بود و استقبال خوبی هم شد.

پیام تسلیت رییس کتابخانه ملی برای درگذشت دو چهره فرهنگی 
هم اکنون بخوانید

این شاعر طنزپرداز درباره تاثیر فضای مجازی در معرفی شاعران به مردم گفت: پس از شیوع ویروس کرونا، بنده جزو اولین نفراتی بودم که در مورد این موضوع شروع به نوشتن شعر کردم و این اشعار در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت و پس از آن در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های تلویزیون هم پخش شد و فکر می‌کنم بستگی به ژانر، سبک و موضوع شعر و همچنین توانایی شاعر دارد و قطعا اگر کار خوب و متفاوتی انجام شود ، فضای مجازی به شناخته شدن شاعر کمک خواهد کرد و برای من نیز، اینطور بوده است.

وی ادامه داد: امروزه متاسفانه سرقت ادبی بسیار زیاد شده و برای اشعار بنده نیز چندباری این اتفاق افتاده است، چون منبع مشخصی برای ثبت اشعار به صورت رسمی وجود ندارد. اگر یک سایت معتبر از سوی وزارت ارشاد معرفی شود که شعرها در آنجا ثبت شود و بر آن نظارت وجود داشته باشد، دیگر شاهد سرقت ادبی نخواهیم بود.

خداپرست درباره برگزاری جلسات شعر در شرایط فعلی بیان کرد: به نظر بنده، با رعایت پروتکل‌ها و موارد بهداشتی می‌توان جلسات شعر را برگزار کرد، چون تعطیلی بیش از این سبب تاثیر منفی روی طبع شعر شاعران خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا