تحرکات گروه‌های سیاسی عراق برای تکمیل کابینه پیش از آغاز مذاکرات با آمریکا

به گزارش ایسنا، در همین رابطه، یک عضو پارلمان عراق که در رایزنی‌های نیروهای سیاسی حضور دارد، در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد: الکاظمی خواهان تکمیل وزارتخانه‌های بدون وزیر در سریع‌ترین زمان ممکن است و تأخیر روی داده به خاطر اختلافات ژرف موجود میان فراکسیون‌های سیاسی است.

وی افزود: دو وزارتخانه امور خارجه و نفت اهمیت بیشتری در رایزنی‌های سیاسی دارند و علت آن به دو موضوع باز می گردد؛ نخست نزدیک بودن زمان گفت‌وگوهای راهبردی با ایالات متحده امریکا که قاعدتا مسئولیت آن را باید وزیر امور خارجه برعهده داشته باشد و دوم به مدیریت پرونده صادرات نفت باز می گردد که مستلزم معرفی هر چه سریع‌تر وزیر مربوطه است تا ارتباطات لازم را با سازمان اوپک و دیگر کشورهای صادرکننده نفت برقرار کند.

این عضو پارلمان عراق اظهار داشت: اغلب طرف‌های دخیل در مذاکرات تکمیل کابینه بر سر لزوم تعیین‌تکلیف پرونده معرفی وزیر امور خارجه مدتی پیش از آغاز گفت‌وگوها با آمریکا متفق‌القول هستند تا وی بتواند از پرونده‌هایی که در گفت‌وگوها مطرح خواهد شد، آگاهی یابد.

منبع مذکور افزود: موافقت اولیه‌ با اعطای وزارت امور خارجه به حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری مسعود بارزانی وجود دارد اما اختلافات بر سر شخصیت مورد نظر برای تصدی این منصب هنوز پابرجاست؛ چرا که حزب بارزانی بر معرفی فواد حسین، وزیر دارایی دولت عبدالمهدی به نامزدی وزارت خارجه اصرار دارد.

به گزارش میدل ایست نیوز، در مقابل، عماد باجلان، عضو حزب دموکرات تأکید کرد: فواد حسین همچنان نامزد ما برای تصدی وزارت امور خارجه است و از آنجا که این حزب از وزارت دارایی برای تشکیل دولت الکاظمی چشم‌پوشی کرد، وزارت امور خارجه سهم حزب دموکرات است و اطلاعات مطرح شده درباره معرفی شخصیت‌های جدید برای وزارت امور خارجه غیردقیق است.

نماینده عراقی: داعش ساخته آمریکاست و طبق دستورات واشنگتن حرکت می کند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا