ایالات متحده مشکلات ناشی از رفتارهای خود را با اتهام‌زنی جبران می‌کند/ مردم عراق دیگر حضور آمریکا در کشورشان را برنمی‌تابند


ایالات متحده مشکلات ناشی از رفتارهای خود را با اتهام‌زنی جبران می‌کند/ مردم عراق دیگر حضور آمریکا در کشورشان را برنمی‌تابند

سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: اتهام دست داشتن در حمله به پایگاه آمریکایی در حالی متوجه ایران شده است که هم پارلمان عراق با مصوبه خود و هم مردم با حضور در راهپیمایی میلیونی اعلام کردند که خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند و حضور آنها را دیگر برنمی‌تابند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا در واکنش به اتهام‌زنی ایالات متحده به ایران مبنی بر دست داشتن در حملات صورت گرفته به پایگاه «التاجی» عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور است، گفت: آمریکایی‌ها اگر از این حرف‌ها نزنند عجیب است. ایالات متحده همواره علاقمند است مشکلات خودش را که ناشی از رفتارهای نسنجیده و غلط است را با اتهام‌زنی به دیگران جبران کند. 

وی ادامه داد: این اتهام در حالی متوجه ایران شده است که هم پارلمان عراق با مصوبه خود و هم مردم با حضور در راهپیمایی میلیونی اعلام کردند که خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند و حضور آنها را دیگر برنمی‌تابند که باعث شده آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلفی در حال اتهام زنی به دیگران باشند.    

دانایی‌فر افزود: طبیعی است که در واکنش به اقدامات آمریکا، جوانان عراقی هم حملاتی را به مواضع متجاوزان صورت دهند اما اینکه آمریکا منشأ این حملات را متوجه خارج از عراق و دور از اراده مردم این کشور عنوان کند، توهین به مردم عراق و فرافکنی‌هایی است که عادت آمریکایی‌هاست. 

سفیر پیشین کشورمان در عراق همچنین در خصوص امکان شکل‌گیری تلاش‌های خارجی برای ناامن کردن عراق و اتهام‌زنی به ایران پس از عدم موفقیت محمدتوفیق علاوی در تشکیل کابینه گفت: بخش قابل توجهی از آنچه در عراق اتفاق می‌افتد ناشی از دخالت‌های بیگانگان است که به دنبال اهداف خودشان تلاش می‌کنند اقداماتی را انجام دهند و از این فضای گل آلود به وجود آمده بتوانند استفاده کنند که البته معتقد هستم که مردم عراق متوجه این موضوع هستند. 

بی‌شک اقتدار امروز دستگاه دیپلماسی مرهون مجاهدت‌های نیروهای مسلح جان برکف کشور است
هم اکنون بخوانید

وی افزود: بخشی از مسائل پیش آمده هم البته مربوط به نظام دموکراسی داخل عراق است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه نیز با همین نظام چنین تبعاتی را نیز تجربه کرده‌اند و ما شاهد هستیم که تشکیل دولت‌ها زمان زیادی را دربرمی‌گیرد؛ با این حال به نظر می‌رسد اگر آمریکا دست از دخالت‌های خود بردارد نخبگان عراقی نیز در راستای تشکیل کابینه به توافق برسند. 

دانایی‌فر ادامه داد: آمریکا در حال حاضر در پی برهم زدن بازی در عراق است و از روز گذشته نیز شاهد اقدامات نسنجیده آنها در رابطه با حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی هستیم که ممکن است عراق را وارد مراحل خطرناکی کند. ما امیدوار هستیم دولت هرچه زودتر در عراق تشکیل شود تا در برهه کاهش قیمت نفت و همچنین بحران شیوع کرونا، شاهد ثبات سیاسی در همسایه غربی خود باشیم.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا