پیشنهادهایی برای گذر از شرایط حساس صنف نشر

 به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این اتحادیه خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های مؤثر آمده است: «همان‌طور که مستحضر هستید بحران کرونا حوزه نشر و کتاب‌فروشان و موزعان را نیز مانند سایر حوزه‌های اقتصادی درگیر کرده اما با توجه به کوچک بودن اقتصاد نشر آسیب‌پذیری می‌تواند خیلی جدی باشد و در صورت نبود عکس‌العمل به‌موقع دچار مشکلات لاینحل شود، لذا مطالب و پیشنهادات ذیل تقدیم می‌شود:‌

در پی خطر جدی شیوع بیماری کرونا، شورای سیاستگذاری به ناچار نمایشگاه کتاب را به تعویق انداخته و آثار این تعویق به این شرح بوده است:

ناشران به شکل معمول براساس تقویم نمایشگاهی حجم عمده‌ای از تولیدات سالیانه را متمرکز به ایام قبل از نمایشگاه می‌کنند. برآوردها حاکی است نمایشگاه کتاب حدود ۱۰ تا ۲۰درصد از فروش سالانه ناشر را در برمی‌گیرد و منطقی است که مطابق با آن حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید سالانه در این مقطع تجمع و تولید شود، در نتیجه حجم قابل توجهی از وجوه نقد ناشر مصرف شده و همچنین تعداد قابل توجهی اسناد پرداختی در زمان بعد از نمایشگاه صادر شده و حجم زیادی هم تعهد ایجاد شده که همگی براساس فروش نمایشگاه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده  است، عمدتاً می‌توان گفت درصد قابل توجه آن (بی‌محل) خواهد شد. 

اسناد پرداختی و تعهدات ناشران شامل حقوق مولفان، مترجمان، طراحان، تصویرگران،  ویراستاران، صفحه‌آرایان، لیتوگرافان، چاپخانه‌داران، صحافان، کاغذفروشان و … خواهند بود. در واقع طیف وسیعی درگیر عدم انجام تعهدات خواهند شد.

اما کتابفروشان بر حسب تجربه سالیان متمادی کتابفروشان بر فروش روزانه خود در ایام اسفند و حتی ۱۵ روز اول فروردین حساب باز کرده و از آن محل اسناد پرداختی و تعهدی از قبل صادر کرده‌اند، این در حالی است که حجم مراجعین به کتابفروشان به دلیل شرایط ویژه پیش‌آمده بسیار کاهش پیدا کرده است و عملاً در بعضی از مناطق به ۱۰ درصد حالت عادی رسیده است. به عبارتی دیگر کتابفروشان علاوه بر بحران افت‌ فروش، بحران شدید عدم وجود نقدینگی برای پرداخت اسناد و انجام تعهدات این ماه را دارند و عملاً قادر نیستند چک‌های خود را پاس کنند یا تعهدات را انجام دهند.
آن سوی تعهدات کتابفروشان عمدتاً موزعان و ناشران هستند. در واقع با این اتفاق عملاً  چک‌های موزعان نیز برگشت خورده و ناشران از منابعی که فکر کردند در دست دارند نیز محروم می‌شوند. این چرخه مخرب با پیش‌بینی‌هایی که ملاحظه می‌شود عملا تا چهار ماه ادامه خواهد داشت و اگر جلو آن گرفته نشود می‌تواند آسیب‌های فزاینده داشته باشد. لذا پیشنهاد می‌شود:

پیدا و پنهان گالری‌های پایتخت در تعطیلات تهران!
هم اکنون بخوانید

وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و دستگاه‌ها موثر با ورود پیشگیرانه در موارد ذیل این روند را تحت مدیریت داشته باشد و بدیهی است هرگونه کمک از سوی اتحادیه دریغ نخواهد شد.

مذاکره با بانک‌ها، تامین وام‌هایی با بهره کم و با ترک تشریفات و پرداخت با سرعت بالا از سوی بانک‌ها حداقل سقف ۶۰ میلیارد تومان برای مرحله اول که پیش‌بینی می‌شود تا دو برابر نیز افزایش یابد که بتواند جلو بحران کمبود نقدینگی را بگیرد و به شکلی بازپرداخت آن بعد از نمایشگاه شروع شود.

دریافت مهلت سه تا شش‌ماهه از سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارگر و کارفرما از مقطع زمانی بهمن‌ماه ۹۸ تا ناشران و کتابفروشان بتوانند به مرور از فروش کم این مبالغ را پرداخت کنند.

برگزاری طرح‌های عیدانه و یا بهاره با پرداخت‌های سریع (در صورت صدور مجوز از ستاد کرونا) 

 بررسی ایجاد پست رایگان برای تحویل کتاب در منازل، قابل استفاده برای ناشران و کتابفروشان (هزینه پست را دولت متقبل شود)

بررسی امکان خرید کتاب از ناشران و کتابفروشان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی امکان خط اعتباری دادن بانک‌ها به ناشران و کتابفروشان و موزعان (چک‌های‌شان را پاس کنند بعد به صورت وام بگیرند – سقف توسط کمیته‌ای مشخص شود) 

بررسی تصویب این امر در شورای عالی اقتصاد که تمامی اسناد پرداختی اشخاص به یکدیگر تا سه ماه به تعویق بیفتد و به بانک‌ها ابلاغ شود.

هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا