تلاش‌های اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام بی‌نتیجه است/ ایران نشان داد کادر درمانی قابل و کارآمدی دارد/تنش‌ها بین واشنگتن و تهران در حال بدتر شدن است


تلاش‌های اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام بی‌نتیجه است/ ایران نشان داد کادر درمانی قابل و کارآمدی دارد/تنش‌ها بین واشنگتن و تهران در حال بدتر شدن است

نماینده سابق اتحادیه اروپا تلاش‌های اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها را بی‌نتیجه دانست و تاکید کرد: ایران نشان داد که دارای کادر درمان قابلی است که با این منابع محدود با بیماری مقابله کرده‌اند.

مارک اوته یک دیپلمات بلژیکی است که پیش از این نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه بوده است. او در حال حاضر به عنوان مدیرکل انستیتوی اگمونت خدمت می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با اعتماد نو به نقل از ایلنا نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر و شیوع کرونا بیان کرده است. 

در ایران مردم بیش از دیگران از شرایط همه‌گیری بیماری رنج می‌برند

مارک اوته در ابتدا گفت: اول از همه، بگذارید بیش از سایر مشکلات به دلیل مشکلات بین‌المللی و داخلی، با مردم ایران به ویژه مبتلایان به بیماری همه‌گیر، ابراز همدردی کنم. وقتی صحبت از تاثیر ویروس می‌شود، همه انسان‌ها در یک قایق یکسان هستند، همه شرایط یکسانی داریم اگرچه اعتراف می‌کنم که برخی بیش از دیگران در برخی از کشورها مانند ایران از این شرایط رنج می‌برند.

تلاش‌های آمریکا برای دور زدن تحریم‌ها و لغو آنها بی‌نتیجه بوده است

وی افزود: می‌گویند تحریم‌های آمریکا در مورد کالاهای بشردوستانه و پزشکی صدق نمیکند و عمدتا مربوط به اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای ایران است. اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد. کشورهای اروپایی سیستمی را برای دور زدن تحریم‌های ثانویه آمریکا ایجاد کرده‌اند، در عین حال تلاش می‌کنند تا ایالات متحده را متقاعد کنند که مخالفت خود را با برجام و لغو تحریم‌های مربوطه کنار بگذارد اما این تلاش بی‌نتیجه بوده است.

ایران دارای کادر درمان قابلی است که با این منابع محدود با بیماری مقابله کرده‌اند

اوته در ادامه خاطرنشان کرد: درستش این است که تحریم‌ها دسترسی به منابع مالی را محدود کند. اما ایران نشان داد دارای پزشکان و پرستاران صالح و کارآمد و کادر درمان قابلی است که با این منابع محدود به بهبود بیماران کمک می‌کنند و توانسته‌اند با بیماری مقابله کنند.

وضعیت بازار بورس و ارز در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود
هم اکنون بخوانید

تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران در حال بدتر شدن است

وی در ادامه با ابراز نگرانی از تنش میان آمریکا و ایران گفت: تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران در حال بدتر شدن است. این یک خطر برای صلح و ثبات در منطقه است. اکنون کشورهای سوم و میانجی می‌توانند روند بهبود رابطه میان ایران و آمریکا را تسهیل کنند.

می‌توان با ایجاد سازوکارهای ایجاد حداقل اعتماد اقدام کرد 

اوته تاکید کرد: در  همین راستا بازیگران منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به همین ترتیب اروپایی‌ها نیز نقش مهمی بازی می‌کنند. می‌توان با ایجاد اعتماد و سازوکارهای ایجاد حداقل اعتماد اقدام کرد و سپس به اقدامات ساختاری برای تامین امنیت منطقه پرداخت. قبل از هر چیز باید در مورد این مسائل صحبت شود و اعتماد میان ایران و آمریکا ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 11 =

دکمه بازگشت به بالا