استفاده بی‌رویه از مواد الکلی و گندزا، خطری جدی برای فاضلاب شهری

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا مسعودی‌نژاد، با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از مواد ضدعفونی کننده و شوینده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند، اظهارکرد: افزایش استفاده از ترکیبات مواد گندزدا در سطوح یا اماکن عمومی موجب ورود این مواد به شبکه‌های فاصلاب می‌شود و می‌تواند ساختار طبیعی فاضلاب‌ها و آب‌های زیرزمینی را دچار اختلال کند.

وی با بیان اینکه ترکیبات مواد گندزدا می‌تواند مشکلاتی را در زمینه تصفیه آب‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی و یا سایر موارد به وجود آورد، تاکید کرد: مواد ضدعفونی کننده زندگی  میکروب‌های مفیدی که در طبیعت وجود دارند را نیز دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

مسعودی‌نژاد با توضیح فرآیند تصفیه فاضلاب به عنوان فرآیندی که از مکانیسم‌های طبیعی موجود در فاضلاب برای تصفیه استفاده می‌کند، گفت: زمانی‌که مواد گندزدا بیش از اندازه به فاضلاب وارد می‌شود تغییرات PH و یا ترکیبات خورنده ایجاد می‌کند که این اثرات در گونه‌های میکروبی که تا پیش از این وظیفه تصفیه فاضلاب را برعهده داشته‌اند می‌تواند اثرگذار باشد و روند طبیعی را دچار اختلال کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اختلالات ناشی از شوک مواد گندزدا یکی از مهمترین پیامدهای استفاده بی‌رویه از این مواد است.

وی با تاکید براین که مردم نباید در استفاده از مواد الکلی و گندزدایی برای ضدعفونی کردن زیاده‌روی کنند، خاطرنشان کرد: اکنون اولویت مسئولان، موضوع مقابله با ویروس کروناست و طبیعی است که اولویت اقدامات نیز با این مساله باشد بنابراین آنچه اهمیت دارد ضدعفونی کردن سطوحی است که ممکن است این ویروس روی آن قرار بگیرد.

واکسیناسیون تاکسی‌رانان تهران
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: در عملیات گندزدایی، مقدار موادی که استفاده می‌شود اهمیت دارد بنابراین طبق دستورالعمل باید حدود مجاز و غلظت مواد ضدعفونی کننده آن مشخص باشد و به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: قطعا افرادی که اکنون این عملیات را انجام می‌دهند این مساله را هم مد نظر قرار داده‌اند ولی نباید فراموش کنند که استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند آسیب‌های دیگری هم ایجاد ‌کند.

وی  با تاکید بر اینکه مواد ضدعفونی کننده نیز آلودگی‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: مواد ضدعفونی کننده یا شوینده مواد شیمیایی هستند که آب و خاک را آلوده می‌کنند و استفاده بی‌رویه از این مواد بر زندگی موجودات زنده تأثیرات منفی دارد.

مسعودی نژاد در بخش دیگری درباره تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و تاثیرآن بر محیط زیست در پی شیوع اپیدمی کرونا نیز توضیح داد: اولین تاثیر تعطیلی واحدهای صنعتی وکارخانجات بر کاهش آلاینده‌های هواست. یکی دیگر از دستاوردهای کاهش ترددها تاثیر مستقیم بر کنترل استفاده از انواع سوخت‌ها و آلاینده‌های محیطی در دوران کرونایی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − سه =

دکمه بازگشت به بالا