خـطــر آب

به گزارش ایسنا، در سال گذشته ۱۲۷۵ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۷ که ۹۵۳ نفر بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داده بودند با روندی افزایشی رو به رو بوده است.
در سال ۱۳۹۸، از کل تلفات غرق شدگی ۲۰۱نفر زن و ۱۰۷۴نفر مرد بودند. استان خوزستان با ۱۵۱ کشته در صدر آمار و پس از آن به ترتیب استان های مازندران و گیلان با ۱۰۹ و ۱۰۸ مورد غرق شدگی در رده دوم و سوم قرار دارند. در حالی که تعداد غرق شدگان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ باهزار و ۲۶ نفر ۸.۹ درصد کاهش یافته بود اما سال ۹۸ باز هم روندی افزایشی داشت.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی طی سال ۹۸ استان خوزستان، مازندران و گیلان در حالی بیشترین تعداد جانباختگان بر اثر غرق شدن را به خود اختصاص داده اند که سال ۹۷ نیز استان خوزستان با ۱۰۸ و پس از آن استان های مازندران با ۹۹ و گیلان با ۸۵ فوتی در رتبه های بعدی بیشترین تلفات غرق شدگی قرار داشتند.

 آمار این دسته از مرگ‌ها از ابتدای خرداد ماه افزایش یافته و بر اساس آمارها دریای خزر جانباخته بیشتری را نسیب به خلیج فارس به خود اختصاص می‌دهد. تا پایان فصل تابستان در اوج خواهد ماند. از همین جهت حالا که در ابتدای خردادماه قرار داریم نیاز است که با افزایش آگاهی خود در باره این نوع خطر، آن را کاهش دهیم.

آمار ها نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان قربانیان غریق شدگی در کشور هستند. بسیاری از افرادی که در دریا، رودخانه و.. جان خود را از دست می‌دهد از افرادی هستند که فکر می‌کنند چون در استخرها ماهر هستند در دریا و.. نیز از مهارت کافی برخوردارند، این در حالی است که شنا در استخر ها تفاوت بسیاری با شنا در آب‌های آزاد یا دریاچه‌ها دارد.

رشد برخی شاخص‌های محیط زیست در هشت سال اخیر
هم اکنون بخوانید

غفلت والدین از کودکان و نوجوانان حین شنا نیز یکی دیگر از مواردی است که گاهی موجب جانباختن‌ آن‌ها می‌شود. بارها حوادثی از این دست جان کودکان را تهدید کرده است، بنابراین والدین نباید به هیچ عنوان از کودکان خود غافل شوند.

سید جلال ملکی-سخنگوی سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت‌وگو با ایسنا به حادثه غرق شدن دو نفر طی روزهای گذشته اشاره کرد و در باره این دسته از حوادث اظهار کرد: غرق شدگی یکی دیگر از حوادث تلخی است که با گرم‌تر شدن هوا و افزایش تمایل برخی از شهروندان به شنا با آن رو به رو می‌شویم.

وی ادامه داد: متاسفانه این دسته از اتفاقات که بسیار هم تلخ هستند و از نظر احساسی نیز برای خانواده‌ جانباختگان با براز و فرودهای بسیاری هم راه است، در این بازه زمانی از سال در اوج خود قرار می‌گیرد. شهروندان باید بدانند که هر محلی مناسب شنا نیست و فقط باید در محلی که از ایمنی آن اطمینان کافی وجود دارد شنا کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: متاسفانه گاهی به تابلوهای هشدار شنا ممنوع هم بی توجهی می‌شود. این در حالی است که اهمیت این هشدار ها بسیار زیاد است و قطعا بر اساس یک کارشناسی و با توجه به در نظر گرفتن وجود خطر در محل قرار داده می‌شود که نصب آن ها اطراف آبراه‌ها سدها و دریاچه‌ها الزامی است.

ملکی در ادامه دانستن اصول اولیه شنا را نیز یکی از اولویت‌ها دانست و ضمن اشاره به  اینکه اطلاع داشتن از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است گفت: شیرجه در آب‌هایی با عمق یکی از اقداماتی است که می‌تواند صدمات بسیاری در پی داشته باشد. همچنین شنا در آب‌های عمیق نیز خطرات خاص خود را دارد و ایمن نیست، همین امر نشان می دهد که اطلاع از عمق آب بسیار مهم است.

شناسایی ۱۰۰۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
هم اکنون بخوانید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه دریا، رودخانه و یا دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیست گفت: آموزش شنا باید در را به کلاس های آموزشی و تحت نظر مربی شنا انجام شود. افرادی که صلاحیت،‌ تجربه و مهارت آموزش شنا را ندارند و مربی شنا نیستند نباید به سایر افراد شنا یاد بدهند یا مسئولیت آن‌ها را هنگام شنا قبول کنند.

وی گفت: اگر در با فردی که در حال غرق شدن است مواجه شدید اما با فن نجات غریق آشنایی ندارید باید منطقی به این اتفاق فکر کنید و سعی کنید با استفاده از چوب،‌ تناب و.. یا حتی تشکیل زنجیره انسانی فرد در حال غرق شدن را نجات دهید.

ملکی شنا هنگام شب را یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است منجر به غرق شدن افراد شود اعلام کرد و در این باره گفت: به علت تاریکی هوا هنگام شب موج‌ها، شدت آب و.. تشخیص داده نمی‌شود. افراد باید هنگام شب از شنا کردن در آب، حتی راه رفتن در رودخانه‌ها و.. خودداری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با تاکید بر اینکه ریختن هرگونه ضایعات و زباله درآب‌های جاری می تواند باعث تجمع آب در برخی دیگر از قسمت رودخانه و یا باعث گیر افتادن افراد در آب شود گفت: ریخت ضایعات در آب‌ علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب بسیاری می‌زند.

وی با اشاره به قایق‌های تفریحی که در دریاچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز گفت: کلیه این قایق‌ها باید گواهینامه صحت عملکرد داشته و تحت کنترل و نظارت دقیق ناظر قانونی باشد. همچنین باید تعداد افرادی که سوار بر قایق می‌شوند باید مطابق با ظرفیت قایق باشد و سرنشینان حتما جلیقه نجات بپوشند.

ملکی افزود: حتی استخرها هم باید از یک‌سری نکات ایمنی پیروی کنند. ترجیحا باید گارد محافظ داشته باشند و حریمی دو متری نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا