آخرین اقدامات وزارت اقتصاد علیه کرونا

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند اقدامات وزارت اقتصاد در مقابله با تأثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد کشور را در چند حوزه عنوان کرد و گفت: با تأمین مالی بخش بهداشت و درمان، ۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات این بخش پرداخت شد.

وی با بیان این که صنعت بیمه نیز در مواجهه با ویروس کرونا وارد فاز جدیدی شد و شرکت‌های بیمه‌ای ۳۵۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان کشور کمک کردند، خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، متأسفانه برخی از اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم به صورت‌های مختلف می‌خواست از کشور خارج شود که گمرک جمهوری اسلامی با اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مانع از خروج آن از کشور شد و این اقلام به چرخه مصرف داخل کشور برگشت و در مقابل برای واردات کالاها نیز، تسهیلاتی را فراهم کرد.

ترخیص ۶ ساعته اقلام بهداشتی توسط گمرک

دژپسند با تأکید بر این که گمرک به طور بی‌سابقه‌ای برخی اقلام وارداتی مرتبط با نظام سلامت کشور را طی شش ساعت ترخیص کرد، افزود: ۶۳ دستگاه آمبولانس نیز طی یک هفته توسط گمرک ترخیص و در خدمت نظام سلامت کشور قرار گرفت.

وی برخی از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های وزارت اقتصاد را ناظر به آینده عنوان و تصریح کرد: با توجه به این که رونق بسیاری از کسب‌وکارها معطوف به روزهای پایانی سال و یا اصطلاحا شب عید است و متاسفانه امسال به خاطر وضع موجود دچار مشکل شده‌اند و اخذ مالیات از آن‌ها در این شرایط به دور از انصاف است، تسهیلات مالیاتی برای آنان در نظر گرفته شد.

وزیر اقتصاد افزود: با توجه به این که برخی از فعالان این کسب‌وکارها نمی‌توانند حقوق مالیاتی خود را به موقع بپردازند و از طرفی خود وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی رأساً نمی‌تواند تصمیم بگیرد، بنابراین برخی از اقدامات مربوط به تسهیلات مالیاتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و برخی نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر این که ویروس کرونا، تأثیری منفی بر کسب‌وکارها داشته است، گفت: ما تصمیماتی در گمرک، بیمه‌های بازرگانی، بورس، خزانه و سازمان امور مالیاتی گرفتیم که کمک شایانی به این کسب‌وکارها می‌کند. همچنین، تمام موارد مربوط به بستن حساب‌ها که منتهی به ۲۸ اسفندماه جاری بود، به پایان اردیبهشت ماه سال آینده موکول شد.

مصوبه‌ مجلس بخشی از مشکلات صنعت را حل می‌کند
هم اکنون بخوانید

دژپسند همچنین با بیان این که کشور جمهوری اسلامی ایران عضو برخی از نهادهای بین‌المللی است و این نهادها قابلیت‌هایی دارند، بیان کرد: به عنوان مثال صندوق اوپک، بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و بانک توسعه زیرساخت‌های آسیایی، منابعی دارند که می‌توان از این منابع برای مقابله با این ویروس استفاده کرد و در این زمینه مکاتباتی نیز با این نهادها صورت گرفته است.

عرضه و صرف اوراقی به ارزش ۱ هزار تومان و سقف نامحدود خرید برای مقابله با کرونا

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اوراقی به ارزش یک هزار تومان و سقف نامحدود خرید در بازار سرمایه عرضه شده که درآمدهای حاصل از آن صرف مبارزه با کرونا خواهد شد، اظهار داشت: این امکان فراهم شده که هزینه خرید اوراق مذکور از سوی افراد حقوقی، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محاسبه شود. تسهیلات مالیاتی اعلامی را نمی‌توانیم تنها به بعضی از کسب‌وکارها محدود کنیم، چون نمی‌خواهیم «امضای طلایی» برای عده‌ای ایجاد شود.  

وی ادامه داد: در حقیقت تسهیلات مالیاتی با دو هدف و انگیزه، در نظر گرفته شده که یک مورد آن، ایجاد تسهیل برای مودی از این نظر است که در شرایط رکود ناشی از کرونا، برای پرداخت مالیات تحت فشار قرار نگیرد و دیگری ناظر بر این است که به منظور جلوگیری از مواجهه رو در روی مودی با ممیز سازمان مالیاتی که قبلا هم به واسطه الکترونیکی کردن فرآیندها، کاهش یافته بود، حتی کمتر نیز بشود.

دژپسند افزود: به عنوان مثال، قبلا واحدهای واسط جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده، هر سه ماه یک‌بار مالیات مذکور را با سازمان مالیاتی تسویه می‌کردند و طبیعتا باید تا ۲۸ اسفند ماه این کار انجام می‌شد اما با توجه به شیوع کرونا، این موضوع تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال آینده به تعویق افتاده است. در سال ۱۳۹۸ منهای اسفند ماه که به خاطر شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آسیب دید، خوشبختانه بخش غیرنفتی اقتصاد ما شرایط خوبی را تجربه کرد.

وی با بیان این که پیش‌بینی‌هایی که اواخر سال گذشته و اوایل امسال در مورد رشد اقتصادی صورت می‌گرفت، پیش‌بینی‌های خوبی نبود ولی اکنون بر اساس آمار اعلامی توسط نهادهای ذی‌ربط، خوشبختانه شاهد تحولات خیلی خوبی در بخش غیرنفتی هستیم، گفت: بازار سرمایه شاخص خیلی خوبی برای برآیند وضعیت اقتصاد کشور است زیرا حدود ۶۰ درصد از واحدهای بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

تداوم صادرات از مرز چذابه / صدور مجوز صادرات گوجه به عراق
هم اکنون بخوانید

رشد مجدد شاخص‌ها در بازار سرمایه

دژپسند افزود: روزی ۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه ایران، گردش مالی صورت می‌گیرد که این کاملا نشان می‌دهد در بورس، نشاط برقرار شده است. البته با مدیریت صورت گرفته نوسانات اخیر بورس جبران شده و می‌دانیم این نوسان خاص ایران هم نیست و در برخی کشورهای دیگر، خیلی شدیدتر از ایران هم بوده است. با عرضه اولیه‌هایی که در همین هفته صورت گرفت و نیز با عرضه سهام دولت در شرکت‌های خیلی خوب در اولین روزهای سال آینده، با استقبال از سهام عرضه شده شاهد رشد مجدد شاخص‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.

عرضه سهام دولت در نیمه دوم فروردین ۹۹

وزیر اقتصاد با بیان این که کارهای مربوط به واگذاری سهام دولت در خیلی از شرکت‌های پربازده انجام شده و فکر می‌کنم در نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۹ در بورس عرضه خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به همه مشکلاتی که وجود داشت و از سیل در فروردین ماه امسال شروع و به مساله شیوع کرونا رسید، شرایط اقتصاد کشور در سال جاری، به ویژه در بخش غیرنفتی، شرایطی مقبول بوده و بخش قابل توجهی از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های طراحی شده ما، تحقق پیدا کرده است.

عدم استقراض یک ریال از سیستم بانکی

وی ادامه داد: امسال بودجه‌ای را تجربه کردیم که متکی به مالیات و تأمین منابع از بطن اقتصاد کشور و نه سیستم بانکی، بوده و امروز که خدمت شما هستیم و داریم خزانه را می‌بندیم، خوشبختانه حتی یک ریال از سیستم بانکی استقراض نکرده‌ایم. البته از مردم استقراض کرده و اوراق فروخته‌ایم؛ از جمله در روز یک‌شنبه، ۲۶ اسفند ماه که از طریق فروش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه، تأمین مالی کردیم ولی همین نشان می‌دهد، خوشبختانه اقتصاد کشور پویا است که ما موفق به انجام چنین کاری شده‌ایم.

این مقام مسئول در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: صادرات ما در روزهای اخیر به خاطر ویروس کرونا، یک مقدار با مشکلات مواجه شده ولی با رایزنی‌های صورت گرفته، خیلی از مرزها، مجدد گشایش شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا