/خبرهایی از تئاتر/

نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده با حضور علی سرتیپی اجرای خود را آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از ساعت ۲۱:۱۵ روز گذشته مصادف با سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه اجرای خود را در در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرد.
در ابتدای این اجرا که با حضور علی ‌سرتیپی همراه بود، از پوستر این نمایش که توسط مهدی نقاش زاده طراحی شده بود، رونمایی شد.
سپس علی سرتیپی در ادامه این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت تئاتر پرداخت و اظهار داشت: ترجیح دادم که به جای جشنواره فیلم فجر، برای افتتاح این نمایش در این سالن حضور داشته باشم. سال‌هاست در سینما کار می‌کنم و شاید بتوان گفت که نزدیک به ۵۰۰ فیلم تولید، پخش یا سرمایه‌گزاری کرده‌ام ولی خیلی با تئاتر ارتباط نداشته‌ام. اما چند وقتیست که ارتباطم با دوستان فعال در تئاتر نیز برقرار شده و بعد از سال‌ها متوجه شده‌ام که تئاتر تا چه اندازه شیرین است و حضور جوان‌ها در آن تا چه اندازه به مجموعه هنر گرمی می‌دهد.
وی ادامه داد: همیشه ارتباط را بین سینما و تلویزیون می‌دیدم. یعنی ما هرچه عوامل و بازیگر می‌خواستیم، از تلویزیون بود اما در دو سه سال گذشته؛ این کار تفاوت پیدا کرده و ارتباط بین تئاتر و سینما شکل گرفته است. اکنون بازیگران، کارگردانان، طراحان صحنه و گریم و بسیاری عوامل دیگر که در سینما کار می‌کنند، از تئاتر به سینما تزریق شده و معمولا جز تاثیرگزاران هم هستند.
سرتیپی در ادامه با مثبت خواندن فعالیت سالن‌های خصوصی تئاتر که در منطقه رودکی، انقلاب و لاله‌زار فعال هستند، بیان کرد: شرایط کنونی که در این مناطق فراهم شده، حاصل تلاش فعالان این حوزه بوده که اکنون مسئولان را به این نتیجه رسانده که به تئاتر اهمیت بیشتری دهند. چراکه این وضعیت سبب شده تا جمعیتی که حتی از این مناطق در حال رفتن بودند، به این مناطق بازگردند. همه این موضوع به دلیل پشتکاری است که دوستان و جوانان این حوزه به وجود آورده‌اند که امیدوارم ادامه پیدا کند و تئاتر و سینمای ما در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتری شود.
این اثر نمایشی، اقتباسی از نمایشنامه «اپرای سه پولی» برتولد برشت است که عبدالله‌زاده علاوه بر حفظ فضای روایی آثار این نویسنده، قرائتی ایرانی نیز از این اثر کمدی موزیکال داشته است.
این نمایشنامه توسط درام‌نویس آلمانی، الیزابت هاوپتمن و بر اساس ترجمه‌ای از اپرای باله جان گی به نام «اپرای گدایان» توسط برشت روی صحنه رفته است و از جمله آثار موفق و شناخته شده وی به حساب می‌آید.
موسیقی این نمایش به صورت زنده و تلفیقی نواخته می‌شود و داستان آن درباره رییس کمپانی دزدهاست که دختر رییس کمپانی گداها را می دزدد و می‌خواهد او را در فروشگاه الکس فرگوسن به عقد خود در بیاورد. به این ترتیب نزاعی بین کمپانی دزدها و کمپانی گداها در می‌گیرد که لحظات مفرحی را رقم می‌زند.
حمید رضا الماسی، بهنام امینی، علی ایزدی، نازنین بابایی، شهاب بهرامی، پریوش جاوید، عرفان حق روستا، علیرضا حیدری، آتنا حیدری، فائزه خانزاده، حسام خانعلی، صادق خداپناه، عباس خضری پور، امیر داودی منش، محسن زرآبادی پور، شبنم شاهسون، تینو صالحی، سروش طاهری، سولماز غنی، تیماه کلاته، احمدرضا محمدی، سارا محمدی، سهیلا مقدم، شقایق مهاجر، محمد مهدوی، پارمیس نیری، علیرضا نیکخواه، اکبر همراهی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.
از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به تهیه کننده: ایرج نیک پور، مدیر تولید: حمید رضا ثنائی، آهنگساز: امیر حسام زبردست، گروه کارگردانی: احمدرضا محمدی، عرفان حق روستا، فاطمه گوشه، آیلارشجری، آیناز شجری، امیر داودی، طراح لباس: سینا ایرانپور، طراح گریم: سهیلا جوادی، طراح پوستر و گرافیست: مهدی نقاش زاده، دکور: امیر رئیسیان، عکاس: محسن بیده اشاره کرد.
علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند

«خیمه شب بازی» آماده نمایش و حضور در جشنواره‌های خارجی شد/ رونمایی از پوستر
هم اکنون بخوانید

جدیدترین خبر از پروژه «خانواده در آینه‌ی تئاتر»

ایوب آقاخانی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری و مؤسس و مسئول پروژه‌ی آموزشی چهارفصل تئاتر ایران، اعلام کرد مهلت دریافت متون نهایی فصل سوم از دور نوین این پروژه با نام «خانواده در آینه‌ی تئاتر» و همچنین مهلت دریافت طرح‌های اولیه‌ی فصل چهارم از دور نوین این پروژه با عنوان «شهدای مقاومت» به درخواست متقاضیان شرکت‌کننده در این پروژه‌ی آموزشی و به دلیل تقارن با برگزاری جشنواره‌های محترم تئاتر فجر و فیلم فجر تا شنبه روز ۳ اسفند تمدید شد.

علاقه‌مندان مقیم شهرستان‌ها می‌توانند تا تاریخ یادشده طرح‌های اولیه‌ی خود را در پاسخ به فراخوان چهارم این پروژه از طریق آدرس الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com به دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری ارسال کنند.

گفتنی است مهلت پیشین پاسخ به این فراخوان ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ بود.

«وقتی خروس غلط می‌خواند» علی شمس، سومین نمایشنامه‌خوانیِ نمایش‌های آخر ماه

«وقتی خروس غلط می‌خواند» به نویسندگی علی شمس، سومین نمایشنامه‌خوانیِ نمایش‌های آخر ماه است که سوم اسفندماه ۱۳۹۸ در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو نمایشنامه‌خوانی می‌شود. 

نمایش‌های آخر ماه، نامی است که شنبه‌های آخر ماه، به نمایشنامه‌خوانیِ آثار نمایشی می‌پردازد. در دورۀ اول این رویداد، گروه اجرایی، به آثار ممتاز ایرانی نگاه دارد. به همین منظور، پس از نمایشنامه‌خوانی «بر اساس دوشس مَلفی» محمد رضایی‌راد و «بیضایی» سیدمحمد مساوات، «وقتی خروس غلط می‌خواند» به کارگردانی مهران عشریه روی صحنه می‌رود. علی شمس، برای نگارش «وقتی خروس غلط می‌خواند»، تندیس بهترین نمایشنامه را در بخش مسابقۀ تئاتر بین‌الملل، در سی‌وهفتمین جشنوارۀ تئاتر فجر، دریافت کرده است.

حمیدرضا عیوضی، تهیه‌کنندگیِ این نمایشنامه‌خوانی را بر عهده داشته و نقش‌خوانان این متن میلاد کرباسی، عقیل دانش‌دوست، فاطمه همتی، صادق خاجوی، سارا صلح‌دوست، زهرا مرادیان، شایان معماری و مه‌سیما کلاهچی هستند.

دیگر عوامل کار عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: ایمان حاج‌عظیمیان؛ عکاس: ساره ارجمند؛ طراحان پوستر: صادق حسینی و مانا شهباز و روابط عمومی: ندا کاوندی.

فروش اینترنتی این نمایشنامه‌خوانی در سایت تیوال صورت می‌گیرد. این اثر، شنبه سوم اسفندماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت هفتادوپنج دقیقه در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو به نشانیِ خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچۀ زیبا روی صحنه خواهد بود.

کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی ایران» به چاپ دوم رسید
هم اکنون بخوانید

کامران تفتی و جواد یحیوی بازیگران نمایش «چ.ف.ت. بر وزنِ رفت» شدند

نمایش «چ.ف.ت. بر وزنِ رفت» به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی محمد خان حسینی از ۱ اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «چ.ف.ت.  بر وزنِ رفت» با بازی کامران تفتی، سید جواد یحیوی، دُنا تارفی، کیارش حق گو به کارگردانی محمد خان حسینی از ۱ اسفند راس ساعت ۲۰ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

درخلاصه این نمایش تراژدی-کمدی که به زندگی خانواده‌ای ایرانی در آمریکا می‌پردازد آمده است: «همه مردم دنیا چفت‌اند… همه مردم دنیا بازی می‌خورند…».

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح لباس: مارال سوری، طراح صحنه: کیارش ظریفی، طراح گریم: هادی فکری، آهنگساز: حامد تهرانی، گرافیست و عکاس: پیمان شجره، دستیار کارگردان: پارمیدا زارعی و محمد تندرو، منشی صحنه: پارمیدا زارعی، مشاور رسانه و روابط‌عمومی: سید حسین رسولی.

این نمایش از ۱ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ روی صحنه خواهد بود وعلاقه‌مندان برای خرید بلیت اینترنتی می‌توانند از ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه ۲۵ بهمن به سایت ایران کنسرت یا ایران نمایش مراجعه کنند.

آغاز پیش فروش نمایش میکائیل شهرستانی 

پیش فروش نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» با کارگردانی میکائیل شهرستانی و دراماتورژی هما علیزاده و تهیه کنندگی مرتضی مرتضوی در سایت تیوال آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه، نمایشنامه «آگوست در اوسیج کانتی» توسط «تریسی لتس» نوشته و به قلم «آراز بارسقیان» ترجمه شده است و بازیگرانی همچون؛ زهره یعقوبی، شیرین فرخنده نژاد، مریم فرح آبادی، بهادر باستان حق، ماهی مشیری، هانا استیفایی، نفیسه ناصری، حسین زنگنه، مهدی ارجمند، سارا اسد سلیمانی، سامره حسن زاده، مسعود آشوری، علی قنبرزاده در آن ایفای نقش می کنند.

در خلاصه این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای که از ۲۴بهمن ماه در خانه نمایش مهرگان(سالن شماره۱) به صحنه می‌رود آمده است، بورلی وستون معلم و شاعر سابق، چند روزی است از خانه خارج شده و هنوز باز نگشته. همسرش وایولت که بیمار است دخترانش را از موضوع باخبر می‌کند. آنها به اوسیج کانتی می‌آیند و در تابستانی سوزان در خانه‌ی پدری جمع می شوند که خبر می‌رسد پدرشان…».

همچنین از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به؛ «طراح صحنه: میکائیل_شهرستانی»، «طراح لباس: شیرین فرخنده نژاد»، «طراح چهره‌پردازی: مها دوستی»، «طراح پوستر: ندا رضایی»، «انتخاب موسیقی: درسا شهرستانی»، «ساخت دکور: مهدی محمد تقی»، «منشی صحنه: محمد سلیمانی»، «مدیر صحنه: منصور رضایی»، «ساخت تیزر: سارا رحیمی، حسین زنگنه»، «عکاسان: بهادر باستان حق، بابک حقی»، «مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه: امیر پارسائیان مهر»،  «همکاران رسانه: نسترن معصوم پور، مینا قنبری»،  «همکاران روابط عمومی: بابک احمدی، علی امانی»، «مدیر تبلیغات: حمید شفقتی»، «اجرای تبلیغات مجازی: گروه تئاتر مارکت TheaterMarket» اشاره کرد.

نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» از ۲۴بهمن تا ۲۰اسفند، ساعت ۲۰:۰۰ در خانه نمایش مهرگان(سالن شماره۱) به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا