فعالیت فرهنگی نباید متوقف شود، حتی با حمله‌ مغول!

به گزارش ایسنا، او در صفحه شخصی اینستاگرام خود به صورت خودجوش ویدیوهایی درباره شناختِ آوازها و دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد.

به همین جهت پایگاه خبری بخش موسیقی ایسنا در گفت‌وگویی با این هنرمند انگیزه‌اش از این حرکت خودجوش را جویا شده است.

هاشمی گفت: در شرایط حاضر هر کسی در حد توان خود برای کمک به هموطنانش در جهت گذراندن این روزها تلاش می‌کند که البته کادر درمانی در خط مقدم این جریان هستند. برخیهنرمندان هم در این شرایط برای خوب کردن حال مردم، به برگزاری کنسرت آنلاین روی آورده‌اند. برخی دیگر ممکن است به کارهای آموزشی بپردازند که کار من از آن دسته است.

او در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: البته آن‌چه من در ویدیوهای صفحه‌ی مجازی‌ام گذاشته‌ام، پیش‌تر، بارها و بارها، به صورت علمی و حرفه‌ای، توسط اساتید انجام شده است و بسیاری‌شان در قالب سی دی یا کتاب یا مجازی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. شاید تنها وجه تمایز کار من، خیلی خودمانی بودن و اتفاقا غیرعلمی بودنِ آن است؛ به گونه‌ای که کسانی که کارشان موسیقی نیست هم بتوانند آن را دریافت کنند؛ شاید چیزی مثلِ آموزشِ سینه به سینه بدونِ هیچ‌گونه اصطلاحِ فنی.
او بیان کرد: در واقع قصد دارم تنها یک باب آشنایی با موسیقی ایرانی ایجاد کنم؛ چون موسیقی ایرانی آن‌قدر مفصل و غنی است که با یک هفته کلاس آنلاین نمی‌توان چیزی یاد گرفت. این ویدیوها می‌تواند در شرایطی که بیشتر زمان خود را با محصولات سرگرم‌کننده در فضای مجازی می‌گذارنیم، یک نگاه آموزشی هم داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به اینکه «چرا از در موسیقی وارد شدید و نه نمایش؟» گفت: این کاری بود که می‌شد انفرادی هم انجام داد. برای نمایش حتا به شکل آنلاین نیازمند هماهنگی‌های بیش‌تری است.

رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر درگذشت
هم اکنون بخوانید

او بیان کرد که در شرایط حاضر با وجود تعطیلی اماکن فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی همچنان به صورت مجازی در جریان است. فعالیت فرهنگی نباید هیچ گاه و در هیچ شرایطی متوقف شود، حتی با حمله‌ی مغول!

هاشمی درباره اعتراض برخی به انتشار موسیقی‌های شاد در فضای مجازی در شرایط حاضر، گفت: موسیقی وجوه مختلف دارد؛ گاهی شاد است و گاهی غمگین، گاهی عمیق و گاهی سبک. به نظرم آن اعتراض که می‌گویید به شادی نیست، به ابتذال است که به نظرم خود ابتذال هم تعریف دارد و گاهی در شرایطی که فکر می‌کنید یک چیز مبتذل است، اتفاقا لازمه و نیاز جامعه است. اگر کسی با کلیتِ شادیِ موسیقی مخالف باشد در حقیقت با واقعیت، زندگی نمی‌کند؛ واقعیت این است که ممکن است در مجالس ختم در لحظه‌ای که عزیزترین فرد خود را از دست داده‌ایم به یک باره یاد خاطره‌ای بیفتیم و همگی بخندیم.

این هنرمند درباره در نظر گرفتن فضایی در تلویزیون برای اجرای موسیقی یا کلاس‌های آموزشی زنده بیان کرد: اصلا این چنین کارها، وظیفه‌ی تلویزیون است ولی این رسانه هنوز درباره موسیقی درگیر مسائلی است که حل آن نیازمند تصمیم‌گیری ارگان‌های دیگر است.

هاشمی حدود سیزده جلسه ویدیوهایی درباره هفت دستگاه موسیقی، پنج آواز و یک جلسه برای ریتم و کوک ساز در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک خواهد گذاشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا