۶ سهمیه المپیک؛ مهم‌ترین دستاورد تیراندازی در سال ۹۸

به گزارش ایسنا، سال ۹۸ سال خوبی برای تیراندازی ایران بود. نجمه خدمتی در همان اوایل سال در جام جهانی چین اولین ورزشکار ایرانی بود که سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را در تیراندای کسب کرد. اکنون تیراندازی ایران با کسب ۶ سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در زمره موفق ترین فدراسیون ها از حیث کسب سهمیه قرار گرفته است. البته کسب ۶ سهمیه نباید سبب شود که کم و کاستی هایی که در نحوه اردوها، اعزام به مسابقات، بلاتکلیفی سرمربیان و …. وجود دارد نادیده گرفته شود.

در ادامه مهمترین اتفاقات تیراندازی را در سال ۹۸ مرور می کنیم:

فروردین۹۸ /آخر شدن ژن خوب در جام جهانی امارات!

در حالی که فدراسیون قبل از مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی و کسب سهمیه المپیک در امارات از اعزام ۹ ورزشکار به این مسابقات خبر داده بود اما طبق استارت لیست فدراسیون جهانی تعداد ورزشکاران ایرانی حاضر در این مسابقات ۱۰ نفر بود. امیر محمد دادگر پسر رئیس فدراسیون نفر دهمی بود که نامش در استارت لیست فدراسیون جهانی آمده بود. بهترین رتبه تیراندازان ایرانی در این مسابقات چهل و یکم بود. دادگر در ماده اسکیت در رده ۱۰۶ قرار گرفت و در بین نمایندگان ایران آخر شد.

اردیبهشت ۹۸/ کسب اولین سهمیه المپیک توسط نجمه خدمتی در جام جهانی چین

نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی جام جهانی (چین) در تفنگ بادی پنجم شد و اولین سهمیه المپیک را برای ایران کسب کرد. تیم تیراندازی ایران در این مسابقات ۹ نماینده داشت که علاوه بر خدمتی، گلنوش سبقت‌اللهی در تپانچه بادی به فینال رسید که با رتبه هشتمی شانس کسب سهمیه را از دست داد. تیم ملی تیراندازی ایران قرار بود پیش از این مسابقات به اردوی هانوفر برود که به دلیل مشکلات مالی این سفر لغو شد.

خرداد ۹۸/ جام جهانی مونیخ بدون سهمیه المپیک

تیم ملی تیراندازی ایران در مسابقات تیراندازی جام جهانی و کسب سهمیه المپیک مونیخ ۱۵ نماینده داشت که تنها گلنوش سبقت اللهی در تپانچه ۲۵ متر به فینال رسید ولی او در فینال هشتم شد و سهمیه المپیک را از دست داد. سایر ملی پوشان در این دوره نتوانستند راهی فینال شوند. در حالی که قرار بود تیراندازان قبل از این مسابقات اردویی ۱۰ روزه به هانوفر برای تجهیز سلاح‌ و تهیه فشنگ داشته باشند به دلیل نیامدن ویزا این اردو لغو شد و تنها ۱۰ ملی پوش قبل از مسابقات جام جهانی راهی اردوی ۴ روزه هانوفر شدند.

تیر ۹۸ / تغییر کادر فنی تفنگ قبل از مسابقات کسب سهمیه المپیک ریو

با وجودی که زمان زیادی تا مسابقات جام جهانی و کسب سهمیه المپیک ریو نمانده بود ابراهیم اینانلو با تیم ملی اندونزی قرارداد بست و از تیم ملی تفنگ ایران جدا شد. الهام هاشمی هم در همین زمان اعلام کرد که قراردادش با فدراسیون تیراندازی ایران به پایان رسیده و درحال مذاکره با کشوری دیگر است. اردوی آمادگی قبل از مسابقات ریو هم بدون حضور این دو مربی آغاز شد. نهایتا فدراسیون تیراندازی توانست با الهام هاشمی تا پایان المپیک توکیو قرارداد ببندد.

تیر۹۸ / ۵ مدال برای تیراندازی ایران در یونیورسیاد ۲۰۱۹

نجمه خدمتی پرچمدار ایران در سی‌امین‌ دوره رقابت‌های یونیورسیاد دانشجویان جهان در ایتالیا بود. در این مسابقات ۵ مدال ( ۲طلا، ۲نقره و یک برنز) برای تیراندازی ایران کسب شد. سجاد پورحسینی در تپانچه ۱۰ متر برنز گرفت. تیم تفنگ پسران به مدال نقره رسید. درسا عربشاهی و هانیه رستمیان در تپانچه بادی به ترتیب مدال طلا و نقره را کسب کردند. تیم میکس تفنگ متشکل از مهیار صداقت و نجمه خدمتی نیز به مدال طلا دست یافت.

احتمال پایان یافتن توافق هسته‌ای وجود دارد
هم اکنون بخوانید

مرداد۹۸ / ناکامی بزرگ تیراندازان اسکیت و تراپ در جام جهانی فنلاند

تیم اهداف پروازی ایران با ۶ تیرانداز و با هدف کسب سهمیه المپیک راهی رقابت‌های جام جهانی فنلاند شد اما تیراندازان عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان دادند. در تراپ محمدحسین پرورش‌نیا با قرارگیری در رده ۴۳ در تراپ بهترین نتیجه و و امیرمحمد دادگر با قرارگیری در رده ۱۲۷ (در حضور ۱۲۹ شرکت کننده) در اسکیت بدترین نتیجه را برای تیم ایران کسب کردند. رامتین بشارتی دیگر ملی پوش ایران در  فنلاند هم که بدون آنکه مسابقه خود را آغاز کند از دور رقابت ها حذف شد. هنریک آواکیان سرمربی تیم اسکیت قبل از جام جهانی فنلاند از  هدایت تیم ملی کناره گیری کرد. او حتی با تیم به فنلاند اعزام نشد و قبول اعتماد نو به نقل از برنامه خود را شرط ادامه همکاری با فدراسیون تیراندازی اعلام کرد. در نهایت فدراسیون با این مربی قطع همکاری و از یک مربی ارمنستانی استفاده کرد.

شهریور ۹۸ / سفر پرماجرای تیم ملی تیراندازی به جام جهانی برزیل

جام جهانی تیراندازی ریو آخرین مرحله توزیع سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای رشته های تفنگ و تپانچه بود. قرار بود تیراندازان به منظور تمرین ماده های خفیف و آشنایی با میادین و محل برگزاری مسابقات چند روز زودتر به ریو اعزام شوند که به دلیل صادر نشدن بلیت سفر در روز تعیین شده انجام نشد و تنها ۲ روز به آغاز مسابقات به ریو رسیدند. دبیر فدراسیون مقصر صادر نکردن بلیت را شرکت هواپیمایی عنوان کرد.

البته این پایان مشکلات سفر به ریو نبود. تیم ملی تیراندازان ایران همچنین موقع بازگشت از برزیل نیز با مشکلاتی مواجه شد. عدم صدور مجوز خروج سلاح ملی‌پوشان باعث شد تا بازگشت تیم ملی به ایران نیز با تاخیر انجام شود.

شهریور ۹۸ / صادقیان دومین مسافر توکیو

بالاخره تیم ۱۰ نفری تیراندازی ایران بعد از یک بار لغو سفر به ریو رسید. در این مسابقات تنها آرمینا صادقیان در تفنگ بادی موفق به کسب سهمیه المپیک شد. عملکرد درخشان او در جام جهانی ریو سبب صعود ۱۷ پله اش در رنکینگ جهانی ماه سپتامبر شد. او به رده سیزدهم صعود کرد.

شهریور ۹۸ / بسته شدن حساب شخصی رییس فعلی و قبلی فدراسیون تیراندازی

۱۰ میلیارد بدهی و جرایم مالیاتی فدراسیون تیراندازی سبب شد تا حساب های شخصی رئیس و خزانه دار فعلی و سابق این فدراسیون مسدود شود.

مهر ۹۸/ کسب چهار سهمیه المپیک در قهرمانی آسیا

رقابت‌های تیراندازی قهرمانی آسیا و آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک در قطر با چهار سهمیه برای تیراندازی ایران همراه بود.  هانیه رستمیان و جواد فروغی در تپانچه بادی و فاطمه کرم زاده و مهیار صداقت در تفنگ سه وضعیت سهمیه المپیک گرفتند. در این رقابت ها چهار برنز و یک نقره تیمی نیز کسب شد. تیم اهداف پروازی هم با شش نماینده راهی این مسابقات شد که هیچ کدام از ورزشکاران در تراپ و اسکیت به فینال مسابقات نرسیدند. در جریان این رقابت‌ها تیرانداز اندونزی برای اولین بار در تاریخ تیراندازی این کشور صاحب سهمیه المپیک شد. سرمربیگری این تیم را ابراهیم اینانلو به عهده دشت.

پوتین ژانویه ۲۰۲۰ به سرزمین‌های اشغالی می‌رود
هم اکنون بخوانید

مهر ۹۸/ حسرت سومین المپیک برای الهه احمدی؟

مسابقات قهرمانی آسیا قطر آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک بود و الهه احمدی نتوانست صاحب سهمیه المپیک شود. او احتمالا غایب بزرگ تیراندازی ایران در المپیک توکیو است و کار بسیار سختی برای کسب سهمیه خواهد داشت.

آبان ۹۸/ دوازدهمی الهه احمدی در فینال فینالیستهای جام‌های جهانی

الهه احمدی تنها تیرانداز ایران در مسابقات فینال فینالیست های جام‌های جهانی در چین در  رشته تفنگ سه وضعیت بانوان در رده دوازدهم ایستاد. با این نتیجه او در رده بندی جهانی ۱۹ پله صعود کرد.

آذر ۹۸/ بلاتکلیفی اردوی تیم ملی تفنگ به دلیل مبهم بودن وضعیت سرمربی

بعد از رقابت های قهرمانی آسیا در حالی که اردوی تیم ملی تپانچه از سر گرفته شده بود وضعیت اردوی تیم ملی تفنگ مشخص نبود. یکی از دلایل تاخیر در برگزاری اردوی تیم ملی وضعیت مبهم ماندن یا جدایی هاشمی بود که در نهایت با  توافق با فدراسیون در اردوی تیم ملی حاضر شد. البته مطرح شدن این موضوع در حالی بود که فدراسیون در تیرماه با هاشمی تا بعد از المپیک توکیو قرارداد بسته بود.

بهمن ۹۸/ مسابقات آزاد دانمارک و اردوی هانوفر

بعد از لغو اردوی آلمان و مسابقات اتریش فدراسیون، تیراندازان را راهی مسابقات آزاد دانمارک و اردوی چهار روزه هانوفر کرد. تیراندازان ایرانی در مسابقات آزاد دانمارک ۱۱ مدال کسب کردند و در اردوی هانوفر نیز موفق به تجهیز سلاح ها و خرید مهمات شدند که البته مقداری از فشنگ ها هنوز ترخیص نشده است.

دی ۹۸/کمک یک میلیاردی وزارت ورزش به تیراندازی برای خرید سلاح

وزیر ورزش و جوانان با توجه به اهمیت رشته تیراندازی در بازی‌های المپیک برای حل مشکل سلاح و فشنگ، مبلغ یک میلیارد تومان به فدراسیون تیراندازی اختصاص داد.

اسفند ۹۸/ لغو جام جهانی هند به دلیل شیوع ویروس کرونا

بعد از بازگشت ملی پوشان از آلمان اردوی تیم ملی تیراندازی به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز نشد. از طرفی به دلیل قوانین قرنطینه ای که کشور هند، میزبان مسابقات تعیین کرده بود تیم ایران فرصت حضور در آن رقابت ها را از دست داد.  اما بعد از آن به دلیل گسترش کرونا در بسیاری از کشورها جام جهانی هند به تعویق افتاد. تیم ملی تیراندازی ایران نیز تا آغاز سال بعد اردوی متمرکز در تهران نخواهد داشت و ملی پوشان قرار است در خانه تمرینات خود را انجام دهند.

* تیراندازی سال ۹۸ در یک نگاه:

مهمترین اتفاق: کسب سهمیه المپیک

بهترین ورزشکار: آرمینا صادقیان با کسب سهمیه المپیک (کم سن ترین عضو کاروان ایران در توکیو)

مهمترین رویداد پیش رو: بازی های المپیک ۲۰۲۰

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا