مستندهای تلویزیون برای نوروز

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت سیما، شبکه‌های تلویزیونی برای تعطیلات نوروزی پخش مستندهای ایرانی و خارجی را در نظر گرفته‌اند.

بر این اساس، مستند «حیات وحش» از جمله مستندهایی است که در ایام نوروز ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه یک می‌رود.

«باران بهاری» مستندی است گزارشی و معارفی که متناسب با مناسبت‌های مذهبی رجب و شعبان هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پخش می‌شود. همچنین مستندهای نوروزی از دیگر تدارکات این شبکه است که شامل مستندهایی از جهان می‌شود و هر روز ساعت ۵:۳۰ در جدول پخش نوروزی شبکه دو قرار گرفته است.

مستند ۱۴ قسمتی «دست‌ها و نشانه‌ها» به کارگردانی سعید شاه‌حسینی و تهیه کنندگی علی صیدی، هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود. در هر قسمت از این مستند یک هنرمند در نقطه‌ای از ایران صنایع دستی ان منطقه را معرفی می‌کند. عناوین برخی قسمت‌ها عبارت است از: سفالگری، مینای شیشه، سوزن‌دوزی، گوهر، سراجی و … .

مستند نوروزی شبکه پنج با نام «چشم‌اندازهای نامکشوف» با موضوع حیات وحش در ۱۴ قسمت در ایام نوروز پخش می‌شود. این مستند درباره طبیعت دست نخورده کشورهای مختلف و جانداران آن منطقه است که در هر قسمت به کشوری سفر کرده و در مورد طبیعت آنجا صحبت می‌شود.

شبکه سلامت «مستند سلامت»، «بازی‌های ذهن»، «امداد هوایی» و «از دکتر بپرس»  را برای پخش در نوروز امسال در نظر گرفته است.

«مستند سلامت» به بررسی نقش اندام‌های مختلف بدن انسان پرداخته و پیشرفت‌های طب را در موارد گوناگون به تصویر می‌کشد.

«بازی های ذهن» مستند دیگری است، که از بازی و توهم در ذهن سخن می‌گوید و عملکرد مغز و پیچیدگی‌های آن را به تصویر می‌کشد به گونه‌ای که در پایان متوجه می‌شویم هیچ چیز آن طور که به نظر می‌رسد، وجود ندارد. «بازی‌های ذهن» مجموعه‌ای است که نشان می‌دهد که نباید هیچ چیزی را جدی گرفت. این مستند با زیرنویس از شبکه سلامت پخش می‌شود و به ناشنوایان نیر فرصت تماشا می‌دهد.

ابعاد غیرمادی انسان را به گردشگری سوق می‌دهد
هم اکنون بخوانید

«امداد هوایی» مستندی است از روش‌های امداد پروازی و در آن یک گروه امدادی تلاش می‌کنند در اسرع وقت با هلی کوپتر به بالین مصدومان حادثه دیده رسیده و آنها را به بیمارستان اعزام کنند. این مستند زوایای مختلف کار در بخش‌های امدادرسانی را به تصویر می‌کشد.

«از دکتر بپرس» مستندی پزشکی ـ اجتماعی است که هر روز در ایام نوروز پخش و در آن به سوالات روزمره مردم پاسخ داده می شود.

همچنین مستندهای نوروزی به مدت ۱۴ روز در جدول پخش نوروزی شبکه امید قرارگرفته است.

گروه تولید شبکه مستند نیز چندین مجموعه مستند و تولیدات جدیدی را برای پخش در نوروز ۹۹ تدارک دیده است که از جمله آنها می‌توان به «همسایه آسمان»، «عروس ایران»، «دوست ما، زاگرس» و … اشاره کرد.

«همسایه آسمان» به تهیه‌کنندگی آرش جعفریان و کارگردانی سیدحامد کاشانی در ۱۵ قسمت به جاذبه‌های گردشگری کردستان پرداخته و تصاویر بکر و کمتر دیده شده‌ای از این استان مثل چشمه بل، غار کرفتو، چهل چشمه و.. را نشان می‌دهد. این مستند از جمعه (اول فروردین) ساعت ۲۲ به مدت ۱۵ شب روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

«عروس ایران» از تولیدات شبکه مستند هم در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به آیین‌های سنتی اقوام در نقاط مختلف ایران پرداخته است. این مجموعه مستند از شنبه (دوم فروردین) ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

«دوست ما، زاگرس» به کارگردانی پرهام دیباج و تهیه‌کنندگی محمد علوی هم به طبیعت ایران پرداخته است و سه شنبه (۱۲ فروردین ‌ماه) ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

جدول پخش شبکه مستند از شنبه (۲۴ اسفندماه) نوروزی شده است، و این شبکه همچنین جشنواره‌ای از آثار مستند جهان را هم در ایام نوروز روی آنتن می‌برد.

سریال‌های رمضان کدام بازیگران را به تلویزیون می آورد؟
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا