تشکیل "گروه فشار" از احزاب راست‌گرای اسرائیلی برای قانع کردن نتانیاهو جهت مخالفت با معامله قرن

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، بر عکس چیزی که طرح آمریکایی معامله قرن آن را مشخص می‌کند، این گروه فشار با فرضیه تشکیل کشور فلسطین مخالف است، حتی اگر این مساله به ضرر آینده تفاهم‌ها با واشنگتن باشد. آنها همچنین از نتانیاهو می‌خواهند تا بخش‌هایی از کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند، بدون آنکه سایر بندهای طرح معامله قرن را به رسمیت بشناسد.

این گروه نتانیاهو را به بازنگری در نقشه‌های الحاق مناطق کرانه باختری که برخی از شهرک‌های یهودی نشین را در خارج از مرزهای جعلی اراضی اشغالی قرار می‌دهد، تشویق می‌کند.

مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم دارند در ژوئیه آتی مقابل دولت و کنست، مساله إعمال حاکمیت جعلی خود بر حدود ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری و مشخصاً در غور اردن و شمال بحر المیت و شهرک‌های یهودی نشین را مطرح کنند.

سایت روزنامه “ماکور ریشون” گزارش داد که تعدادی از اعضای لیکود و احزاب راستگرای دیگر از هفته‌ها قبل فشارهایی را بر نتانیاهو إعمال می‌کنند که در رأس این افراد، روسای شوراهای شهرک‌سازی در کرانه باختری هستند. آنها معتقدند که اگر الحاق مناطق به اراضی، در ازایش تشکیل کشور فلسطین باشد، این امر یقیقناً “فاجعه‌ای” را ایجاد خواهد کرد. آنها نقشه‌های متفاوتی از آنچه که دولت تصویب کرده است، آماده کرده‌اند و آن را به نمایندگان کنست و وزیران مطرح ساخته تا گروه فشاری را بر نتانیاهو برای تغییر نقشه‌های اساسی و برداشتن بند مربوط به نیت‌ دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن تشکیل کشور فلسطین از دستورکارهای سیاسی اسرائیل ایجاد کنند.

دو تن از روسای شوراهای شهرک‌نشین‌ها ده‌ها گفتگو با نمایندگان و وزیران چه از لیکود یا احزاب راستگرا داشتند. آنها همچنین با نمایندگان حزب “یمینا” که حامی اپوزیسیون است، نشست داشته‌اند.

ادعاهای عجیبب اردوغان علیه ایران
هم اکنون بخوانید

 این کمپین تا کنون نتایج نسبی در پی داشته است، چراکه تعدادی از وزیران حامی طرح‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری را نسبت به این دیدگاه قانع کرده‌ است، اما از بیان هرگونه اظهاراتی در این خصوص اجتناب کرده‌اند و منتظر طرحی هستند که نتانیاهو در ماه آتی به آنها مطرح می‌کند.

یکی از این مسئولان می‌گوید، نقشه‌هایی که با آگاهی کارشناسان آمریکایی تدوین شده است، به “امنیت ملی اسرائیل و به زندگی شهرک‌نشین‌ها” خدشه وارد می‌کند و این نقشه‌ها ساکنان مناطق یهودی‌نشین کوچک را میان ماندن یا رفتن مخیر می‌کند. این طرح به منزله جدا کردن بی سر و صدای ۲۵ هزار شهرک‌نشین است و تمامی نمایندگان کنست و وزیران بر این باورند که مشکلی وجود دارد و آنها به این طرح با ساختار کنونی‌اش رای نخواهند داد.

در همین حال، ‌نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا گفت بر این باور است که إعمال فشارها، نخست وزیر را وادار به تغییر این نقشه می‌کند.

وی تصریح کرد که إعمال “حاکمیت” اسرائیل بر مناطقی در کرانه باختری یک “رخداد تاریخی” است، اما به رسمیت شناختن کشور فلسطین بر اساس معامله قرن، یک “فاجعه” است.

روزنامه ماکور ریشون از نمایندگان حزب لیکود نقل کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای آنها، یک “خط قرمز” است و تا زمانی که طرح آمریکا دربردارنده تشکیل کشور فلسطین باشد، آنها به این طرح چراغ سبز نشان نخواهند داد.

آمریکا بارها به اسرائیل نسبت به برداشتن گام‌های یکجانبه درخصوص کرانه باختری که بدون هماهنگی با واشنگتن صورت بگیرد، یا نسبت به مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین، هشدار داده است. به نظر می‌رسد که اسرائیل از ناآرامی‌های اخیر در آمریکا، برای صحبت از گام‌های یکجانبه و رویکرد گزینشی نسبت به معامله قرن در حال بهره برداری است.

واشنگتن می‌تواند برنامه‌های نظامی خود در اوکراین را کنار بگذارد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا